Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

ebe91 skrev 2015-08-11 09:43:59 följande:

Vi var in på 5-månaderskontrollen igår, han vägde in på 7070g och mättes till 63 cm. Vaccineringen gick bra, inte alls lika mycket skrik som förra gången. Natten har varit okej, lite gnälligare än vanligt men har inte behövt ta upp han utan gått bra o trösta liggandes. Sen lite feber idag.

På tal om vikthetsen; har ju en svägerska med jämngammal son och var förbi där igår efter BVC. Och heeeeerreeeeguuuuuud vad tung han är när han väger 7kg... Suck... Han ligger tom under medellinjen... Blev less o sa att hon bara tycker att han är tjock för att hennes unge är mager.

Oj, om din sin skulle vara stor måste min isf vara gigantisk :) T vägde 7400 g vid 4(!!) månader och vad han hunnit upp till nu vid 5 månader vet jag inte, men säkert närmare 9 kg. Att folk inte bara kan sluta kommentera storleken på bebisar.
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-08-11 15:51:35 följande:

Hur ofta är ni på BVC nu? Jag var där i juni och är inte kallad förrän 28 aug, drygt två mån senare. Känns lite långt uppehåll?

Från början var vi en gång i veckan, typ fram till 5 veckors ålder. Nu går vi en gång i månaden. Vi får en ny tid en månad senare vid varje besök så det är väldigt smidigt.
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-08-11 19:55:38 följande:

Josefin verkar ha nån slags social fobi...

Idag var hennes farbror här en snabbis, och när han pratade med henne när hon satt i matstolen började hon illvråla. Hon skrek hysteriskt ett par minuter innan sambon lyckades lugna henne i ett annat rum, men när hon fick syn på sin farbror igen var det kört.

Hon blir så varje gång vi är hos min eller sambons föräldrar också, men när de kommer hit brukar det funka bättre.

Jag fattar inte varför hon blir så här, och jag vet inte vad vi ska göra för att hjälpa henne. Hon är bara fem månader, och hon har varit så här jämt. Brukar de inte bli blyga först senare?

Vi har i alla fall haft några strålande dagar och nätter. Hon har somnat själv i sin säng för en tupplur en gång, varit lätt att söva på kvällen, har inte ätit alls på natten, och varit glad och nöjd på dagarna. Underbart!

Precis som septemberbarn08 sa så brukar det där komma vid 8-9 månader och det stämde verkligen på min dotter. Med lillebror däremot kom det vid ca 4 månader. Han kam bli ordentligt ledsen bara nån tittar på honom och pratar med honom, men inte alltid. Han har blivit ledsen av både mina och min mans föräldrar vid några tillfällen, men ibland skrattar han istället. Jag har börjat fundera på om det hänger ihop med mat och sömn. Igår var jag på jobbet en stund och då var han på strålande humör och gick från famn till famn. Så utvilad och nyäten är han ett riktigt charmtroll oavsett vem som pratar med honom, trött och/eller hungrig blir han ledsen så fort någon annan än jag och maken håller eller pratar till honom.
  • snö 81
    sommarstad skrev 2015-08-12 23:15:52 följande:

Idag vet jag inte vad som har hänt med mig, men jag fick ett ryck och började storstäda. Jag damma och damsuga sovrum och tvrum. Vände ut och in både på säng och soffa för att verkligen kunna städa ordentligt. I köket tog jag ut spis och skrubbade rent under diskbänk och sopkärlen. Skurade golv i sovrum,hall och kök. Rensade bort allt ogräs på framsidans uteplats och sopade den. Vi tog även ut vardagsrums mattan och piskade den och spolade sedan av den med vattenslangen. Dessutom tvättade jag en del. Jag har haft svårt att få tid till sånt här innan och när jag väl fort en stund över så har jag varken haft tid eller lust. Idag var maken hemma och hade en vän på besök och när de gick en långpromenad så tänkte jag att nu måste jag passa på att göra nåt iaf. När jag väl börjat så fick jag en sån fart så det var svårt att sluta. Skönt för det var verkligen behövligt :)

Imorgon är tanken att städningen ska fortsätta. Vi får väl se hur det går med det.

