Lavish skrev 2015-08-18 11:12:13 följande:
Vad gäller mat så tycker jag att det känns hycklande att själv fika och älska att göra det men att barnen inte får smaka. Istället försöker jag hålla mitt eget sötsaksintag på en försvarbar nivå och då får barnen (lillan när hon är stor nog då) också göra det, fast givetvis inte trycka i sig hur mycket som helst. Sonen får lördagsgodis, annars brukar han inte få godis i veckorna om det inte är kalas eller nått.
Jag tycker jag lagar hyfsat nyttigt och från grunden. Ibland är det kort om tid och då kan jag visst steka upp något halvfabrikat med, men oftast brukar jag försöka laga ordentlig mat med mycket grönsaker och så.
Detsamma gäller tyvärr inte sambon, och vi har upplägget att vi lagar mat varannan dag. Igår fick vi våfflor med sylt och grädde... Känner väl att det inte är en konflikt jag vill ta att tvinga honom att laga sådan mat jag tycker är bäst utan att när han gör får han göra på sitt sätt. För barnen är jag inte så orolig, sonen är slank. Men själv känns det ju lite surt när jag försöker gå ner i vikt och sambon har gjort något både gott och jävligt onyttigt till middag. Brukar försöka ta en mindre portion och fixa lite sallad eller grönsaker för att balansera upp det lite, men antagligen är det en bov i varför viktnedgången inte går så snabbt...
Jag är helt inne på din linje - om man själv äter, men barnen inte får, blir budskapet något skevt. Det bästa är att hålla sitt eget intag på en sund nivå så är det inga problem. Min dotter fick smaka nån liten barnvänlig kaka om man blev bjuden på fika hos folk, efter att hon fyllt 1 år. Första lilla glassen åt hon sommaren då hon var 1,5 år och godis åt hon första gången på sitt 3-årskalas. Med godis är jag väldigt strikt - endast lördagar. På fredagar brukar vi poppa popcorn ibland och bjuds det på fika får hon också äta.
Lillebror kommer få ungefär samma, men lördagsgodis kommer nog inte gå att hålla borta lika länge då han har tre äldre syskon som får godis.
Vad gäller övrig mat blir det korv ibland, fiskpinnar nån enstaka gång, men allt som oftast ordentlig mat lagad från grunden.