Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-08-04 20:55:07 följande:

Jag brukar kunna glorifiera grejer och haka upp mig på det. "Om jag hade stannat kvar i Australien hade jag minsann haft det SÅ bra med vännerna, solen, bruncher och havet. Jag hade haft ett häftigt konstnärligt jobb och bott i ett mysigt hus." I själva verket är jag ganska rädd för havet, gillar inte att sola, gillar inte extrem värme, har få vänner som faktiskt bor där, tyckte det var jobbigt att behöva prata engelska precis hela tiden, och jag hade haft ett uselt jobb och inga pengar till ett mysigt hus. Jag är inte konstnärligt lagd.

"Om jag hade pluggat juridik som jag hade tänkt mig hade jag minsann varit förmögen och framgångsrik nu, jag hade haft ett spännande liv!" Nej, jag hade haft ordentliga studieskulder, suttit på kontor hela dagarna, och i övrigt hade mitt liv sett ungefär likadant ut.

Kanske är det lite så för dig också? Att du saknar ett drömscenario, men i själva verket skulle det kunna bli en svår graviditet, ett barn med handikapp som gör att du har svårt att räcka till, sämre ekonomi, och de logistiska problem du redan räknat upp. Eller kanske blir det där fjärde barnet det som hamnar i trubbel, som mår dåligt och orsakar oro och sorg (över att hen inte mår bra) från ung ålder. Personligen tycker jag det hjälper om jag tänker ut ett trist scenario som är ungefär lika troligt som mitt drömscenario, men det kanske inte är samma sak när man känner sorg över ett barn som aldrig blir till...

Jag har lyxen att ha ett till att se fram emot (om det blir som vi hoppas och vill). :)

Det blir lite både äta kakan och ha den kvar. Min chef skällde på mig för att jag inte hade en självklar plan med mitt liv vid 25. Jag sa att hur jag än planerat så har mitt liv tagit en annan väg. Men bra har det blivit till slut. Det finns ett öde för alla.
  • LillLouise84
    Mildamilda skrev 2015-08-04 21:09:35 följande:

Efter första barnet hade jag också 3 envisa kilon kvar, de försvann när jag slutade amma. Jag vill gå ner cirka fyra kg, väger 5 kg mer än före graviditeten. Jag har inte tränat nåt och ätit choklad typ varje dag. Men ska försöka komma igång nu.

Förra gången hade jag 5 kilo kvar som också lossnade efter jag slutat amma. Så jag får hoppas på det nu också då jag börjar slussa ut amningen.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-08-04 19:27:52 följande:

Måste vara något fel på mig:(

Idag har min bästa vän fått sitt andra barn. Jag är förstås jätteglad för hennes skull men nu kommer den där gnagande sorgen tillbaka. Jag fattar inte varför jag känner som jag gör. Visst att det känts trist de andra två gångerna när jag lagt bort de minsta kläderna men det har gått över lika fort igen och så har jag liksom känt mig nöjd med att de blivit större och att bebistiden passerar.

Nu känner jag en ENORM sorg över att aldrig mer få vara med om det här och det går inte över:( det är lätt att säga att "det är väl bara att skaffa ett fjärde barn då", men nu kommer det inte bli så. Sambon känner att han börjar bli för gammal (har nyss fyllt 40), med tre barn får vi plats i vanlig bil och alla tre barnen kan få varsitt rum. Det är ju perfekt nu!

Ändå är det en sån gnagande sorg som hänger över mig:( kanske är det känslan av att det stora i livet redan är gjort (bli tillsammans, förlova sig, köpa hus, skaffa barn) och nu har jag inget mer att se fram emot i mitt liv. Sambon verkar inte vilja gifta sig så jag känner mig liksom "fast" i livet.

Djupa funderingar här på kvällen:(

Jag tycker också att det är sorgligt att lägga undan kläderna. Jag har sagt hela tiden att vi är klara men något längst inne i mig vill inte släppa tanken på en till om något år. På något vis saknas det en tjej. Vi har en av var men jag var nog så inställd på en tjej nu så jag kan inte få det ur huvudet. Jag sa innan tvåan kom att nu skulle jag sälja av alla kläder eftersom men det går inte. Jag blir gråtfärdig när jag sitter med 50-56 lådan och ska sälja av de små små kläderna.

Jag har jobbat och bott i stad, levt studentliv i en annan stad, totalrenoverat ett hus provat på flera av mina drömyrken, gift och två barn. Vad har vi kvar då? Se barnen växa upp men sen då?'?
  • LillLouise84

Idag har vi lagt W på mage på golvet flera gånger men han rullar över till rygg direkt. Det kommer ta en evighet innan han kryper om han aldrig vill ligga på mage.

Ännu en gång har ammningshjärnan varit framme. Jag har några gånger gett W ersättning och då bara fått i honom max 90 ml. Nu upptäckte jag att vi hade mams 1 napp, de är för bröstmjölk enbart. Så jag köpte storlek 3 och han drack 165 ml i ett nafs. Så nu hoppas jag han är proppmätt hela natten.

• LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-08-06 07:51:35 följande:

Tage äter ju bara ersättning och än så länge med napp nr 1 från MAM. Läste någonstans att nr 2 var från typ 4 månader så vi testade den nån gång, men det rinner för fort så han sätter i halsen. Det är ju så olika hur barn "vill ha det"

Jag läste på mams förpackningen 1 är från nyfödd. 2 ifrån 2 månader och 3 ifrån 4 månader. På W märktes det att han åt dubbelt så mycket och sov dubbelt så länge (6 timmar i sträck istället för 2 1/2)
  • LillLouise84

Våran semester i år blev dopet och en snabbis till stugan på Västerbottenskusten. Sen har vi mest varit hemma och tagit det lugnt i regnet. Men nästa vecka tar jag ungarna själv och åker till Örebro och bor hos en kompis. Det ska bli så skönt!

