Inlägg från: Astilbe |Visa alla inlägg
  • Astilbe

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

laila88 skrev 2015-01-17 16:43:29 följande:
    Jag kommer att vara i vecka 32 då jag har läkartiden för att bestämma ang. kejsarsnitt :) vilket är om en vecka och fyra dagar.

Sen vet jag inte om jag får datum för snittet då direkt eller hur det funkar. Får väl veta då hur allt blir.
    Ok. Tack! Vad bra! Då har de nog inte glömt bort mig
  • Astilbe
    Nixe skrev 2015-01-17 19:52:35 följande:
    Hade första läkarsamtal där jag både fick beslut och datum klart förra torsdagen. Då var jag i v 29+4. Hade nog kallats tidigare om de inte hade missat remissen helt och hållet i en månad.
    Ok. Tack för svaret! Tror min läkare pratade om ett möte i vecka 30-någonting men kommer inte ihåg exakt när. Ska nog ringa så inget missas.
  • Astilbe
    Misty W skrev 2015-01-17 20:20:18 följande:
    Jag va på snittsamtal i början av december, och då godkände läkaren snitt. Men jag ska snittas på SöS i Sthlm och dom har en samordnare som bokar snitten. Fick mitt datum och kallelse inför inskrivning med posten i fredags. Men dom sa innan att det kan dröja så långt som mitten på februari innan datumet kom om det är många snitt på gång.

Med 2:a barnet så va jag tvungen att gå på 4st kbt samtal innan hon godkände snittet. Och även då fick jag datum och kallelse runt 1- 1 1/2 månad innan snittet.
    Ok. Då är det lika bra att jag ringer och kollar. Det står ju sol tur är inskrivet i journalen på mig, men nu känner jag att det börjar bli dags att förbereda sig lite mentalt inför kejsarsnittet. Tiden springer iväg just nu...
  • Astilbe
    Misty W skrev 2015-01-17 20:23:26 följande:

På SöS i Sthlm är ett snitt 7-10dagar innan bf. Sen finns det nog undantag för risksnitt o.s.v

Jag kommer snittas 39+0

Ja, så länge allt ser bra ut så vill de vänta till så sent som möjligt i Lund också. En vecka innan BF skulle jag räkna med. inser att det är mindre än tio veckor kvar. Vet inte vad som hände med tiden - den första trimestern var ju den långsammaste i världshistorien och nu hinner jag knappt med längre...
  • Astilbe

Har börjat känna ilningar där nere både i slida och blygdben. Någon som känner igen detta och vet vad det kan vara? Kan det vara bebisen som fixerar sig?

• Astilbe
    JhjärtaK skrev 2015-01-18 13:11:43 följande:
    Jag kommer att träffa läkaren ang snittet för första gången i nästa vecka och är då i vecka 31. Tror inte att vi får något datum då utan det är nog för att sätta igång "processen" med snittkoordinatorn på sjukhuset där jag skall föda.

Ännu står det inget om snitt i min journal men antar att läkaren kommer att skriva in det efter vårt samtal.

Jag skulle gärna vilja ha en ordentlig genomgång av snittdagen eftersom risken ändå finns att det startar spontant innan det planerade snittet och då vill jag inte stå där som ett frågetecken.
    Tack för svaret! Ja, jag vill också gå igenom allt ordentligt och i lugn och ro. Få alla frågor besvarade och få veta hur processen går till just där jag ska göra snittet. Det är ju lite olika beroende på var det görs.
  • Astilbe

Ringde till specmödravården i dag för att se så de inte hade missat mitt möte med läkaren inför kejsarsnittet och jo - någonting hade blivit fel eftersom jag skulle blivit kallad för ett par veckor sedan. Blir så trött på att man alltid måste dubbelkolla allt och alla hela tiden. Är det någon som har använt/ska använda gördel efter födseln och som kan rekommendera någon bra?

• Astilbe
    snö 81 skrev 2015-01-19 21:23:04 följande:
    Ja, jag har tänkt köpa en gördel denna gång! Hittade en på Jollyroom.se som jag tänkte testa. Har ingen aning om just den är bra, men det hoppas jag!

Den är iaf av märket Carriwell och kostar 399:-
    Tror jag hittade den du menade. Ska läsa på lite mer om den. Tack!
  • Astilbe
    Mimipig skrev 2015-01-19 21:40:47 följande:
    Jag är också intresserad. Jag har läst bra saker om den här: glammom.se/gordel/
    Har spanat in precis den också och har också läst bra saker om den. Tycker dock det känns lite krångligt att hitta rätt storlek.
  • Astilbe
    Misty W skrev 2015-01-19 21:45:39 följande:

Varför gördel?

För min del så är det för att jag ska snittas och jag har läst mkt om att en gördel kan minska obehagskänslorna efter snittet - genom att hålla ihop magen lite. I andra fall tror jag att de används för att hjälpa magen att dra sig samman. Hur bra de funkar har jag däremot ingen susning om.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?