Det där är ett rätt typiskt kvinnligt fenomen. Om man får en timme ensam hemma utan barn, vad gör man? Läser en bok? Vilar? NEJ - städar!! ;)
    Har gjort det så många gånger jag med. Just nu skulle jag behöva en sån stund för vi ligger sjukt efter med städning eftersom vi hållit på med bygge hela sommaren.
  • snö 81
    sommarstad skrev 2015-08-16 11:02:10 följande:
    För min del skulle jag nog kunna tänka mig att börja testa ec men maken är inte redo för det. Blöjbytena är ju hans stunder med V tycker han. Lite svårt känner ha att det är att börja med det eftersom blöjbytena görs långt i från ett badrum.

Jag har förespråkat att vi ska flytta på skötbordet till badrummet i källaren. Just nu står det i vårat frukostrum eftersom det är enda rummet på entreplan (där vi har vårt sovrum) där det får plats. Eftersom maken menar att vi aldrig äter i det rummet så kvittar det (vi äter framför tvn). Såklart vi inte äter i ett rum där det är en hink med bajsblöjor (vi går ofta ut med den men inte efter varje blöja) plus det är lite trångt att sitta där med en extra möbel. Vi behöver aldrig byta blöja på natten och vi kan ju skaffa en extra skötbädd samt ha extra blöjor i sovrummet utifall det behövs ett nattligt byte tänker jag mig. Men maken skulle fundera och det har han gjort i kanske 6 veckor nu.

Jag vill ha tillbaka frukostrummer så vi kan äta middag ordentligt vid ett riktigt bord. I köket får inget matbord plats och matsalen är lite långt bort för enkla middagar och frukostar.
    Oj, jag skulle aldrig klara mig utan rinnande vatten vid skötbordet. Vi har skötbordet i badrummet på övervåningen. Ibland kan jag byta en blöja i farten på golvet i vardagsrummet, men annars går vi upp och byter. Det badrummet ligger även nära vårt sovrum om vi någon gång, mot förmodan, behöver byta på natten.
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-08-16 15:32:43 följande:
    Min svåger hade pottan i vardagsrummet när de pottränade för att dottern skulle sitta kvar och inte missa allt och sen satt han och läste sagor under tiden hon satt där. Nu var hon ju över året så då kanske det behövs för att få barn att sitta kvar. Jag hoppas att när vi väl skaffat pottan så kan H sitta på den när jag ändå ska på toa så han vänjer sig vid den.
    Ja, kissa och bajsa känns som nåt man gör på toaletten.
    Tror att eventuella gäster skulle tycka att det var lite otrevligt om någon satt och bajsade på en potta vid tv'n :)
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-08-17 10:19:09 följande:

I natt hade vi första natten utan att W åt. Jag bestämde mig igår för att nu räcker det. Så han fick gröt vid 20 och ersättning vid 21 och sov till 3.30 då stoppade jag i nappen och gav snuttefilten så sov han till 5.30 då gjorde jag samma sak igen och han sov en timme till! Så skönt att slippa mata. För nu håller jag på sluta amma. Han biter mig så fruktansvärt att det bara är jobbigt nu. Jag hade tänkt helamma i sex månader men nu slutar vi nog vid fem månader istället. Han äter så mycket mat nu att han klarar sig. Igår åt han 1 1/2 burk barnmat för sex månaders, en halv portion gröt, en halv banan, 150 ml ersättning och tuttade 2-3 gånger. Totalt på hela dygnet igår.

Oj så olika det kan vara :) Tage får typ en halv tesked om dagen av puré eller gröt, men han tycker INTE om det. Känns som att han kommer äta ersättning till han är tonåring :)
  • snö 81
    pink76 skrev 2015-08-18 06:52:15 följande:

Känns som att jag bara gnäller. Men det här fungerar inte. 

