-
Ja, jag hoppas det. Det eller att det lugnar sig en stund så jag får sova en stund. Har inte sovit mer en 1,5 timme i natt...Trollunge85 skrev 2015-03-13 07:14:59 följande:Hoppas det övergår till mer regelbundna värkar idag
-
Jag har traskat omkring och styrt iordning alla saker till dottern som precis blev upphämtad av sin pappa. Och jag kan konstatera att det gör lika ont oavsett om jag står/går som om jag ligger, så det känns lovande :)
-
Oerhört tröttsamt och långsamt förlopp här hos mig idag... Har haft värkar sedan 23.45 inatt, men det blir varken intensivare eller mer regelbundet. Tror jag blir galen!!
Ska ringa till förlossningen om en stund och be att få komma in på koll av bebis. Eftersom jag har så mycket sammandragningar hela tiden så hinner jag inte känna av den speciellt mycket. Vill få en check på att den mår bra där inne. -
Jag måste hela tiden stanna upp och andas när det kommer en värk, samtidigt som jag svär för att det gör ont :)septemberbarn08 skrev 2015-03-13 13:30:59 följande:Känner av mina förvärkar titt som tätt nu också men det är inte mer än att jag bara blir irriterad:( blir liksom förbannad på kroppen och vill bara skrika åt den att ta i om det nu ändå ska hålla på!
Hade jag inte haft så långt till förlossningen hade jag ringt in och grinat men då vill dom väl bara ha in en på ctg-kurva och det är ingen mening. Jag kan ju utan problem känna på tappen själv och vet ju att det inte händer något:(
Hoppas innerligt att detta gjort någon nytta för såhär ont har jag inte haft innan. Så jag har fortfarande en liten förhoppning om bebis innan helgen är slut. -
Inne på koll på förlossningen - 1 cm kvar av tappen och öppen för två fingrar. Fick en MYCKET oskön hinnsvepning så nu är det bara hoppas på ordentliga värkar!!
-
Ja, dom tyckte att det verkade lovande. Behöver bara lite ordentliga värkar.Vikkan333 skrev 2015-03-13 18:16:10 följande:Ohhh spännande! Känns väl som dax snart då! ;)
-
Fick regelbundna värkar bara en timme efter hinnsvepningen och sjukt ont. Men eftersom jag varit vaken hela förra natten och blodtrycket var för högt nu vill dom få mig att sova nån timme så jag får sovdos och så ser vi vad det ger...LillLouise84 skrev 2015-03-13 20:09:16 följande:Hoppas det drar igång nu. Lycka till!
-
Jobbigt att försöka pricka in just den tiden, 9:26:53. Men jag ska såklart göra mitt bästa ;)Skumbollen skrev 2015-03-13 18:52:06 följande:
Snö81, hoppas verkligen det drar igång! Kommer bebisen imorgon 9:26 så har ni ju namn klart iaf. Pi :)
Lycka till
-
Grattis till Bosse!!ebe91 skrev 2015-03-13 20:25:21 följande:
Hejhej! Har lite att läsa igen (ca 60 sidor... Haha)!
Vi fick komma hem igår, Bosse föddes ju i söndags efter en 18 timmar lång förlossning varav 5 timmar räknades som aktiv (då jag öppnat mig 5 cm). Tänkte dela med mig av min förlossningsberättelse, för även med lite komplikationer kan det faktiskt gå väldigt bra!
Vaknade kl 01 av att jag var kissnödig, på väg till toan känner jag hur ngt slemmigt rinner längs benet och 10 minuter senare startar värkarna med 3-5 min mellanrum. Klockar värkarna och efter 1 timma ringer vi in till förlossningen, eftersom de kommer så tätt och jag måste andas igenom dom tycker de att vi ska komma in för kontroll, så packar det sista innan vi åker.
Kl 3:20 kommer vi fram till förlossningen, de kopplar CTG och sen görs en vaginal undersökning - öppen 3cm och en liten kant kvar. Trots fortsatt täta värkar öppnar jag mig inge mer, där ett tag var det tal om att skicka hem mig men först skulle jag få prova bada ifall det kanske hjälper kroppen att slappna av lite. Sagt och gjort, kl 13 hoppar jag i plurret och efter ungefär 45min är värkarna inte så sköna att ta så kliver upp. Ny undersökning och är nu öppen 5 cm.
