• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mildamilda skrev 2015-03-21 17:53:11 följande:

Har alla bestämt namn? Vi har ingen aning om vad lilleman ska heta! Funderingar: Jonatan, Ilon, Elton, Vide... Storebror heter Noel.

Vi har bestämt tilltalsnamn (Josefin), vi funderade mycket innan hon kom, så det handlade mest om att få ett par dagar med henne för att se om det kändes rätt. :)

Men så ska hon ha två namn till, och de är inte klara. Antagligen blir det ett efter min helt fantastiska mormor, men det från pappans sida är lite oklart än. Tur att man har ett tag på sig, det är inte alls lätt det här. Namnen bör väl låta bra tillsammans också, och där har vi största problemet tror jag.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-03-21 21:33:38 följande:

Skönt att höra från någon som har barn redan! Har ju haft fina nätter "peppar peppar" på rad nu, och dagarna är toppen... men varje kväll är ren skrikfest mellan amningarna och man kan ju bli knäpp för mindre! Minst 4 timmar i streck.. Blir en tidig kväll med hopp om ännu en bra natt!

Vi har också skrikfest. Varje kväll runt 22 drar hon igång, och då är ingenting bra. Jag är rätt säker på att det är magknip, så vi kör amning -magmassage -blöjbyte om och om igen. Det lugnar sig oftast på några timmar. Från 6 på morgonen sover hon bra och ganska lång tid i streck (3-4h).

Ikväll har hon sovit mycket, så det visar sig väl om det blir en kanonnatt eller om skrikfesten bara är försenad.
  • Kpax
    Villhaenbebbe skrev 2015-03-21 23:24:30 följande:

Och hur såg era slemproppar ut? Kom allt på samma gång eller pö om pö?

Min slempropp gick inte förrän barnmorskorna på förlossningen kollade hur öppen jag var. Jag hade i alla fall inte sett något innan :)
  • Kpax
    Cymi skrev 2015-03-21 23:37:56 följande:

Är det någon mer som mått illa efter förlossningen? Känns öm och lite ont i magen och mår illa, antar att det är för att det just kommit ut en freaking människa men tänkte ändå höra :P känns så dumt att fråga personalen hela tiden om vad som är normalt :P

Hur var det första gången ni skulle bajsa förresten? Har känt lite tryck ibland och reagerar med lätt panikkänsla för minnet av de djävulska värkarna, tror aldrig jag kommer våga skita igen :P

Jag mådde kanske lite illa, hade absolut ingen matlust och åt inte ens godis (något som annars alltid går ner).

Bajsandet gick bra! Jag var livrädd, men det visade sig att graviditetsförstoppningen gav med sig iom förlossningen, tack och lov. Det kändes konstigt med all svullnad och förstörda bäckenbottenmuskulaturen, men det gjorde inte ont för mig i alla fall.

Åh vad jag längtar tills jag har kontroll över musklerna i bäckenbotten och mage/ländrygg!
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-03-22 01:00:35 följande:

Tänk att alla grejer i magen som trycktes ihop under graviditeten nu ska ramla tillbaka på plats, klart som tusan att du är öm. Plus att kroppen arbetat som om du sprungit ett maraton. Jag hade efter dottern träningsvärk både här och där efter hur jag spände mig under krystvärkarna, jag fick nackspärr och var helt slut i hela bålen.

Det känns som flashback till krystvärkarna första gångerna på toa.

Haha, jag fick ju också nackspärr! Och sjuk träningsvärk i armarna efter att ha använt handtagen på den där britsen.
  • Kpax
    SvanE skrev 2015-03-22 03:12:35 följande:

Ska läsa igen så fort jag kan! I torsdags bestämde vi oss tillslut för att åka in för en sovdos. Hann ut till bilen och värkarna gick från 1 på 10 min till tre på 10. Kom in och det fortsatte. Jag hade inte öppnat mig något alls sedan kollen 24h tidigare så låg fortfarande på 1,5cm. Valde att ta morfin och bricanyl och slumrade sedan igenom natten. På morgonen kom värkarna av sig själv och vid us. Vid 10 var jag öppen tre. Badade, lustgas, EDA och 15.19 är världens finaste lilla kille ute. Är supernöjd med förlossningen och känner att det gick bra utan att ha sovit så mycket. Men NU är jag trött och än så länge är han snäll :) 3776g, 53cm född v.40+4

Grattis!! Skönt att han är ute och att allt gick bra! :)
  • Kpax
    JhjärtaK skrev 2015-03-22 08:00:00 följande:

Jag tyckte att det blev lättare och lättare efter 6 månader och när hon var året var det betydligt lättare och det blir bara bättre och bättre (med vissa svackor såklart )

Tror att jag tyckte att det blev lättare runt 6 månader då jag inte längre var totalt bunden vid dottern pga amningen. Amningen kändes också så mycket lättare när den inte längre var ett måste utan mer ett val. Ammade sen henne tills hon var 19 månader vilket var fantastiskt

Men vad fasen, det är väl typiskt att det ska bli lättare lagom tills jag börjar jobba och sambon ska vara pappaledig. Jag tänkte vara hemma typ 7 månader, sen byter vi. Egentligen skulle jag kunna vara hemma 9 månader innan vi byter, men jag tror det blir svårare med tanke på mitt jobb. Vi har högsäsong november - december, och sambon har lågsäsong då.

