Inlägg från: laila88 |Visa alla inlägg
  • laila88

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2014-08-14 19:15:24 följande:

Någon som känner igen det här: Jag har mått fint hela grav hittills, men idag är jag helt matt och slut, fick total andnöd när jag powerwalkande till jobbet i uppförsbacke, kändes som att andas genom tunna sugrör. 8+6 idag. Är det normalt?

Skulle gissa att det beror på att kroppens blodvolym ökar och kan därför göra att man får hjärtklappning blir mer andfådd osv, jag har lite hjärtklappning, lite mer andfådd och yrsel som jag kopplar till det iaf. Det är nog helt normalt :)
  • laila88

Hej förresten hoppar in här, för lite drygt en dag sedan var vi på ultraljudet som kunde konstatera att i mig lever nu ett livs levande foster med hjärtslag v 7+5 idag.

Har missfall och ma i bagaget så trodde detta var ännu ett men än så länge verkar allt vara i sin ordning :)

Kan öppna med en lite annorlunda fråga kanske, men tror det var i en gravidapp förut som jag läste att om man haft en blödning tidigt i graviditeten ska man inte ha sex? Är det någon fler som hört det eller nåt i det här ämnet?

Läkaren förklarade att blödningen kunde varit då moderkakan bildas eller något sånt, hon förklarade något lite smått komiskt om armar (på typ det som ska bli moderkaka) som sticks in och det är mycket som händer där inne nu så blödningen är normal och vanlig. Jaja nog negativitet vill mest ansluta mig här och fråga om det :)

• laila88
    Kpax skrev 2014-08-15 09:32:40 följande:
    Nej, det har jag inte hört något om, men det här är min första graviditet så det är massor jag inte har en aning om!

En relaterad (och kanske dum) fråga: Hur rädd behöver man vara om magen? Tål den allt som inte gör ont? Typ tryck och lättare slag? Eller behöver man vara extra försiktig? Jag har till exempel en stor hund som har en tendens att kasta sig när hon ska lägga sig, och det är gärna extremt nära i soffan.

Haha, jag låter ju väldigt korkad nu, men det bjuder jag på ;)
    Jag tror inte att man behöver vara särkilt orolig över det, barnet är ju skyddad av fostervattnet :) tidigt i graviditeten är den ju dessutom så liten, men för den skull ska man kanske inte vara direkt oaktsam, jag har t ex skippat inlines och skidor tidigare just för risken att ramla på magen, speciellt om jag har hunden fast kring midjan :) Men ja busar med min nioåring och med hunden ändå, fast jag brukar inte direkt få smällar :)

Egentligen tror jag att man nojjar upp sig mer än man behöver då man är gravid, jag var själv super noga då jag var gravid med min första, fast det är ju bra! man har skyddsinstinkten tidigt inställd :)
  • laila88

Känns lite som ni hängt ihop länge här å ja är ny i klassen haha, men ja kämpar mig in i gemenskapen ;)

Jag fick dom där ligament huggen ofta då ja cyklade då jag var gravid med sonen, det var dock senare i graviditeten men kännt det redan nu också bara på vänster, som sist :)

• laila88

Humöret är rätt ostabilt för mig med, men efter förra graviditeten då ja stod å skrek åt min sambo att han skulle fan packa å dra direkt, cirka tre gånger innan jag fattade vad ja höll på med. Älskar ju den människan vad är det för fel på mig? Ha en utomjording tagit över min kropp?! Men sen hejjade jag att det var hormoner ;)

Graviditeten höll inte hela vägen den gången. Så då hormonerna avtagit blev jag mig själv.

Har gråtit och varit helt rabiat denna gången tills jag fattade igen att hormonerna gjorde mig till ett monster så bestämde att ta kontroll, nu försöker jag hålla hormon-utbrotten i en låst bur ;)

• laila88

På tal om magar, jag gick upp 24 kg med sonen. Då jag redan nu väger ca 7 kg mer än min ideal vikt så vill jag verkligen se till att det inte rusar iväg, vilken sorts träning tror ni är bäst då man är gravid?

Yoga och styrketräning är nog det jag lutar mest mot, dock inte fören detta hemska illamående avtagit(!!).. Skidor och inlines är annars mina främsta just för kondition, men är rädd å ramla så det ska hända nåt med magen så de är ja nog tvingad å ge upp för nu..