Förflyttas in till en förlossningssal och får träffa barnmorskan som ska jobba under kvällen och förlösa mitt barn - världens bästa barnmorska säger jag bara! Får lustgas, hon tar hål på hinnorna så vattnet går, ringer efter narkosdoktorn som sätter EDAn kl 15. Trots EDA fortsätter jag att inhalera lustgas när värkarna kommer, lustgasen i sig kanske inte hjälper jättemycket men fokus hamnade på något annat iallafall. Därifrån går det snabbt tills jag öppnat mig 9cm, tyvärr stannar det där.
Värkstimulerande dropp kopplas då jag är lite värksvag. Bebis ligger vriden fel, med huvudet på sniskan och med en kant kvar kommer han inte ner nog i förlossningskanalen. Kl 17 får jag börja krysta för att få ner han längre ner, detta utan krystvärkar. När krystvärkarna väl kommer kl 18:30 är jag redan så slut, och värkarna är alldeles för korta för att göra någon nytta. Kl 19 kallas doktorn dit, beslutas om att sugklocka ska sättas och man får klippa ett jack för att få ut bebis. Ut kl 19:13 kommer vår älskade son, men han har det lite tufft med andningen så efter några minuter ringer man neo för att de ska hämta honom (kändes lugnt, var ingen jätteakut situation så de behövde inte rycka honom från mitt bröst). Min sambo fick följa med sonen till neo och jag låg kvar o blev sydd där de hade varit tvugna o klippa. Efter ca 1 timma fick jag åka rullstol till neo för att hälsa på sonen som låg i C-pap, visade sig att han hade lite fostervatten i lungorna som han inte orkade få upp då han också var lite trött o tagen efter förlossningen. Men redan under natten kunde man koppla bort C-papen och han andades då jättebra. Vi blev kvar 4 dagar på neo då han hade lite infektionsparametrar, men det gick till av sig själv. Sen fick han även ersättning i sond för han behövde lite extra energi innan min bröstmjölk kom. Nu mår vi båda toppen och har idag varit på vår första barnvagnsprommis, även om den inte var så lång!
Såhär efterhand är jag ändå nöjd med förlossningen, personalen var toppen och berättade hela tiden vad som hände (även om jag inte alltid tog till mig allt de sa just då).
Sonen var 49cm o vägde 3400g, föddes på BF+9 :) Och han ska heta Bosse! :)
Visst var det du som var från Boden? Vilken barnmorska hade du? Vi fick träffa en Elisabeth nu i eftermiddag och först gillade jag henne inte alls, men det visade sig att hon är jättegullig :) -
Så olika det kan vara. En kompis till mig födde för några veckor sedan och hade då Ingela och var supernöjd! Jag hade nämligen henne i början av förlossningen med min dotter och tyckte att hon var en riktigt otrevlig kvinna, medan de påföljande barnmorskor jag träffade var underbara:)ebe91 skrev 2015-03-13 21:54:50 följande:Jo! Hon som förlöste mig hette Ingela, en helt underbar kvinna som det var full fart på! Han ju gå igenom tre barnmorskor (+ 1 student) innan Bosse var ute. Och eftersom jag låg på BB första 2 dygnen o Bosse på neo var det dubbelt med personal så kommer faktiskt knappt ihåg namnet på någon... Men tyckte all personal var super. Hon som förlöste mig hälsade på oss varje dag, både på BB och på neo för att se hur vi hade det, o sen för att kika hur jag såg ut nertill eftersom jag varit tvungen att klippas.
Att föda barn är verkligen det mest smärtsamma man kan göra, men man klarar det på något sätt. Jag sa till o med bara minutrarna efter Bosse kommit ut att nästa förlossning kommer bli lättare, för då har ju storebror banat väg ;) och ta all smärtlindring ni blir erbjuden och ni känner att ni behöver, jag tog EDA, lustgas, kvaddlar, bedövningssprey, bedövningssprutor vid slidöppning och bäckenbottenbedövning. I början av graviditeten tänkte jag att jag skulle försöka härda ut, var någon form av prestige att föda med så lite smärtlindring som möjligt, när förlossningen väl var igång var enda tanken att ha så lite ont som möjligt. Alla är vi dock olika smärtkänsliga, men gör inget pga prestige..
Studenten fick vi också träffa igår, Anna. Jättegullig!!
Sovdos gjorde susen för en trött kvinna med värkar :) Somnade som en stock kl 22 och sov fram till 3. Nu har sammandragningarna börjat komma tillbaka och vi ska in på förlossningen kl 9 - då jäklar får dom se till att jag föder barn!!