• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Astilbe skrev 2014-09-29 19:28:10 följande:

Enligt schemat ska jag 5 dagar i veckan öva 3 ggr per dag. Varje gång är ca två minuter. Han rekommenderade att man lägger övningarna i samband med något annat som redan går på rutin tex tandborstning. Annars skjuts det lätt upp. Sen ska det även vara bra att variera hur långa intervallerna på knipen är. Vissa gånger kan man öva ett enda långt knip medan nästa gång är kortare intervaller. Det är ju verkligen inte lång tid men att få rutin på detta blir intressant att se...

Åh stööön vad jobbigt. Men jag lär ju ångra mig om jag inte gör vad jag kan för att underlätta förlossning och läkning. Jag försökte knipa medan jag borstade tänderna, men det gick inte. Får ta det direkt efter istället. Eller köra upp ett par geishakulor och knipa när jag jobbar, Höhö.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2014-09-30 12:53:38 följande:

heheh, BÖRJAT gå upp? Jag har ökat mer än 5 kilo och är i mitten av v.18

TACK! Jag har också gått upp 5 kg (eller är det kanske en hel vecka sedan jag vägde mig? ) och går in i vecka 19 idag. Hur ska det här sluta?
  • Kpax

Vecka 19 idag!

Aktuella krämpor:

Ryggvärk, förstoppning, halsbränna (ganska lindrig).

Jag har känt något i magen två dagar nu, men känner inte alls igen "fladder", och knappt "fisk" som alla säger. Jag skulle säga att det var som att någon löst slog till mig med baksidan av fingrarna, men så kanske en fisk känns? Påminde även lite om såna där ryckningar man får i ögonlocket om man är trött, så det kan för all del ha varit någon nerv.

Vägde mig nyss och tror jag ligger +5 sedan inskrivningen (kommer inte riktigt ihåg vad jag vägde då).

På fredag är det RUL, oj vad vi längtar! Jag är uppspelt och livrädd på samma gång.

• Kpax

Angående vaccin har jag inte haft en tanke på det. Min barnmorska har inte nämnt det, har ni andra hört att gravida rekommenderas vaccination? Jag är rädd för narkolepsi.

• Kpax
    Önskaretttredje skrev 2014-09-30 18:58:07 följande:

Läs biverkningar i texten- ingen risk för narkolepsi.

www.lg.se/Global/Landstinget_A-O/Smittskyddsenhet/Vaccination/Faktablad_gravida_2013.pdf

Skumbollen skrev 2014-09-30 19:02:37 följande:

Narkolepsin var väl en biverkning från vissa batcher av vaccin mot fågelinfluensan? Eller är jag helt ute och cyklar nu kanske :))

LillLouise84 skrev 2014-09-30 19:38:46 följande:

Om du kollar på tv4 play kanske de har nyhetsmorgon ifrån i morse. Där var det en läkare ifrån örebro som pratade om att man från och med förra året rekommenderar gravida. Och att det där med narkolepsi var i ett helt annat vaccin. Det aktuella vaccinet nu är mycket mycket mer testat.

Jag vaccinerade mig faktiskt för ett par år sedan, min morfar var väldigt sjuk, så det var för hans och andra äldre och svagas skull. Finns det inga risker kan jag iofs tänka mig att göra det igen, men jag är alltså mycket mer rädd för biverkningar än för influensa.

Det pratades inte om narkolepsi när den batchen delades ut, sånt märker man förstås inte förrän det är för sent, och det skrämmer mig.

Vet ni varför gravida rekommenderas att vaccinera sig? Vad kan hända om man får influensa? Jag kan så klart gå in och kolla på klippet, men det får bli imorgon :)
  • Kpax
    Madelia skrev 2014-09-30 22:00:30 följande:

Idag har vi varit på RUL, allt såg bra ut med bebisen, dock så vägrade den trots massa puffande och ruskande på magen visa upp vad det var för kön tillräckligt bra för att barnmorskan skulle vilja säga något om det alls. Så det får helt enkelt bli en överraskning. Sen blev vi flyttade tillbaka en vecka i tiden, så jag får börja om med v.18 idag ist för att gå in i v.19. Jag vet inte så mycket om hur man ska tänka om bf när man får olika på kub och RUL. Vad tror/ tänker ni om det? Jag antar man går efter RUL även om kub är det som stämmer med ägglossning om man räknar?

Åh vad kul! Skönt att allt var bra.

Jag har RUL på fredag, hoppas det finns en bebis, att den ser frisk ut, och att barnmorskan kan se vad det är för kön! :)
  • Kpax
    Vikkan333 skrev 2014-10-01 03:51:25 följande:

Hej!

Jag gör ett nytt försök att hoppa in och dela tankar med er, om det är okej. :)

34 år och väntar nr 3 den 13/3. Har två pojkar sedan tidigare som är 5 och 8 år.

Har ni använt ngn lista med alla blivande mammor bf?

För mig är det ju tredje barnet och v 17 men jag känner bara lite diffust krafsande ibland. Är det ngn som känt riktiga puffar?

Hej! I trådstarten har du en länk till BF-listan.

Jag har känt något buffa svagt, men det kan ha varit nervryckningar eller nåt, jag vet inte.
  • Kpax
    Tussludd skrev 2014-10-01 06:26:42 följande:

Anledningen till att gravida rekommenderas influensavaccin är att vi under graviditeten har ett sämre immunförsvar och kan bli sjukare än normalbefolkningen. Man har även sett att dödsfallen bland gravida var högre vid svininfluensan än i andra grupper. Årets säsongsvaccin innehåller 3 olika virustyper om jag förstått det rätt, varav en är just mot svininfluensa. Inget att oroa sig för då det ämne i vaccinet som har lett till narkolepsi inte används. Säsongsvaccinerna framställs på samma sett som man gjort i flera decennier och man är van att byta ut och lägga till olika virusstammar allteftersom vi behöver skydda oss mot olika influensor.

Som någon skrev innan tillverkades det första svininfluensavaccinet i panik och med en annan metod.

Så, influensa för en vanlig människa är inte farligt, men kan bli jobbigare om man är gravid och därför rekommenderas vi att vaccinera oss precis som gamlingarna. Bra att vaccinera sig för både sin egen och andras skull.

Jättebra info, tack!

Jag ska ringa vårdcentralen och kolla.
  • Kpax
    Teresiat skrev 2014-10-03 06:17:07 följande:

Det går undan i tråden :D idag är det fredag och nu är det mindre än två veckor till RUL! Det får firas med en magbild :) v 18 och 3 kilo + sedan v 6

Men gud vilken fin mage! Med första barnet och allt :)
  • Kpax
    Mimipig skrev 2014-10-02 23:09:29 följande:

Min mage har också tagit ett rejält kliv framåt. Det är inget snack om att jag ser gravid ut nu, det går inte att dölja. Jag gjorde just en dum sak imorse. Jag ställde mig på vågen - jag har gått upp 6 kg. Hur ska det här sluta?

Men jag tror jag struntar i att väga mig nåt mer. Vad tjänar det till? Jag svullar inte och jag tänker inte banta, så det får bli som det blir.

Sådär känner jag också.

Jag äter som förut (bra mat, godis på helgen och fika ibland), och övervikten får jag ta tag i sen. Nu har jag fullt upp med att vara gravid och jobba heltid, jag orkar inte viktnoja och vara hård mot mig själv.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?