Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Misty W skrev 2015-01-30 11:53:46 följande:

Folk lägger sig i för mkt!

Idag har jag en skit dag med maxat hormon påslag! Jag vill gråta, skrika, sparkas,slåss, krypa upp inågons famn, dra täcket över huvudet & aldrig mer gå upp igen!

Har ni dessa dagar? Känns nästan som ångest. Vill vända mig ut & in, vara ensam men samtidigt känner jag mig ensamast i världen! Jag gillar inte att tappa min kontroll så här, när man inte ver vad som är fel.

Om ni har sånna här dagar, vad gör ni?

Jag har inte riktigt kommit på vad som hjälper bäst. Skälla på mannen hjälper inte för att han förstår inte vad han gjort fel och jag känner mig mer värdelös efter det. Gråta har jag testat. Funkar bättre men inte helt. Ostörd sömn några timmar eller ligga ihopkrupen hos mannen hjälper bäst men helst av allt hade jag velat ut och springa en riktigt lång runda för att bli av med all ångest och alla känslor i kroppen. Tyvärr kan jag ju inte göra det om jag inte vill fördärva min kropp och jag tror inte det är värt det. Dessutom hade det kanske varit kontraproduktivt då jag hade blivit ännu mer arg/förtvivlad när jag konstaterat att jag inte alls kan ta mig fram så snabbt som jag vill.
  • Trollunge85

Igår var vi på profylaxkurs som grundar sig boken Föda utan rädsla. Både jag och min man var väldigt nöjda över kursen då den riktade sig mycket till partnern och hur partnern rent praktiskt kan vara ett bra stöd för den födande. Jag har sen innan haft mycket tankar och liknande och läst mycket men mannen är inte lika intresserad av att ta till sig information via läsning. Så jag har ibland varit orolig över om jag måste hantera födandet och dessutom se till att han gör det han ska/förstår vad han ska/inte ska göra. Nu efter kursens 4 timmar så har vi fått bra tips och råd och verktyg och jag tror förlossningsupplevelsen kommer bli kanon. Jag kan släppa behovet att hålla koll på mannen och han har en uppgift så han känner att han har något att tillföra under förlossningen. I princip inget konstigt men om man inte tänkt på det innan är det svårt att göra det: Se till att jag inte går in i en ond spiral av rädsla genom att vara närvarande och lugnande med hjälp av rörelser/närhet, andningen, rösten och positivt tänkande. Jag ska däremot hela tiden försöka vara lugn och låta kroppen få jobba på i sin takt och inte motverka den genom att spänna mig och bli rädd. Vi fick göra flera övningar där vi fick känna på skillnaden att göra rätt och fel och jag ser fram emot att se om det går att komma in i det lugnet även när värkarna härjar.

Om två veckor är det dags för föräldrautbildningen och då blir det mer fokus på smärtlindring och allt annat praktiskt kring förlossningen om jag förstod det rätt. Men jag tror att profylaxkursen är den kurs som kommer ha gett mig mest inför förlossningen och det andra blir mer för att det är kul att träffa andra blivande föräldrar.

• Trollunge85
    sommarstad skrev 2015-01-30 16:13:44 följande:
    Visst är gravidhjärnan konstig. Jag själv har inga direkta cravings förutom när maken dricker rött vin. Det luktar så gott. Brukar blänga surt på honom men det hjälper inte, han fortsätter sitta där och njuta av sitt vin. Tycker det är väldigt orättvist att han får dricka rött vin men inte jag. Förvisso tror jag inte att det är så farligt att smaka rött vin tanke på att i Italien så rekommenderar de gravida att dricka ett glass rött om dagen (nåt med syretillförseln har jag hört) men det känns ju fel att dricka alkohol som gravid så jag har undvikit.

Maken har försökt att köpa alkoholfria röda vinerna till mig men de är ju helt värdelösa. De luktar inte alls lika gott och är framför allt äckliga.
    Alkoholfritt rött vin är totalt värdelöst. Smakar som bäst som en dålig imitation av svart vinbärssaft. Då kan man lika gärna dricka saften från början som smakar bättre.
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2015-01-30 19:30:30 följande:

Vi har enligt uppgift fått 86 cm snö på ca 1,5 dygn - och det snöar fortfarande!?!!!! :-/

Känner mig onödig, otillräcklig och less på att inte kunna hjälpa till när maken går ut och skottar och jag bara står inne och ser på...

Vad roligt med snö enligt mig då som såg det snöa (väldigt mycket) och 10 min senare var det som jag bara sett i syne. Men jag gissar att det även kan bli lite för mycket av det goda.

Men jag kan förstå din frustration. Försök tänka att det är bara den här vintern (och eventuella framtida graviditetsvintrar). Sen kan mannen titta på medan du skottar snö Skämt å sido. Jag förstår dig. Kan också bli frustrerad över allt som jag inte kan göra utan måste överlåta till mannen. Men nu är det som tur är inte så många veckor kvar.
  • Trollunge85
    Kpax skrev 2015-02-02 12:48:50 följande:

Vi kommer att ha bebisen i framsätet till att börja med, så att man kan åka iväg själv och ändå ha koll på henne. Men eftersom jag läst att mittenplatsen bak är säkrast finns väl tanken att montera stolen där när vi fått kläm på det där med bilåkning.

Jag tänker alltså att risken att jag blir en sämre förare pga stress av bebisen är större än risken med att sitta fram istället för bak.

