• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LillLouise84 skrev 2015-11-01 08:59:04 följande:

När jag har fått båda barnen att sova i egna sängar så har de fått flaskan liggande i sängen och när den tagit slut har jag barasuttit på en pall bredvid sängen och lagt handen på dom när det behövs. Tror det är tassmetoden. När stora blivit större och klättrat har jag bara lagt tillbaka henne utan att säga något och haft handen på henne. Jag gillar inte alls metoden att lämna barnet skrikandes i fem minuter.

Den nya metoden som finns är kaninboken som många säger att den verkligen funkar. Kan vara värt att testa

Ja det låter som tassmetoden. Och hade det inte räckt med att lägga handen på så hade du börjat stryka, och hade inte det funkar tar man upp. Tycker den känns logisk, trygg och bra. Femminutersmetoden är inte aktuell här heller. Jag förstår att man till slut är villig att prova vad som helst, men för oss känns den fel.

Jag har hört både och om kaninboken, men den verkar ju också logisk. Värt ett försök om det här inte funkar.
  • Kpax

Det är så roligt att höra om era graviditeter, så jag hoppas att ni inte överger den här tråden helt :) Tycker också vi haft så trevlig stämning hela tiden, fast vi förstås inte skriver lika mycket nu längre!

Jag var också komatrött i början av graviditeten, herregud, var nära att somna vid ratten. Minns inte när det gav sig, men Lergigan comp var min räddning mot illamående i alla fall.

Vi har totalrenoverat vår lägenhet, jäklar vad det tärde på relationen. Aldrig mer. Skönt att vi gjorde det innan jag blev gravid.

Imorgon börjar jag jobba. Å N G E S T.

• Kpax
    Mullan skrev 2015-11-01 19:33:00 följande:

Kaninboken är inget för våra små. Den är mer för tre år och uppåt. Min dotter som är 2 år och 8 mån är på gränsen till för liten för den boken.

Tassametoden är ju toppen för man lär sig hur barnet fungerar och lyssnar på dess signaler.

Alla skrikmetoder är fruktansvärda och jag blir illa till mods när jag gör föräldrar som utövar sån typ av nattning.

Jaha, ja då är det inget vi behöver köpa nu då. :)
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-11-01 22:18:46 följande:

Skrev ett långt inlägg till dig som visst försvann?? Ville bara sögs lycka till imorgon och att jag förstår och delar din ångest! Vilken procent går du tillbaka på och hur länge är pappan ledig?

Tack :)

Jag kör 100% eftersom pappan är hemma, eventuellt försöker jag gå ner i tid till nästa höst, när det är dags för förskola.

Det gick bra idag tycker jag, kul att vara tillbaka. Hoppas känslan håller i sig. Jag kommer att jobba maj ut, och sedan vara hemma till och med augusti.
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-11-04 12:56:40 följande:

Nu har jag gått på mammamageträning i 8 veckor och delningen på mina magmuskler har gått från 2,5 cm till 0 cm, med en mycket stark botten - alltså de inre magmusklerna. Jag älskar när man kan se resultat! Magfläsket har också minskat så pass att man ser att jag har muskler också ;)

Åh vad härligt det måste vara! Precis som för tovemaja går det åt fel håll här. Dags att skärpa sig :)
  • Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-11-09 12:55:26 följande:

Visst var det någon här där bebisen bara fick diarré helt plötsligt. Hållit på i ett dygn. Det kan ju inte finnas mer kvar i magen och ändå så kommer det hela tiden. Lite varje gång efter de stora första blöjorna. Håller på att bli knäpp på det. Vi som fått in så bra med att bajsa på pottan kan bara glömma det nu. Det hinner vi inte. Kan det vara att tänderna ska komma nu?

Josefin fick ju diarré och kräktes plötsligt, men det var i princip en rejäl systemtömning, och sen var det bra igen. Hoppas det ger sig!
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-11-10 15:50:20 följande:

Imorgon ska vi ner på bvc igen för att visa upp Selinas utslag. Vi var ner för 2 veckor sedan och fick rådet att smörja med hydrokortison och återkomma om två veckor om det inte blivit bättre.

Det har blivit hundra resor värre sen dess:( hon är prickig och röd över hela kroppen, ansiktet är alldeles torrt och fläckigt (trots att vi smörjer med mjukgörande hela tiden), hon börjar bli skinnflådd i alla veck och så har hon fått konstiga små blåsor lite här och där. Inte vattkoppor för de har varit där sen över två veckor tillbaka men börjar dyka upp på fler ställen nu. Jag oroar mig för att det ska vara något allvarligt, även om jag vet att det mest troligt inte är något farligt alls.

