• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

ebe91 skrev 2016-02-04 12:16:53 följande:

Jag är rätt frikostlig med läkemedel (är ju sjuksköterska så jag tror på läkemedel!). Jag ger om Bosse är påverkad (gnällig, hängig eller väldigt hög feber). Brukar varva med alvedon och ipren, ger flytande för det går mycket bättre. Suppar skriker han av eller pruttar ut.

Okej, men har inte febern en funktion då? Att den ska göra att virus och bakterier inte trivs i kroppen?

Vi har också gett om hon är påverkad, men inte om hon bara är trött (eller jo, hon fick ju inför natten två dagar i rad iofs).

Idag har jag inte ens tempat henne, hon är väldigt pigg :)
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-02-05 01:18:23 följande:

Jo, såklart febern har en funktion! Därför ska man inte ge om det "bara" är lite feber. Jag tempar rätt sällan, om han känns jätte jätte varm kan jag tempa bara för att se att den inte går för högt - när han haft kring 40 grader har jag gett bara för att få ner febern, annars utgått från allmäntillstånd och somsagt gett om han är grinig, hängig osv. Många barn är ju inte påverkade när de har feber, fast man själv vet att man hade vart döende ;)

Jomen precis, då är jag med :)

Haha, ja själv är jag normalt väldigt sval, så när jag tycker att jag är döende i feber har jag typ 38...
  • Kpax
    Mildamilda skrev 2016-02-16 22:00:54 följande:

Hur sover era små? Vaknar de och är ledsna mycket? Isak vaknar ofta en timme efter han somnat och är då ledsen. Han brukar stå upp i spjälsängen... Brukar gå bra att bara lägga ner honom o stoppa om honom. Sen samma visa efter en timma igen. Andra eller tredje gången han vaknar går det inte längre lägga ner honom då får jag amma honom tills han somnar. Sen blir det några amningar till per natt. Inatt var han vaken o krånglade mellan 00 - 02. Sen sov han faktiskt resten av natten. Så jag gick upp kl sex och hade då fått fyra timmars sammanhängande sömn vilket är längre än på väldigt länge!! Nyfiken på om fler har så här!

Josefin vaknar ett par gånger varje natt, i snitt två gånger skulle jag tro. Då brukar det räcka med att pappan ger henne nappen och lägger en hand på henne. Är det däremot jag som är ansvarig måste jag ofta lyfta upp henne och bära några minuter.

Hon har inte ätit på natten på flera månader, det gick bra att sluta nattamma utan att gå över till flaska :)
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2016-02-22 11:05:33 följande:

I lördags lämnade vi de äldre barnen hos mormor och morfar och begav oss till Örnsköldsvik för att handla allt till renoveringen. Var sjukt nervös för resan då Selina aldrig varit något fan av att åka bil. Antingen gallskriker hon eller så spyr hon ner sig (och hela bilen).

Hon somnade efter 1 mil och sov resten av vägen dit (vi har typ 21 mil till Örnsköldsvik och med släpvagn tog det nästan 3 timmar). Var ju väldigt tacksamt! :)

Väl där var hon väl småless emellanåt men inte värre än att det gick få henne nöjd rätt snabbt igen. Vi hade ju ändå en hel del att handla (tak, golv, tapeter, lister, dörrar, gips osv) så jag kan förstå att hon blev less.

Resan hem gick också bra, somnade efter fem minuter och vaknade när vi hade 5 mil kvar.

Från det ena till det tredje så har jag börjat få väldigt spydiga kommentarer från anhöriga om att det är "äckligt" att vi ammar än:( jag är så känslig och tar åt mig att allt så jag haft varit jätteledsen över det i några dagar. Det var så himla praktiskt med amningen nu när vi åkte iväg i lördags, att kunna ge henne mat närsomhelst och varsomhelst. Hon känns ju så liten än och är så beroende av våra mysstunder, hon är inte alls redo att avsluta amningen och för min del kvittar det. Skulle hon vilja sluta skulle det inte göra mig något men det gör mig heller inget att hon vill fortsätta. Varför kan folk aldrig vara nöjd? Samma människor hade ju åsikter när jag INTE ammade de andra barnen. Ni andra som ammar än, får ni också kommentarer om det?

Åh vad ledsen jag blir när jag läser det här :(

Fy fan för folk, rent ut sagt. Amning är smidigt, mysigt och hälsosamt, får man det att funka ska man vara glad och sträcka på ryggen.

De växer upp så fort ändå, inte ska man stressa med att sluta amma om både barn och mamma trivs?

Tycker du ska tala om för dem att du blir sårad, jag hade också blivit ledsen, det är så känsligt.
  • Kpax
    josanl skrev 2016-02-24 10:42:53 följande:

Någon som  varit på 1årskontrollen och reagerat veckan eftermed feber/utslag?Förstod det kan hålla i sej i flera dagar.. Vi hade vaccinering i måndags o har stort 1årskalas 9 dagar efter vaccinationsdagen...hoppas verkligen inte han blir sjuk till dess.

Vi kommer att ha kalas fem dagar efter vaccinationen, så jag hoppas att hon är ok då!
  • Kpax

Usch, oroligt för er som har sjuka barn! :(

Josefin har varit risig i magen ganska länge nu, en vecka tror jag det är. Löst ljust bajs - lite fastare - löst igen. Det bara rullar på.

Bvc är inte oroliga, men jag får för mig att något är fel. Allergi, mask eller bakterie som kräver antibiotika.

• Kpax
    LillLouise84 skrev 2016-02-25 20:50:51 följande:

W har haft problem med förstoppning i många månader och tagit plommonpure varje dag. Men sen en vecka tillbaka har han fått lite blåbär i gröten istället och nu funkar magen bra men det är väldigt löst. Men mycket tror jag handlar om att tänderna spökar

Ja, hon brukar ju få "tandbajs", mjukt och rödbrunt. Men det här är inte alls likadant. Men men... Hon är som vanligt annars, så vi får väl lyssna på BVC och avvakta.
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-02-26 12:57:22 följande:

Nu är vi inlagda på barnkliniken... Han hade 41,4 i temp när vi vakna, stackarn :/ blir att ta massa prover idag och observera till iaf imorgon. Sambon ligger hemma med halsfluss o 40 graders feber till råga på allt. O jag har ångest för att börja jobba på tisdag. Måtte Bosse vara frisk då!

Åh fy, stackars er! Håller tummarna för snabb bättring :(
  • Kpax
    tovemaja skrev 2016-03-03 11:28:22 följande:

Folke sover fortfarande bara Max 4 timmar i egen säng :)

Han ska få en lillebror förresten! Vi tjuvkikade på Rul nu i veckan och allt såg fint ut!

Vad kul, grattis!

Vi tjuvkikade med första, men nu tänkte vi att det skulle bli en överraskning, tvärt emot hur många andra gjort har jag hört :)
  • Kpax

Jag vill gärna baka en tårta till ettårskalaset, men jag har aldrig gjort det, och är inte speciellt bra på att baka... Är det någon av er som har tips på en fin och/eller god tårta som inte är så svår?

Helst inte för mycket grädde!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?