Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Gravidstatus v 24+2: Igår köpte jag äntligen nya batterier till badrumsvågen, i morse vågade jag ställa mig på den efter minst en månad. +4 var resultatet, inte helt bra men inte dåligt heller. Bebisen sparkar mer och mer i i hela magen. Jag vaknar på nätterna då det känns som huden spricker runt hela magen, nu väntar jag bara på bristningarna.

Men jag jobbar fortfarande heltid och det går bra. Jag blev stolt förra veckan när en av cheferna kom och berömde mig för att jag hade så högt tempo och fick ut så mycket grejer. Vi har nämligen årets värsta veckor nu fram till jul och jag fixar det mesta själv.

Nu börjar jag oroa mig för ett stort kommande problem, nämligen att huset blir för litet när vi blir 4. Nu bor vi tre personer och en hund på ca 60 kvm. Vi båda älskar läget och vi har lagt ner sjukt mycket blod, svett och tårar för att få det till vad det är idag.

• LillLouise84
    snö 81 skrev 2014-12-03 16:19:27 följande:

Det här med viktuppgång och viktnedgång är rätt intressant. Ser att flera skriver om amning och viktnedgång.

Jag hade inbillat mig att jag skulle tappa allt av att amma, min mamma hade ju gjort det och såklart skulle ju jag också det!

Gick inte ner ett gram av att amma, snacka om att jag blev besviken :)

Jag har dålig ämnesomsättning i vanliga fall, men den blir bättre när jag är gravid och kan äta sämre mat utan att gå upp så mycket. Men efter förlossningen gick jag ner 10 kilo på 6 veckor, sen hände absolut ingenting förrän jag slutade amma efter 9 månader och blev benhård med kosten. Då tappade jag 4 kilo och hade 5 gravidkilon kvar när jag blev gravid igen. Ändå så promenerade jag dagligen från att dottern var 6 dagar och började på gym och gruppträning när hon var 6 veckor.
  • LillLouise84
    Villhaenbebbe skrev 2014-12-03 19:07:45 följande:

Jag har idag börjar läcka mjölk, helt sjukt konstigt! Och bara från ett bröst än så länge, blev tillochmed en fläck på linnet. Någon fler som upplever detta? Jag är ju bara i v 24 så det kändes lite tidigt :)

Jag är i v 25 och började läcka häromdagen. Om jag inte minns fel så började jag nog läcka vid v 22 förra gången. Jag var tvungen att använda amningsinlägg runt v 24 då jag blev blöt i hela bhn. Bm sa att det är ett bra tecken på att det kommer finnas mjölk. Och jag var som en kossa första 6 månaderna, det bara sprutade mjölk.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2014-12-04 10:44:49 följande:

Jag tänker att denna gång när man inte ska amma har man chans att själv styra över vikten. Man behöver inte tänka på att äta för att mjölken inte ska bli för tunn och inga mjölkstinna bröst som gör träning besvärlig.

Inte amma = möjlighet att träna och "banta" :)

När jag ammade i 9 månader så det enda jag fick tänka på var att inte äta lök de första månaderna när dottern hade kolik. Sen kunde jag äta som vanligt. Vid träning så ammade jag först och sen klämde jag ut det sista så tuttarna var tom innan jag åkte till gymmet, det gick hur bra som helst.
  • LillLouise84
    KarinIngrid skrev 2014-12-04 12:00:24 följande:

Dags för ny bild på magen!

Jag är väl inte ovanligt stor?

Jag har fått höra att jag ser ut som jag ska föda närsomhelst och att jag är ovanligt stor för att "bara" vara i sjätte månaden...

Jag är dubbelt så stor som dig ändå fick jag höra av städerskan på jobbet i morse att jag var mycket mindre än förra gången och att hon inte vetat att jag varit gravid förrän igår när en av mina kollegor berättat det.
  • LillLouise84
    Trollunge85 skrev 2014-12-04 18:16:17 följande:

Så här ser den ut framifrån. Då ska jag bara hitta ett rött sidenband för att göra den lite juligare.

Fin klänning! Jag hade en svart stretchig spetsklänning när jag väntade dottern, då använde jag luciaband för att göra den julig.
  • LillLouise84
    Trollunge85 skrev 2014-12-05 10:45:28 följande:

Låter väldigt klokt av dig. Tyvärr är inte alla lika hänsynsfulla mot sin omgivning. Vet inte hur många gånger åtminstone en på jobbet tagit med sitt/sina barn för att de är ju inte så sjuka de får bara inte vara på dagis. Nehej, men det kanske beror på att de inte ska smitta och det finns folk här som kan ha nedsatt immunförsvar som inte heller vill bli smittade.

Jag hatar verkligen de människorna som är sjuka själv eller släpar med sjuka barn ut bland folk. En kompis ringde till mig och undrade om jag ville käka med dem på Ikea. Hon hade med sig två ungar som var avstängda från dagis för att de hade inte gått 48 timmar sen senaste spya. Men att åka på Ikea tyckte hon var okej. Jag blev väldigt irriterad, för nä jag vill inte ha magsjuka för att hon tycker det är tråkigt att vara hemma.
  • LillLouise84
    Sooli skrev 2014-12-08 10:25:47 följande:

Idag var jag hos BM. Kändes som evigheter sedan! Är i v.25 (24+1) och ligger +4k. Kändes skönt att allt såg bra ut. Så underbart det var att få höra hjärtljuden för första gången! Idag kommer vi slå till på vagn och babyskydd tänkte vi. Börjar bli så verkligt nu. Nu går mitt huvud på högvarv och funderingar på vad som behövs köpa. En dum fråga kanske men var köper man sådana där ilägg om brösten börjar läcka? Apoteket?

Vanliga amningsinlägg finns på alla matvarubutiker. När jag ammade så funkade bara natusans. Libero och ica rann det igenom på en gång. Natusan var billigast på Willys
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2014-12-09 14:25:03 följande:

Här blev det tvära kast idag. Fick träffa läkare på förmiddagen som konstaterade att mitt blodtryck är alldeles för högt. Så det blev EKG, urinprov, blodprov för att se värden på lever och njurar.

Blodtrycksmedicin, remiss till specmödra och sjukskrivning en vecka till att börja med.

Så få är det bara vänta och se om detta utvecklar sig till havandeskapsförgiftning eller om det stannar vid "bara" högt blodtryck...

Usch vad tråkigt. Hoppas att det inte blir havandeskapsförgiftning
  • LillLouise84

Jag skickade äntligen in min graviditetspenningansökan igår. Nu går jag och väntar på svar. Jag fick nämligen inget intyg förrän förra veckan när jag var till bm första gången sen inskrivningen. Mitt järnvärde förra veckan låg väldigt bra till, nu kommer jag inte ihåg om det var 123 eller 127 men hur som så slipper jag järntabletter. Vikten låg på +4. Idag har jag vabbat och legat i soffan en hel del och jösses vilken aktivitet det varit i magen. Jag känner nästan aldrig annars eftersom jag är upp på fötterna hela dagarna.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?