• LillLouise84
    sommarstad skrev 2015-08-05 19:01:51 följande:

Vi är i väg på semester. I har fått lånat mina föräldrars husbil. Vi åkte igår förmiddag och tog oss till Värnamo och åt middag med en gymnasiekompis till mig och hennes sambo. Idag begav vi oss till Ullared och shoppade på Gekås. V satt i bärselen och tyckte allt var jättekul. Blev mest saker till honom. Bla böcker, duplo (med en pappa som är lego fantast måste såklart sonen ha en massa duplo;) ) och så en bebis leksak och lite kläder. Var för mycket folk för att orka kolla på saker till oss vuxna.

Nu är vi i Halmstad på en camping och har kollat på havet och bara myst och busat. Vi ska vidare till Skåne om nån dag för på lördag ska vi på bröllop. :)

Riktigt skönt är det att få komma iväg och se nåt annat än väggarna där hemna. kände att jag behövde ett avbrott i vardagen :)

Åh vad jag är avundsjuk på ullared! Fast det skulle bli en ekonomisk kris för mig. Ha det så mysigt i husbilen.
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2015-08-06 09:14:08 följande:

Jag gick in på mams hemsida o kollade, där står det att 1 är för nyfödda/ovana, 2 för de mer vana (2månader) och 3 är för barnet som vill äta ännu snabbare (4 månader). Men Bosse är ju inte van att äta med nappflaska då han flaskas så sällan så 1an passar fortfarande han då han är nybörjare :)

Barn som får flaska brukar sluta amma pga att det är lättare att äta ur flaska har jag fått höra många gånger. Men för mina barn är det tvärtom då de inte får arbeta alls vid amning då det bara forsar så flaskan blir jobbigare. Kanske därför 3 napp passar W så han bara kan svälja fast han är nybörjare på flaska.
  • LillLouise84
    Mimipig skrev 2015-08-06 17:05:51 följande:

Hur gamla ska de vara eller andra kriterier (längd, vikt, färdigheter) för att få byta liggdel till sittdelen i vagnen? Vi har bugaboo, ergonomisk sittdel. W verkar väldigt intresserad av att se sig omkring.

En annan fråga - när börjar ni med välling och mat? När tänker ni som ammar sluta med det? Trappa ner? Hur funkar det egentligen?

Våran W är rätt stor men använder liggdelen och kommer att göra ett bra tag till eftersom han älskar att ligga där. Vi har även ryggplatta så vi kan ha honom sittandes i liggdelen kortare stunder. Så jag tänker att så länge de trivs i liggdelen och inte överskrider viktangivelsen så kan de väl ha liggdelen.

Jag helammar och tar varje natt och har så gjort sen W föddes och börjar tröttna på att vara uppe flera gånger varje natt. Så vi har gett ersättning någon kväll ibland. Sen har W planat ut i vikt så jag fick rekonstruktion av bvc att börja med mat och gröt fart han precis fyllt fyra månader för att han inte ska bli för mager. Så nu äter han middag när vi äter och då äter han ca en halv av minsta barnmatsburken eller som igår åt han en potatis mosad med en matsked ärtor. Sen vid 19 äter han några skedar gröt med katrinplommon för att få magen att funka. Vi kommer att öka på successivt med mat till lite lunch och lite middag. Amningen minskar automatiskt i och med att han äter andra saker.
  • LillLouise84
    Mimipig skrev 2015-08-06 11:06:12 följande:

Ang genus och jämställdhet så är planen att ta ungefär lika mkt föräldraledigt, jag tar ut 5 dar/v och vi planerar att W börjar dagis i Augusti 2016. Ekonomin skulle vi ha reglerat så han betalar min uteblivna pensionsersättning etc undrar min mammaledighet men så blev han av med sitt fasta uppdrag, typ hela inkomsten (han är egen företagare) i början av året, så det blev inget med det. Han har dock klarat att få in andra uppdrag, men inget fast. Så jag betalar hälften av alla räkningar och utgifter, men han får ju göra detsamma sen när han är pappaledig.

Ang sömn så tar jag och maken varannan natt i gästrummet så man får sova ut. Helt jämlikt. Däremot konstrar W och vill äta oftare när jag ligger i sovrummet där spjälsängen står än när min man gör det (det var någon som skrev om det tidigare - yes! För oss stämmer det att W känner lukten av mig och äter mindre per gång men oftare). Så det blir ju inte helt samma ändå.

Livet slutade ju vara jämlikt den dagen jag blev gravid, men det som går att göra lika vill vi göra lika. Tyvärr är ju livet ändå inte så lätt alltid och visst är det skillnad på mamma och pappa.

Vi har det inte alls jämnställt under föräldraledigheten. Jag sköter tvättar, diskar, handlar, lagar mat och sköter barn. Jag tar alla nätter och är en typisk gammaldags hemmafru. Och jag kommer ta så mycket föräldraledigheten som jag kan. Det är pga hans arbetstider och att han inte kan vara ledig från sitt jobb som det blir så. Vi har inte lagt upp någon ekonomisk plan förutom att det brukar bli att jag betalar mat och kläder och han betalar resten eftersom han har mer pengar.

Det är skillnad på män och kvinnor så det kan inte bli hundra jämställdhet hur man än försöker. För hur vi än vänder och vrider på det så är männen väldigt sällan hemma för foglossning och de är dåliga på att amma .

Vi är jämställda i övrigt. Vi har liknande jobb och ungefär samma lön. När vi båda jobbar så är det den som har tid som får fixa det som behöver fixas. Så jag tror att det jämnar ut sig i slutändan.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?