Hoppas på en läkartid och något vettigt! Hon kliar sig i ansiktet hela tiden och ser ju rent ut sagt för bedrövlig ut nu:(

Åh vad jobbigt! Josefin har varit röd och irriterad på och under hakan, så vi fick smörja med kortison i två omgångar. Nu verkar det ha gett sig.

Hon har även varit knottrig på magen, och det berodde tydligen på torr hud, är nästan helt borta nu när vi smort med miniderm 2-3ggr per dag i en dryg vecka.
  • Kpax

Men oj vad mycket tänder!

Josefin fick sina första två runt sex månader (varför skriver jag inte upp sånt?!) och nu när hon är nästan 9 månader börjar jag ana svullnader i överkäken. Går inte så fort :)

En liten uppdatering:

Jag har jobbat en månad, och det är roligt att vara tillbaka. Samtidigt känns det skit att bara få några timmar med Josefin, jag missar så mycket tycker jag...

Hon somnar nu runt 19.30 i sin egen säng, och där sover hon fram till 6, med 0-3 uppvak (ibland räcker det att stoppa in nappen, ibland måste man bära henne en stund).

Jag har kopparspiral, men tänker boka tid för att ta ut den. Mensen kom tillbaka för typ fyra månader sedan, och sen dess har jag haft mellanblödningar i princip hela tiden. Jag har max två helt blödningsfria dagar före och efter mens. Orkar inte med den skiten. Vi vill börja försöka få till ett syskon om någon månad (shit, när jag skriver det känns det ju vansinnigt!), så jag kommer inte bry mig om att ersätta den med något.

Jag är inne och läser en snabbis då och då, men missar säkert massor, så om jag inte svarar så är det för att jag inte sett någon fråga! :)

• Kpax
    ebe91 skrev 2015-11-30 15:35:04 följande:

Vad roligt att höra av dig, har tänkt på dig o funderat hur det gått på jobbet ! :) vad skönt att nätterna verkar fungera rätt bra, B vaknar rätt liknande, nu är det 4e natten utan mat (inte i rad utan senaste 2 veckorna) och det är så skönt att sömnen är mer sammanhängande!

Jag börjar jobba 1 mars, har lite ångest men längtar samtidigt tillbaka. Hoppas kroppen klarar det, kommer vara i v22-23 (?) och med B blev jag sjukskriven 50% från v21 pga foglossning. Men, sen skickade jag in en jobbansökan för en annan tjänst igår... Kommunen istället för landstinget.. Så får se hur det går där :) har ju tänkt att jag ska söka mig åt kommunen (bättre arbetstider, mindre stress, mycket bättre lön, ingen pendling) så passade på att ta chansen. Får jag det inte är det inte hela världen, har ju min tjänst att återgå till den dagen jag ska börja om på riktigt (kommer ju jobba knappt 2 månader nu).

Jobbigt att spiralen inte funkar, men kul med syskon!

Hur känns det att komma tillbaka för att jobba bara två månader? Gör du det av ekonomiska skäl, eller något annat?

Jag känner knappt att jag kommit in i rutinerna än, trots att jag jobbat en månad (men det är väl olika på olika jobb såklart), därför blev jag nyfiken på hur du tänkt :)

Om jag blir gravid i januari vet jag inte hur jag ska göra med jobbet riktigt. Jag ska vara ledig juni-augusti, och när jag väntade Josefin slutade jag jobba två månader innan bf... Så blir jag gravid snabbt går jag nog inte tillbaka efter sommaren.

Lite ångestladdat att säga att jag ska vara hemma igen, men så kan jag ju inte tänka. Familjen är ju det enda som är viktigt "på riktigt".

Hoppas du slipper foglossning den här gången, men det kanske inte är så troligt tyvärr.

Håller tummarna för nya jobbet! :)
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-11-30 16:22:56 följande:

Kul att höra ifrån dig Kpax! Skönt att jobbet känns bra, jag går tillbaks på 80% andra veckan i februari. Kommer kännas märkligt!

Jag och J planerar att vänta med syskon åtminstone ett år till. Kanske hade vi tänkt annorlunda om F sovit på nätterna men det blur verkligen värre och värre :( sjuttielva uppvak, särskilt på förnattwn. Han vill verkligen bara sova med bröstet i munnen och då kan inte jag sova alls.

Någon annan som inte har preventivmedel men ändå fått konstiga mellanblödningar? Har denna månaden blött lite men typ hela tiden :( konstigt!

Åh fy vad jobbigt! Vi hade det ju också så ett tag innan jag började jobba, men när sambon tog över blev det väldigt mycket bättre. Kanske blir det samma för er. Fast hoppas det löser sig snabbare än så, förstås. Har ni provat något speciellt?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?