Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

sommarstad skrev 2015-01-27 19:26:03 följande:

Jag behöver också klaga (tack och lov för denna tråd)

Jag sov dåligt i natt. Vaknade vid två tiden och var hungrig (!). Har hänt andra nätter också. Jag gillar INTE att gå upp mitt i natten och fixa nåt ätbart. Men jag har tvingat maken att köpa nyponsoppa och blåbärsoppa samt fullt med frukt så jag kan få i mig nåt snabbt på natten som känns lättsmält. 

När jag skulle gå och lägga mig igen så snarkar maken men inte nog med det. Han låg vänd åt mitt håll och hade världens värsta andedräkt (stor överdrift men det luktade inte gott). Såklart vägrade bebisen vara medgörlig så jag kunde sova på andra sidan, vänd från honom, utan ville att jag skulle ligga på den sidan så att jag blev vänd mot maken. Det slutade med att jag gick och la mig på soffan och var lagom nöjd på morgonen. Maken håller på att bli förkyld så troligen var det därför han hade dålig andedräkt men i sig har han inte varit hos tandläkaren på 10 år så vem vet. (Jag har tjatat på honom att gå till tandläkaren men han kommer aldrig till skott). När jag berättade på jobbet så undrade de varför jag gick och la mig i soffan och inte tvingade honom ditt. Jag är ju den gravida men jag har inte hjärta att tvinga ut honom från sin egen säng. Blir denna natt likadan så kommer jag ev tvinga honom att sova i extra sängen i barnrummet :P

Hade en period då jag inte kunde sova för maken snarkade jättemycket. Då var han förkyld så det var väl därför. Jag sov i gästrummet en matt men eftersom det var så obekvämt så sa han att jag gärna fick väcka honom och låta honom sova där. Har bara hänt två nätter men det känns skönt att veta att alternativet finns
  • Trollunge85
    sommarstad skrev 2015-01-27 19:32:06 följande:
    Ännu en som håller med. Sura uppstötningar och ömma revben. Bebisen ligger nämligen och sparkar mot revbenen. Gör han inte det försöker han att trycka ut sig på höger sida (hans favoritsida)

Nu i kväll har jag dessutom fått nå som liknar mensvärk. Jag har även ont i kroppen efter att stått upp i stort sett hela dagen på jobbet. Så fort jag försökt att sätta mig så har det dykt upp något som jag behövt hjälpa till med. Men bara 1,5 vecka till på jobbet. 
    Min verkar också föredra höger sida eller iaf högra sidan av revbenen och typ trycka upp rumpan där (bm sa iaf att det var rumpan som låg där sist jag var på koll)
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2015-01-27 19:57:20 följande:

Loggade in på Fk och kunde se läkarintyget där. Hon har då alltså sjukskrivit mig 100% till den 15/2 och 50% från den 16/2 till den 21/3.

Om jag var handläggare på Fk så skulle då jag undra hur en patient kan gå upp i tid sista 5 veckorna efter att ha varit sjukskriven på heltid de senaste 2 månaderna?!?!?

Förstår inte alls din läkare. Är det inte bättre och köra på 100% och ändra det om FK säger nej?
  • Trollunge85

När jag blir frisk från förkylningen ska jag ta tag i tvättandet av barnkläderna som vi fått och kolla vad som ska med till BB och vad som måste kompletteras. Men annars tänkte jag slutet av feb början på mars. Har ju inte bf förrän den 23:e

• Trollunge85

Så kan man lägga till lite till i gnällandet. Vet inte vad som är värst. Att jag började spy när jag skulle hosta upp slemmet i halsen eller att det gjorde ont i magen när jag hostade eller att när jag skulle snyta mig så kom det bara en massa blod ur näsan. Det är bara att konstatera att det blir en lång natt...

• Trollunge85
    tovemaja skrev 2015-01-28 07:05:31 följande:
    Instämmer i gnällkören! Tredje dagen med huvudvärk och sömnen räcker INTE!

Men mer positivt: var på första föräldragruppen igår och trots att BM var trist och frågorna fåniga så var det ändå kul att träffa de andra paren! Alla i typ samma situation och alla kändes mysiga! Skoj!
    Vad roligt! Vi ska inte på föräldragrupp förrän om två veckor men ska på profylaxkurs imorgon. Får se hur den blir och hur delaktig jag kommer vara eftersom jag fortfarande inte fått tillbaka min röst men samtidigt tänker jag att den är viktigast för mannen så han kan få tips och råd om hur han kan vara delaktig. Barnet kommer ut oavsett hur jag andas eller tänker eller förbereder mig. Men förhoppningsvis får jag också något tips på vägen och det är ju roligt att träffa andra i samma situation som bor i närheten.
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2015-01-28 09:21:53 följande:

Är det nån som vet hur det funkar när man är delvis sjukskriven fram till BF? Jag har 50% sjukskrivning från mitten av februari och fram till BF 21/3, men medan jag fortfarande jobbade sökte jag semester den 13/3 och 16/3, sen sökte jag föräldraledigt från den 17/3.

