• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

tovemaja skrev 2015-03-18 06:45:30 följande:

Man ska väl inte klaga men JÄVLAR va trött jag är idag! Folke har klagat hela natten och igår kväll... Känns som att han har jäkligt ont i magen men vill samtidigt inget annat än amma... Han pruttar som en hel karl men har bajsat och rapat dåligt sedan igår eftermiddag... Tips?

Låter som våra nätter, fast i natt har det varit bra, tack och lov!

Jag frågade bvc, och det är tydligen jättevanligt med magknip innan tarmarna mognat. De tipsade om magmassage (finns på 1177 och Youtube) och semper magdroppar. Jag skulle fortsätta erbjuda bröstet så fort hon visar tecken på att vara intresserad, helammade barn kan inte bli förstoppade så det är väl fisar på tvären.

Jag äter inte lök, ärter, kål och bönor, IFALL hon nu är känslig för sånt.
  • Kpax
    Mildamilda skrev 2015-03-18 07:58:44 följande:

Vi fick en pojke igår 23:53, kvart över elva kom vi in på förlossningen, så det gick ruskigt fort!

Grattis!!

Men gud vad fort det gick, hoppas du vill berätta mer senare, när ni hunnit landa lite :)
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-03-18 09:51:01 följande:

Tänk även på att kryddor och paprika. Jag vet att jordgubbar bland annat också kan påverka bebisens mage.

Just det, kryddor är jag försiktig med, och jordgubbar är det ju inte direkt säsong för. Paprika visste jag inte, och det har jag ätit på mina frukostmackor till och med igår eller i förrgår... Jag struntar i den hädanefter, så ser vi om det blir bättre.
  • Kpax

Idag har jag lite ont i underlivet. Jag vet inte om jag gick ut för hårt med knipövningarna igår, eller vad det kan bero på. Hoppas inte något jävla framfall eller annat skit, hur vet man det? Smärtan sitter i själva slidmynningen tror jag, och det känns mer när jag sätter mig ner. Som att jag skulle ha en hemorrojd där.

Vi var ute på första barnvagnspromenaden idag (jättemysigt!), men den var väldigt kort och lugn, och smärtan kom innan dess.

• Kpax
    tovemaja skrev 2015-03-18 14:35:48 följande:

Jag har också fått ont sista dagarna men det är "där bak" så jag misstänker tyvärr hemmorojder! Mindre sexigt och oooont vid nr 2... Men får se om det går över av sig själv eller om jag får köpa kräm. Kul detta med att föda barn hörrni ;)

Haha, ja, förjäkla glammigt! ;)
  • Kpax
    Nixe skrev 2015-03-18 15:55:51 följande:

08:53 i morse kom vår lilla Adam äntligen ut! 3860 gram tung och 51,5 cm lång. Snittet gick bra även om jag tyckte det var ganska oenhagligt, bedövningen tog lite snett och långsamt så fick ligga med huvudet i nedförsbacke och lite så. Kunde inte slappna av så jag låg mest och skakade. Men nu är han äntligen här, en pojke så som vi trott från början :D

Hurra! Grattis! :)
  • Kpax
    Cymi skrev 2015-03-18 23:56:12 följande:

Tänkte inte på det :P Alvedon kanske är bra att ha med i bb väskan! Brukar få huvudvärk ofta också så det kan nog behövas till allt möjligt :P äntligen får man snart äta ipren också

Eftersom du är inskriven kommer de vilja veta om du stoppar i dig några tabletter, så du kan lika gärna be att få dem på plats tänker jag :)

Jag fick 2 alvedon + 1 ipren så ofta man kan ta när jag låg på BB, inga konstigheter här i alla fall :)
  • Kpax
    Mildamilda skrev 2015-03-18 22:10:16 följande:

Tänkte berätta om min förlossning! Efter middagen igår började jag få lite sammandragningar som "sved till lite", tänkte att jag behövde vila lite så jag började natta min 3-åring. Det gick inte över så jag bestämde att ta ett bad. Sa till min sambo att det gjorde ont men säkert skulle gå över, var ju en vecka kvar och jag var helt inställd på att gå tiden ut... I badet blev det mer och mer jobbigt, ringde fl som sa att vi fick komma in o kolla. Gick för att duscha och då började värkarna göra ont som satan plus att de kom hela tiden knappt utan pauser. På väg från parkeringen kände jag vattnet rinna. När vi kom in på förlossningen sa de ojoj ni ska in på ett förlossningsrum direkt och jag sa: nu måste jag ha lustgas. Kände sjukt tryck mot rumpan. Öppen 10 cm o bebis på g. Men hjärtljuden gick ner under värk, de sa att jag hyperventilerade så fick andas syrgas istället. De satte sugklocka och han kom ut på kanske fyra krystvärkar. Min första förlossning pågick över två dygn och slutade i akut kejsarsnitt, så nu har jag upplevt två väldigt olika varianter på att föda barn! Och nu ligger ett litet mirakel och snuttar vid mitt bröst!

Jäklar!!! Gick du sönder mycket när det gick så fort och de dessutom fick använda sugklocka?

Bra jobbat och stort grattis!
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-03-19 07:31:35 följande:

Hoppas att alla som är ivriga att få träffa sina bebisar får det snart! Själv har jag haft en bra natt igen efter två risiga... Han har vaknat lika ofta som förut (ca fem ggr) men somnat om efter amning,.. Dessutom sov han i sitt babynest enda till klockan fyra! Skööööönt att bara ha honom jämte i tre, fyra timmar!

Kram

Vi har också haft en bra natt (galet bra!!), det trodde jag inte med tanke på att det var mycket sura miner igår kväll.

Hon käkade vid elva, och sedan sov hon I SIN SPJÄLSÄNG till 3.30, käkade igen, fick ny blöja och sov resten av natten bredvid mig (det gick inte med spjälsäng och babynest andra gången). Sen sov hon till 7.30 och somnade igen.
  • Kpax

Men vilket trams med vikten! 5kg täcker inte barn, moderkaka och fostervatten ens.

Alla fattar ju att det inte är optimalt att gå upp 30 kg, men jag gick upp 25 och ångrar mig inte. Det blev som det blev med småätande (pga illamående), foglossning, vätska och tröstätande. Nu ska jag stärka upp bäckenbotten och sedan får jag ta tag i resten.

På en vecka har jag i alla fall tappat 10 kg, och det är ju utan ansträngning.

Jag var rädd för att jag skulle hata min kropp efter graviditeten, men det gör jag inte! Jag har en nyvunnen respekt för den, och känner mig bekväm trots degig mage, bristningar och annat skit :)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?