• laila88
    Kpax skrev 2014-08-16 10:39:38 följande:

Ja men hur gör man det? Hur vet man vad som är på riktigt och vad som är hormoner?

Jag ska försöka låta bli att reagera alls innan jag tagit en liten time out, hormonreaktionerna verkar växla snabbare. Det är min enda idé än så länge.

De här extrema känslostormarna började igår tror jag, innan dess har jag haft en känsla av irritation som jag ändå kunnat hålla inne. Usch, hoppas det ger sig snart, och hoppas sambon kan tänka sig för och låta saker passera ibland. Nu har han en tendens att bita ifrån på en gång, och i det här tillståndet kan jag inte hantera det.

Jag tror det är så man får göra, stanna upp och backa lite från problemet och känna efter senare om det verkligen behövdes en känslostorm :) men det är svårt, hormonproblemen känns så äkta, dom är så bra på lura en.

En av gångerna jag skulle snöra ut sambon va för att han log då jag tog en mega portion mat, är ingen storätare i vanliga fall så var nog rätt komiskt, det känns som jag kanske överreagerade lite ;) i stunden kändes det äkta som på liv å död. Haha.

Jag är noga med att prata med han om att det känns så äkta men efter ett tag känns det helt taget ur luften så han ska förstå att jag inte är mig själv. Tror det är viktigt att försöka kamma hem lite förståelse :)
  • laila88
    Kpax skrev 2014-08-16 10:44:24 följande:

Det där med träning tycker jag verkar vara klurigt!

Om man är träningsvan har jag hört att man kan köra på tills kroppen säger ifrån, men jag är periodare och just nu grymt otränad.

Har även hört att man ska undvika rörelser som snedbelastar bäckenet, typ utfall, men det kanske var senare i graviditeten?

På något ställe läste jag att plankan var bra genom hela graviditeten, men på ett annat stod det att den inte var bra. Jag har googlat men inte hittat någon blogg eller hemsida med träningstips samlade.

Jag är också periodare! Förra våren var jag i topptrim för att nu se ut som en bulldeg..som runnit ut över ett bakbord ;). Så känns verkligen halvtungt å köra igång i det här läget,men är nog så illa tvungen.

Man får kanske köra försiktigt. Men utfall verkar ju logiskt att det ska va en dålig sak, bra tips! Har inte hunnit läsa nåt alls än, tänkte prata med barnmorskan också då det är dags att träffa henne.

Bor i en liten stad så tvivlar att det finns nog många gravida som är intresserad av yoga så det kan bli någon specifik gravidyoga, kan man göra vanlig yoga då man är gravid tror ni?
  • laila88
    Madelia skrev 2014-08-16 10:53:44 följande:

Jag har tyvärr inga bra tips själv för jag motionerar mest själv i form av promenader nästan varje dag för tillfället. Dock tror jag det finns trådar här om graviditet och träning. Det finns dessutom en pod som heter gravidpodden där de har ett helt avsnitt om bara träning. Dock tror jag inte det är massor av konkreta träningstips utan mer allmänt och hur man kan och kanske inte kan träna nu :)

Jaa promenader är ju bra, och blir automatiskt då man har hund. Men känns som det inte är nog för mig då ja ändå lyckas gå upp o vikt hehe. Men kanske får utöka sträckor och nu kör skolterminen snart igång så blir till å från dit med cykel varje dag, man ska nog inte underskatta vardagsmotionen ändå :)

Pod vet jag knappt vad det är, typ inspelad radio va? Haha. Vart hittar man sånt? :D
  • laila88
    JhjärtaK skrev 2014-08-16 13:01:41 följande:
    Känner du av fogarna skall du undvika yogaställningar där benen är alltför brett isär eller korslagda. Det bästa för fogarna är när höft,knä och fot är i en rak "linje" om du förstår hur jag menar

Simning är bra men inte bröstsim utan man får sparka med benen såsom man gör när man crawlar.

Kan rekommendera vattengympa! Belastar inte kroppen, man känner sig inte så tung och man får upp flåset
    jaha! tänk så mycket man inte vet! jag blir nästan lite orolig, tycks ju ha halv bra koll ändå kring graviditeter men känns mer å mer som ja har rätt dålig koll! :) men säkert har mycket mer kunskap dykt upp sedan 10 år sen då jag var gravid med första barnet ^^

vattengympa lät ju faktiskt inte dumt alls, ska se vad de finns för träningsgrupper som dyker upp nu i höst :D
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?