Jag tänker lite tvärtom. Tanken är att vi ska ha bebisen i baksätet just för att jag (eller mannen) inte ska kunna ha möjlighet att reagera på bebisen när den skriker och få för oss att det går att lösa när man är ute på vägarna. Jag är rädd för att tappa fokus på vägen en kort (eller längre) stund för att försöka lösa krisen där och då och riskera att krocka. Inte för att det behöver inträffa men just nu är det så jag resonerar. När det väl är dags kanske jag resonerar annorlunda.
  • Trollunge85
    Misty W skrev 2015-02-03 08:09:34 följande:
    Så har vi tänkt tidigare. Men då vi inte fick in 3stolar i rad i baksätet så såg sambon sin chans att köpa en större bil. Så nu har vi en 7 sitsig så då blev det så praktiskt att om jag mot all förmodan måste åka själv (bor i Sthlm så går ju kommunalt ofta) så har jag den lille nära. Ha laddning med nappar nära till hands. Men om vi åker Böda så är det väldigt enkelt för den som sitter bakom stolen att komma åt och hjälpa till.
    Förstår att det blir annorlunda när man har fler barn när det gäller pusslandet av bilbarnstolar. Det är ett smart tips att ha nappar nära till hands (om den sitter fram, bak blir ju omöjligt ). Då är det ju ingen fara om napp nummer ett flyger all världens kos och det blir ingen risk att man får för sig att böja sig efter den.
  • Trollunge85
    Mimipig skrev 2015-02-03 08:41:01 följande:

Vaknade 5 och kunde inte somna om. Min bm hävdar att den här dåliga sömnen mot slutet av graviditeten är finurligt konstruerad för att vi ska öva på amningsnätter. Jag hävdar att det är ett naturens hickups och att det hade varit bättre att få ladda med ordentlig sömn. Åtminstone om kvinnan ska vara en jämställd förvärvsarbetade. Fy farao vad trött jag är och idag kommer min vikarie för en heldags introduktion av mig.

Jag är helt med dig. Varför öva på att sova dåligt? Det är väl nu det är som bäst att sova bra. Jag skulle säga att jag sov hela natten men det var inte djupsömn utan minsta lilla så vaknade jag till så det var inte precis kvalitetssömn. Dock är jag nöjd så länge jag kan somna om även om det blir väldigt ytligt. Hellre det än att vara helt vaken. Tror dock jag hade varit piggare på jobbet om jag fått sova lite mer djupsömn.
  • Trollunge85
    Kpax skrev 2015-02-03 09:19:58 följande:
    Ja, man märker väl sen vad som funkar bäst, just nu har jag svårt att tänka mig att jag kan köra vidare i tjugo minuter med gallskrik. Men vi kommer inte testköra ensamma på motorväg heller, så då kan man ju enklare stanna (oavsett om barnet sitter fram eller bak). Det löser sig säkert :)
    20 minuter skulle jag aldrig klara av. Jag hoppas på max 5 minuter för att hitta någonstans att stanna. Men sen har jag ju max 30 minuter till alla ställen jag kan tänkas köra till på egen hand så jag hoppas 20 minuter är ett scenario jag aldrig behöver uppleva. Hade det varit längre avstånd hade jag kanske tänkt mer som du att det är smart att ha barnet fram. Oavsett vilket hoppas jag på ett barn som älskar åka bil och i princip somnar direkt och inte som en av kusinerna till vårt kommande barn som skriker så fort hen ska åka bil.
  • Trollunge85
    Kpax skrev 2015-02-03 09:28:33 följande:
    Jag har ingen erfarenhet av blöjor över huvud taget, men jag har inga planer på att ge mig på tygblöjor. Jag gillar visserligen tanken på att slippa engångsmaterial, men jag har fått för mig att de kräver lite mer av föräldern. Kan vara helt fel.

Att göra egna "wet wipes" är säkert jättebra! Öht är det ju skönt att ha koll på vad man har i och på kroppen. Speciellt när kroppen tillhör en bebis.

Jag har provat både olivolja och kokosolja på min egen hud, och jag gillade det inte. Men smaken är som baken, och på tvättservetter kan jag tänka mig både rapsolja och mandelolja. :)
    Jag gillar också tanken med tygblöjorna men det verkar bara vara meckigt. Har en kompis som kör med det och jag vet inte hur många märken hon har gått igenom bara för att hitta någon sort som inte läcker. Tror hon äntligen hittat en sort som funkar med färre läckage än tidigare (tog väl två-tre månader) men sen vet jag inte om det är för hennes bebis har blivit äldre och kanske lite mer i storlek med blöjorna eller om det verkligen blev rätt märke till slut. Det kändes som hon fick lägga ner mer tid på att testa olika märken än vad man generellt gör med engångsblöjor. Så jag kommer köra på pampers eller libro eller vad som funkar bäst.
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2015-02-03 09:32:41 följande:
    Jag har ungefär samma bild av tygblöjor, massa tvättande och pyssel. Säkert jättebra, men känns besvärligt!

Vi kommer köpa torra tvättlappar som är i papper. Dom blöter jag bara upp i vatten och det funkar toppen tycker jag. Har köpt ekologisk rumpsalva och mandelolja för eventuellt röd rumpa.
    Så har jag också tänkt med tvättlappar. Våtservetterna kommer användas som reserv (om vi glömmer köpa hem) eller på utflykter.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?