• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

ebe91 skrev 2016-09-17 18:02:03 följande:

Han säger ju inget men ser på hans kroppsspråk om han är bajsnödig, så då brukar jag fråga han om han vill sitta på pottan - vilket han oftast vill. Han sitter när han vill och så länge han vill, om det kommer något är det en bonus typ. Men några kissdroppar kommer det oftast iaf. Ibland hinner jag inte läsa av hans signaler o då bajsar han i blöjan. Och vissa dagar vill han inte alls sitta på pottan!

Hur länge sitter han? Josefin sitter max en minut innan hon tröttnar.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2016-09-20 05:10:12 följande:

Aaaahh... Giv mig styrka! Folke har varit vaken sedan midnatt och skrikigt, lillen är pigg nu och bajsar och äter i ett kör... Och maken har ryggproblem och kan inte lyfta. Småbarnslivet är ju bara fantastiskt ibland! Det blir ett helvete att ta sig igenom dagen men det är väl bara att bita ihop. Zzzzz

Åh neeeej!

Kommer du ihåg att min sambo hade diskbråck och knaprade morfin sista delen av förra graviditeten och första tiden hemma? Hell indeed, du har mina fulla sympatier. Har du några överlevnadstips?
  • Kpax

Våran tvåa kom igår!

Inskrivna 16.15 och han är född 17.30.

Förlossningen var verkligen HELT olik första.

Var öppen 7cm när jag kom in (2-3cm förra gången), struntade i eda (förra fick jag eda vid 10cm, behövde värkstimulerande dropp och kateter som sedan gav mig uvi), skitkort krystskede (1h45min sist). Var på förlossningen 1h 15min (10h sist).

Kände mig som vanligt orkesmässigt efter nån timme. Trodde jag skulle vilja vara kvar här ett tag ändå, men redan efter ett par timmar hade jag helst velat åka hem (fast kände ändå att ett dygn med personal på plats kan vara skönt).

Kände tyvärr inte alls samma kick efter den här förlossningen... Jag vet inte om det beror på att det gick så fort? Eller på att jag inte väntat på den här bebisen som jag gjorde på Josefin?

• Kpax

Tack alla!

"Kicken" jag menar är känslan jag fick efter förra förlossningen. Typ "shit jag klarade det fast jag trodde jag skulle dö!" och "äntligen är hon här, våran flicka som vi väntat så länge på och längtat så mycket efter!".

Den här gången har jag inte hunnit längta efter bebisen på samma sätt eftersom vi har Josefin. Jag har upplevt graviditeten som en börda och gruvat mig inför hur vi ska klara av att vara bra föräldrar till två barn. Jag skäms alltså över det här, det nya barnet förtjänar ju att vara lika efterlängtat! Vi hade ju inte kollat kön den här gången, och det var ändå en grej som gjorde det lite enklare för mig att knyta an förra gången (låter jättelöjligt och trodde inte själv att jag skulle känna så).

Förlossningen gick så fort också, kanske även det som gör att det känns lite mer "jaha?" på något sätt?

Det är en pojke :) Han har inget namn än, vi får gå igenom våra listor igen och känna efter nu när vi är hemma (om fem minuter)!

Ebe: jag förstår verkligen att din senaste förlossning var mycket mer positiv!! Härligt! :)

• Kpax

Alltså den här 1,5-åringen, hur fantastisk är hon inte??

Första dagarna som storasyster var hon lite ledsen och verkade tycka att lillebror skulle gå hem så hon fick ha oss ifred igen, men nu har allt varit SÅ BRA i två dagar.

Hon går runt och sjunger och leker som som vanligt, stryker lillebror fint på huvudet och tycker om att hjälpa till med att hämta napp, blöja osv. Hoppas det håller i sig! Jag har haft ångest över att hon ska känna sig åsidosatt, men än så länge verkar det gå bra!

Vi är noga med att bara säga "nej" i nödfall, försöker få henne att vara med så mycket som möjligt och leker extra mycket med henne. Lillebror sover ju mest än så länge, och lyckligtvis har han mest vakentid när Josefin gått och lagt sig, då får han mer kvalitetstid.

Han har ett namn nu också, Frank. :)

• Kpax
    ebe91 skrev 2016-09-26 08:21:10 följande:

Vad fint namn! Vi hade det som alternativ åt Bosse, tycker det är helfränt! :)

Nu har ju Alma (3 månader idag!) verkligen blivit en del av vardagen, även för Bosse. När vi ska iväg någonstans o klätt på Bosse kan han gå o klappa på babyskyddet och säga "lillasyster" (nåja, ett läte som börjar på L och har ett tydligt sch-ljud mitt i sig). Han vill ofta krama/klappa henne. När han ska peka ut kroppsdelar på sig själv brukar han även vilja peka ut på Alma (vilket ibland resulterat i att Alma får ett finger i ögat/mun eller liknande). Och för att inte tala om när han ska ge henne nappen... hon är inte jättemycket för napp, den ligger oftast bredvid henne. Och det tycker ju han är lite knäppt (han är napp-galen) så han försöker med mer eller mindre våld mula in nappen i hennes mun...

Nämen vad kul! Jag har tyckt om namnet länge, lite lagom tufft och ändå inte för modernt (tycker jag). Hade det som förslag innan vi visste att första var en flicka, och sambon vande sig och började också tycka det var fint. :)

Haha, jamen vad söta de är, storasyskonen. Och vad tåliga småsyskonen kommer bli... hehe.
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-09-26 16:25:14 följande:

Tycker det är länge sen vi visade upp våra solstrålar, så jag lägger in en bild på mitt stora bustroll :) om någon annan har lust att visa sitt charmtroll får ni gärna göra det! :)

Gullet!

Här är våran fina tjej (i en ärvd klänning hon väldigt gärna vill ha på sig ovanpå vanliga kläderna...). :)

• Kpax
    ebe91 skrev 2016-09-27 20:21:07 följande:

Vad söt hon är!

Tycker du Frank liknar Josefin när hon var nyfödd? :) och vad säger alla andra? Själv hade jag svårt att se likheter... nu ser jag att mina småtroll liknar varandra på många sätt :) båda mina barn har alltid varit mer lik på mig (och min pappa) än på sambon :)

Jag (och sambon) är SÅ dåliga på att se likheter. Tycker inte att Josefin är lik någon av oss utom i vissa miner, och har svårt att se om Frank är lik Josefin. Ibland tror jag att jag är ansiktsblind... När Josefin var pytteliten tyckte jag det var praktiskt att hon hade ett storkbett i pannan för då skulle jag alltid känna igen henne... Nu känner jag igen henne ändå, tack och lov. Tror även att jag skulle känna igen Frank faktiskt.

Men tänker att Frank nog blir mer lik Josefin när han är lite äldre :)
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2016-09-29 19:10:37 följande:

Idag ringde BVC till pappan och sa att de kan inte vänta med uppföljning av vikten till två år utan vi ska mellan väga till jul. Eftersom läkaren sett kurvan och det var inte bra. Jag blir så ledsen han äter som en vuxen och mår bra, räcker inte det?

Låter märkligt tycker jag också. Skulle det vara möjligt att få en second opinion hos en annan BVC?

Och om de baserar det här på födelsevikten, hur säkert är det att bf stämde? Det är inte längesedan de beräknade nytt bf på de som gjort IVF... Så till 100% stämmer det bevisligen inte.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2016-09-29 18:34:05 följande:

Denna bild säger mycket om mitt liv just nu. En glad och busig Folke som ska "gosa" med lillebror tills tårarna kommer hos sistnämnda :)

Hahaha finisarna, blir väl samma här snart... :D
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?