Inlägg från: laila88 |Visa alla inlägg
  • laila88

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2015-02-18 07:48:50 följande:

Igår trodde jag en stund att jag brutit nacken av bäbisen - på toa. Var så förstoppad att jag fick ta i som på en förlossning och plötsligt knäckte det liksom till. Sen kunde jag inte få en enda reaktion från bäbisen på en halvtimme. Usch, vad läskigt. Och hur skulle jag förklara det här för folk? Att han dog för en bajskorvs skull...? Men han sov visst bara. Puh!

Haha komiskt!. Bebisen sov i lugnan ro medan oron satte fart :)
    Jag tycker också att det knäcker till ibland! Hoppas ju på att det är mitt bäcken inte bebisen. Men tror att senaste avsnittet av greys anatomy har satt spöken i mitt huvud. Visste att jag inte skulle sett det! 
    (Handlar om en bebis som bryter benen i magen)

Även att gravidappen säger att man ska va "EXTRA uppmärksam på att bebisen rör sig varje dag nu närmare förlossningen och i annat fall kontakta förlossningen DIREKT, dag som natt!!!!" (så uppfattade jag meningen), Det satt en lite lätt nojjig gravid på helspänn :/ Som om man inte oroar sig nog så påminner gravidappen om att man ska oroa sig ännu mer!
  • laila88
    Kpax skrev 2015-02-18 10:18:19 följande:
    Neeej, tyst! Jag vill inte höra talas om att bebisar kan bryta ben i magen! :)

Jag har hört klickande ljud ett par gånger senaste veckan, men jag har också läst om någon annan som upplevt det, och man (bm? Läkare?) trodde då att det var bebisens leder som klickade.
    Men allt i Greys anatomy är ju one in a million, där kommer det in folk med pålar genom hela kroppen var och varannan dag osv ;D mer drama får man leta efter.
    Men bebisen i det fallet hade nån sjukdom som upptäcktes vid UL.
    Inte roligt å se sånt just nu dock :/

jaa, det börjar ju bli trångt och därför kanske bebisens leder måste klicka lite ibland då den bökar runt? :O men låter läskigt att det ska va bebisens kropp som klickar.
  • laila88
    Trollunge85 skrev 2015-02-18 11:13:25 följande:
    Det sa min barnmorska för några veckor sen att det var väldigt viktigt att jag alltid kände rörelser annars skulle jag ringa förlossningen direkt. Än så länge så ger den sig till känna så att det är svårt att missa det men jag vet om jag har mycket att göra att jag inte alltid tänker på det och då är det lätt att börja oroa sig. Men än så länge bökar den alltid runt när jag precis gått och lagt mig så då kan jag få den där dagliga checken och vara lugn oavsett vad jag lagt märke till under dagen.

Det jag oroar mig mer för är att man inte ska känna mindre aktivitet för då ska man också höra av sig (antingen till BM eller förlossningen). Vad innebär mindre aktivitet??? Aktivitet kontra ingen aktivitet är lätt att hålla koll på men mindre aktivitet än vanligt? Kan barnet inte ha en lugn dag precis som vi själva kan ha en?
    Va! de visste jag inte. Borde de inte bli lite lugnare i och med att det blir tightare där inne också? Min rör sig väldigt ofta och hickar fortfarande nån gång om dagen. ofta just då jag ätit börjar bebisen hicka. Men sen börjar man ju vänja sig vid rörelserna så man tänker inte på varje lilla rörelse heller.
  • laila88
    Trollunge85 skrev 2015-02-18 11:48:11 följande:
    Rörelserna ändrar karaktär pga att det blir mindre plats men de ska fortfarande röra på sig lika ofta enligt min barnmorska. Finns en lapp i väntrummet som säger "Det är aldrig okej att du rör dig mindre" eller  något liknande som handlar just om att man ska vara uppmärksam på minskande rörelser i slutet för det kan tyda på att något är på gång att bli fel.