Tänkte om FK tar beslut utifrån intyget så måste jag ju jobba 50% till BF och det hade jag ju ingen lust med...?!?

Är det inte så att du kan söka den delen som du jobbar (alltså 50%) som föräldraledig? Jag vet att du kan vara föräldraledig del av dagar. Borde vara samma om du är sjukskriven. Så 50% föräldrapenning och 50% sjukpenning från den 17:e men då ska du också söka för 50% hos FK. Semestern (om det funkar som på mitt jobb) tas i hela dagar så då blir du av med 4 (antar du menar från 13-16/3) semesterdagar trots att du bara jobbar 50% och skulle blivit av med endast 2. Men det lättaste är att kolla med arbetsgivaren och FK hur det funkar. 
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-01-29 09:01:38 följande:

Fy vad jag känner mig arg och egoistisk idag:( förstår mig inte på folk som inte kan sätta sig in i andras situation! Folk i min omgivning V-E-T hur risigt jag mår och att jag knappt får i mig mat, dom V-E-T att jag sover som en kratta.. ändå är det sååå konstigt att jag behöver få vila på förmiddagarna när barnen är på skola/dagis och det är sååå konstigt att jag inte orkar med besök förrän på eftermiddagen. Och det är ju dessutom väldigt oartigt att inte ha frysen fylld med massa bakverk att bjuda på när de hälsar på!:(

Samma personer vet om att jag lagt ner mycket pengar på att få helt nya bebisgrejer den här gången. Jag kunde lagt ner mindre pengar och köpt begagnat men ville gärna ha nytt. Då har dom mage att fråga om dom inte kan få låna ditten och datten till sina barn. Jamen hemskt gärna! Jag packar gärna upp våra nya, inplastade grejer och skruvar ihop dem så erat barn kan sitta och skita ner dem innan jag själv ens hunnit använda dem. HEMSKT gärna!

Ja jag är en egoist och en surpuppa idag!

Jag skulle inte kalla dig egoist. Jag skulle kalla de andra giriga gamar som inte ens kan lägga pengar på att köpa begagnat eller låna begagnade saker. Varför skulle man ens fråga om att få låna saker som ägaren ifråga inte ens hunnit använda? Helknäppt
  • Trollunge85

Jättefint Kpax! Känner mig lite dålig som inte blivit klar med lapptäcket som jag påbörjat. Sytt ihop bitarna till rader men när jag skulle klippa bort alla trådar och stryka innan ihopsyning av raderna så tappade jag lusten. Men när jag ser andras färdiga syprojekt blir jag lite sugen igen. Kanske kan jag få gjort det i helgen så jag kan påbörja projektet sy en boll med skallra i.

• Trollunge85
    Misty W skrev 2015-01-30 13:39:38 följande:
    Haha.. Supa sig full har jag velat ett par gånger denna graviditet. Sugen på mojitos & cava! Det konstiga är att jag inte dricker varken mycket eller ofta annars ;)

Man är lite mer annorlunda än vanligt helt enkelt.

Har ni nån craving?

Jag hade nog bara i början. Då levde jag på apelsiner, mandariner, fanta & julmust.

Nu får jag bara ett sug på nått och när jag väl ätit det så kommer nån ny grej. Så just nu är mitt måste en riktigt bra köttbit, helst grillad, med lyxig "hemmagjord" pommes & en grym bea. Måste va från en restaurang inte gjort här hemma. Utan vill gå på nått steak house.
    En kväll när jag var ensam hemma och borde ha ätit något för länge sen (glömde bort mellanmål) så öppnade jag kylen och fick för mig att det jag mest av allt ville ha var mannens kallrökta skinka och brieost. Jag tycker inte om kött och äter det nästan aldrig men just då förbannade jag att jag inte fick äta just de två sakerna. Det gick dock över efter att jag ätit maten som jag hade tänkt mig från början.

Det kändes konstigt. Godis hade jag förstått men tydligen bestämde min gravidhjärna att jag ville ha det jag absolut inte kunde få. Så ja man är mer konstig när man är gravid  
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?