Alternativt delar vi upp veckorna då (om våra chefer går med på det), jag tänker mig att det vore fantastiskt!
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-03-22 08:13:45 följande:

Jag undrar hur det kommer att dra igång, om det någonsin gör det. Jag har inte haft några falska alarm, ingen slempropp i sikte, det enda är sd och lite mensvärkssmärta här och var, men verkligen inga stora gester.

Så var det ju för mig också, mensvärk och sammandragningar, men inte så jätteofta, och ingen smärta.

Himla glad för det, det verkar förjävlig att gå och ha ont och få upp hoppet om och om igen under flera veckor!
  • Kpax
    Lavish skrev 2015-03-22 10:41:15 följande:

Svårt att minnas exakt men första övergången tycker jag kom redan några veckor efter att sambon gått tillbaka till jobbet. Egentligen blev inte bebisen lättare då, men man hade kommit över den första chocken, accepterat situationen och börjat hitta strategier för att göra sin tillvaro lite bekvämare. 

Kanske är jag som var fånig som förstagångsmamma, det tycker jag själv i backspegeln, men där i början hade jag liksom inte fattat att man "fick" lägga ifrån sig bebisen när han var vaken. Jag tänkte liksom att all vaken tid måste man hålla eller vara precis intill, och när jag blev ensam hemma med honom tänkte jag att jag måste få honom att sova innan jag kunde äta/gå på toa/klä på mig osv. Det funkade ju inget vidare och efter ett par dagar av att inte ätit frukost vid lunchtid började jag lära mig att lägga honom i gymmet, spjälsängen, babysittern en stund och gå och fixa det jag måste. Att även om han gnäller tar det ändå några minuter innan han börjar skrika, och då hinner man slänga ihop en macka eller kissa. Märkte att han till och med gillade att sitta i sittern i badrummet och titta på en svart handduk mot vitt element medan jag duschade snabbt osv. 

En annan läxa som jag iofs tror att man måste känna in själv är att bebisar har ett otroligt sjätte sinne för ens egen sinnesstämning. I början när han skrek upp sig mer än ett par skrik blev jag själv jättestressad och ängslig. Och dom känner av det som FAN! Är man själv lugn och stabil går det oftast över mycket snabbare, men känner dom av att den vuxna själv är orolig blir dom vansinniga. Det är samma sak när dom blir lite större och man försöker ha fasta läggtider, ligger man själv spänd och hoppas att ungen ska somna snart så att man kan gå ut och få den där lilla stunden egentid/tid med sambon eller vad man nu hoppats göra medan barnet sover kan man ge sig fan på att dom aldrig somnar utan blir övertrötta och hysteriska istället. Medan om man slappnar av och själv halvsover så somnar dom lätt, dock kommer det med risken att man själv somnar och sover bort sin lilla stund... 

Ungefär vid tre månader brukar de börja få en stadig dygnsrytm, det gör det mycket lättare att planera och komma iväg på grejer. Å andra sidan leder det till stor frustration när de inte somnar som de ska på sina tider... 

När man kan börja ge välling och smakisar, förr var det fyra månader men nu vet jag att de egentligen rekommenderar helamning till sex månader med jättesmå smakisar innan? Det tyckte jag var skönt för då kunde man lämna över lite mer till partnern när man inte var enda källan till mat längre. (Eller till barnvakt en liten stund)

Men egentligen tyckte jag det började bli lätt och roligt att vara mammaledig först kring 8-9 månader, för då började sonen visa att dom ganska tråkiga babyaktiviteter som jag gick på mest för att ta mig ur huset och inte bli galen faktiskt var roliga och givande för honom. Och då kändes det ändå mycket bättre och mer givande när man märkte att han uppskattade öppna förskolan, gå hem till andra föräldralediga och dregla runt på mattan och sånt. 

Jag känner igen det där med att inte vilja lägga ifrån mig bebisen. Jag tänker att hon behöver så mycket närhet som möjligt, och att hon måste få en chans att lära känna oss. Men än så länge går det bra att ha henne sovandes i vagnen, och hon kan till och med ligga vaken och kika en bra stund. Misstänker att det där närhetsbehovet kommer och går, förutom att det såklart är olika från barn till barn.
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-03-22 11:50:42 följande:

Ni som åkt in och fått sovdos, vad exakt har det inneburit?

Ringde och pratade med fl för ett tag sedan och jag är välkommen in för en sovdos anytime, men det lät som att det innebar smärtstillande och något som stoppar förvärkarna, inget mer? Jag trodde man fick någon mildare sömntablett också?

Det är absolut ingen mening för mig att åka 14mil bara för smärtstillande, jag kan ändå inte komma till ro och sova. Har legat och försökt slappna av en bra stund nu och lyckades slumra till kanske en halvtimme men thats it. Känns som att kroppen går på högvarv just nu.

Jag fick en spruta morfin och någon slags sömntablett. Jag kan inte tänka mig att jag fick något som skulle stoppa värkarna, syftet var att jag skulle kunna slappna av och vila samtidigt som jag öppnade mig.

Värkarna gjorde fortfarande ont, men inte lika ont, och mellan dem sov jag. Grymt skön och tung känsla i hela kroppen, nästan så jag blir sugen på att bli morfinist.

Jag var alltså kvar på sjukhuset.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?