Men visst är det som du säger, efterhand vänjer man sig och märker inte av dem på samma sätt. Jag skulle tro att vi skulle reagera om det skulle bli helt annorlunda. Så bli inte uppskrämd men om du skulle känna att något känns fel i rörelsemönstret så är det tillräckligt för att höra av sig till förlossningen eller din barnmorska för en snabbkoll att allt är som det ska.
    Jaa okej. Ja man känner ju att rörelserna blivit anorlunda, tror bebisen har vänt sig åt andra hållet också så den sparkar åt andra sidan än den brukar. Större rörelser helt klart. Men du har nog rätt i att man märker om det blir annorlunda än det varit. Än om man vant sig vid det här laget :)
  • laila88
    Cymi skrev 2015-02-18 11:50:39 följande:
    Jag har aldrig förstått hur man känner hicka, hur vet man om barnet hickar? Är det det som är som små regelbundna puffar som inte syns men känns nästan som sina hjärtslag? för det har jag känt ett par ggr långt ner där hon har sitt huvud :P
    Det sägs att tjejer har mer hicka än pojkar :) och om det är en flicka i min mage så stämmer det för min son hickade aldrig så här mycket :) Men det känns långt ner där bebisen har ryggen, som septemberbarn08 skrev tickande med några sekunders mellanrum :)

Kan va ren inbillning också men om ja äter sött är det vanligare att bebisen hickar också tycker jag :)
  • laila88
    JhjärtaK skrev 2015-02-18 12:06:35 följande:
    Mönstret skall inte ändras utan det är typen av rörelser som blir annorlunda när det blir trängre. Dvs färre snabba sparkar som istället byts ut mot sega dragningar av knän, armbågar, fötter etc.

Är faktiskt inne på sjukhuset nu då jag tycker att mina två varit lite slöare de senaste dagarna. Ctg såg bra ut och nu skall jag bara in till läkaren också.

För mig är det extra svårt att känna efter då det oftast är oklart vem av tvillingarna som sparkas då båda ligger med fötterna på samma ställe :-/
    Jaa men precis det är nog sant :) Det är ju större rörelser nu, en rumpa som sticker ut eller ett knä här och var, tidigare var det annorlunda helt klart.

Ja kan tänka mig! det måste va jätte svårt, jag tycker det är svårt att urskilja hur bebisen legat riktigt också och det är ändå bara en.

Skönt att det såg bra ut på Ctgt :)
  • laila88
    septemberbarn08 skrev 2015-02-18 12:59:57 följande:
    Samma här, så fort jag ätit något sött börjar hickan;)
    Va roligt! då är det kanske inte bara inbillning :)

Små sötsugna bebisar där inne, haha ;D
  • laila88

Tänkte kolla för skoj skull, Ni som har bebisar som har hicka ofta, vet ni om det är en flicka eller pojke i magen? :)

• laila88
    septemberbarn08 skrev 2015-02-19 05:31:00 följande:
    Här är vi också vaken strax efter 4! Av nån anledning har jag fått för mig att jag måste kliva upp samtidigt som sambon, halv 5, för att typ hinna säga hej innan han far på jobbet. Var likadant på slutet med dom andra graviditeterna när jag tänker efter.. nån trygghetsgrej jag har fått för mig;)

Nu de senaste tre mornarna är det dock dottern som väckt oss vid 4 och varit hyperpigg, sjungit och haft sig:)

Idag väntar en tur till stooorstan Lycksele och ctg-kurva. Vet nog inte vad jag hoppas på.. Vill såklart att tappen ska vara opåverkad så bebis stannar inne ett tag till. Samtidigt känns det ju surt om det inte händer nånting alls när jag har så ont varenda dag!
    Välkommen hit! ;D Hoppas det går bra idag :)
  • laila88

Urs va irriterad ja blir. Att folk inte kan vanligt sunt förnuft, att det ens ska få bli ett problem överhuvudtaget! Man lägger inte ut allt på facebook, speciellt inte någon annans händelse MOT deras vilja. Herregud vilka människor de finns :) Man ska ha rätt att välja när eller om man vill gå ut i socialamedier med livshändelser, men det verkar folk inte fatta.

Jag vet inte om ja kommer lägga ut på facebook, och hoppas verkligen att ingen annan gör det heller, iallafall inte utan mitt godkännande. Dom som behöver veta att jag får barn lär nog få veta det i vanliga livet när det passar sig ändå tänker jag ;D

Men har nog blivit extrem inom det området, mina vänner fick också dubbelcheka med mig om bild och text efter babyshowern, just för jag är mer "privat" nu mera. 

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?