Min lille prins är så underbar och jag försöker göra allt för honom och min dotter. 

Men nu orkar jag inte mer. Min man är så hemsk o jag får honom inte att förstå. Nu sist när vi skulle åka o köpa mat så hade han slut på pengar. De hade han spenderat på en ny bil. Jag blev så arg att jag fullständigt gick i taket. försökte få honom att förstå att man kan inte kalla sig man eller pappa om man väljer att köpa en bil istället för att se att familjen har mat så att de klarar sig. 

Han svar på det hela är att han i fortsättningen köper sin egen mat så får jag köpa mat till familjen. 

Det går inte att ha det så, eller? Jag orkar inte. Detta ständiga grälande är hemskt. 

Förlåt för mitt gnällande.

Men snälla nån, så kan man ju inte resonera. Att tycka synd om dig hjälper ju inte dig ett dugg, men jag gör det ändå. Finns det ingen hjälp att få via soc, rent ekonomiskt tänkte jag?! Du ska inte behöva ha det sådär!
  • snö 81
    Lavish skrev 2015-08-18 11:12:13 följande:

Vad gäller mat så tycker jag att det känns hycklande att själv fika och älska att göra det men att barnen inte får smaka. Istället försöker jag hålla mitt eget sötsaksintag på en försvarbar nivå och då får barnen (lillan när hon är stor nog då) också göra det, fast givetvis inte trycka i sig hur mycket som helst. Sonen får lördagsgodis, annars brukar han inte få godis i veckorna om det inte är kalas eller nått. 

Jag tycker jag lagar hyfsat nyttigt och från grunden. Ibland är det kort om tid och då kan jag visst steka upp något halvfabrikat med, men oftast brukar jag försöka laga ordentlig mat med mycket grönsaker och så. 

Detsamma gäller tyvärr inte sambon, och vi har upplägget att vi lagar mat varannan dag. Igår fick vi våfflor med sylt och grädde... Känner väl att det inte är en konflikt jag vill ta att tvinga honom att laga sådan mat jag tycker är bäst utan att när han gör får han göra på sitt sätt. För barnen är jag inte så orolig, sonen är slank. Men själv känns det ju lite surt när jag försöker gå ner i vikt och sambon har gjort något både gott och jävligt onyttigt till middag. Brukar försöka ta en mindre portion och fixa lite sallad eller grönsaker för att balansera upp det lite, men antagligen är det en bov i varför viktnedgången inte går så snabbt... 

Jag är helt inne på din linje - om man själv äter, men barnen inte får, blir budskapet något skevt. Det bästa är att hålla sitt eget intag på en sund nivå så är det inga problem. Min dotter fick smaka nån liten barnvänlig kaka om man blev bjuden på fika hos folk, efter att hon fyllt 1 år. Första lilla glassen åt hon sommaren då hon var 1,5 år och godis åt hon första gången på sitt 3-årskalas. Med godis är jag väldigt strikt - endast lördagar. På fredagar brukar vi poppa popcorn ibland och bjuds det på fika får hon också äta.
    Lillebror kommer få ungefär samma, men lördagsgodis kommer nog inte gå att hålla borta lika länge då han har tre äldre syskon som får godis.
    Vad gäller övrig mat blir det korv ibland, fiskpinnar nån enstaka gång, men allt som oftast ordentlig mat lagad från grunden.
  • snö 81
    ebe91 skrev 2015-08-18 19:57:06 följande:
    Det är vid 5 månader :) gick bra för Bosse! Sköterskan sa dock att det är vanligare att de reagerar på 5-månaders vaccinet än det vid 3...
    Tage ska få sprutan nästa vecka, hoppas att han klarar det lika bra som sist. Då var han visserligen jätteledsen på eftermiddagen, men för övrigt opåverkad.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?