• Bella 89

Gravid igen - gick det bättre andra gången?

Idag kom mitt plus! Det känns helt overkligt, 12 månader har vi försökt sedan missfallet. Började misstänka graviditeten genom den oerhörda växtvärken i livmodern. Trots att jag bara är i vecka 4+1 enligt kalendern. 

I alla fall, vi förlorade vårt barn i missfall förra gången. Så jag behöver stilla mina nerver en aning. Ni som fått missfall, fick det bättre den andra gången? 

• Svar på tråden Gravid igen - gick det bättre andra gången?
  • Bella 89

Ska ringa och boka tid för ul om ubder nästa vecka. Tänkte ta det vecka 33 när mannen har semester så han får vara med och se dem.

Fick missfall i vecka 7 förra gången, hjärtat började aldrig slå. Hur skedde ditt egna ma? Tycker det känns värst innan man passerat den gränsen, har 13 dagar kvar.

Vad underbart att ni båda har exakt samtidigt! När är din bf? Hoppas verkligen det går bra för båda då.

Tror lite av anledningen du blev gravid nu är sommaren. Kämpat exakt 12 månader mellan mina. Det verkar som att Juli är enda månaden som får mig tillräckligt avslappnad. Kan vara samma med dig.

• Teresiat

Vecka 33 är inte långt bort :)

Aha, förstår det. Man fasar verkligen att måsta återuppleva samma visa igen. Sen så jämför man konstant med förra gången. Jag tappade typ alla symtom i vecka 10. Oroade mig inte då utan blev mycket chockad när jag började småblöda i vecka 12.. Så vecka 10-12 kommer bli jobbiga denna gång, eller om alla symtom försvinner.. Fy, det ska vi inte tänka på.. Ja det vore ju extremt trist om det bara går bra för en av oss ;s.

Jag tror också att fertiliteten påverkas hur man mår psykologiskt. När man tänker på det som minst så händer det plötsligt..

Jag har bf 10 mars. Kan ev vara någon dag senare då jag har en oregelbunden cykel. Du då?

• Bella 89

Vecka 12 är ett väldigt sent missfall, måste ha varit extra jobbigt för det är ju precis där man äntligen börjar känna sig säker. Vet du vad som hände eller förblev det ett mysterium? 

Har bf den 27 Mars. Men har en känsla av att bebisen dyker upp den 8 April. Och har en känsla av att det kommer bli en flicka med. Du har inga såna aningar ännu?

• Bella 89

Läste nyss att om man hör hjärtslag i vecka 6 är risken för missfall efter det bara 1,8%. Tror helt klart jag ska på ul en vecka tidigare då (i vecka 7) istället och lyssna efter dem. Sen kanske man äntligen kan slappna av. 

• Teresiat

Jo det var hemskt.. De utredde aldrig vad som hänt. Som du säger är vecka 6 en kritisk vecka då hjärtat ska slå, men även vecka 10 är kritisk. Det är då moderkakan ska ta över näringstillförseln från gulesäcken. Många missfall sker i vecka 6 och 10.. Antar att det var övergången mellan gulesäck och moderkakan som inte funkade för mig och att fostret där med dog i vecka nio, sen upptäckte inte kroppen det förens tre veckor senare. Funderar nästan på att köpa en doppler och lyssna efter hjärtljud i vecka 10-11.. Men har hört att doppler kan stressa barnet :s vet du ngt om dopplers?

Oj 8 april är många dagar övertid. Hoppas du känner fel ;) varför tror du på tjej? Något tecken eller magkänsla? Har inga känningar ännu. Kan tänka mig att det kommer lite längre fram. Har hört att om killen inte tömt pungen på många dagar innan sexet så är det större chans på att det blir en tjej. Tjejspermier lever längre och är pungen otömd så är det fler tjejspermier kvar.. Haha, om detta stämmer så har vi nog störst chans på tjej. Jag var bortrest veckan innan vi hade sex och när sambon läste detta så blev han säker på att det är en tösabit i magen..

Kommer ni kolla könet vid rul? :)

• Bella 89

Försök hålla dig borta från en doppler, hade det under förra graviditeten. Till att börja med, det ska vara väldigt svårt att höra hjärtljuden, så man ökar bara oron. Dessutom är det sant att det stressar barnet, precis som ultraljud gör. Och till sist blir den lätt överanvänd, man kan inte hålla sig från att lyssna varenda dag. 

Ja är han övertygad blir det säkert en flicka! Ni har inga preferenser kring könet? Min teori kring en flicka är verkligen inte vetenskapsgrundad, på grund av att jag redan har blivit så stor och har så fruktansvärt ont har jag kommit underfund till att det måste vara en flicka. En kille hade nöjt sig med en liten enrummare i livmodern, men flickan ska såklart bygga ett helt slott att bo i. 

Tänker inte kolla könet, barnrummet ska inredas i ljusgrönt och vitt i vilket fall som. Och bebiskläderna får vara vita tills vi vet, det tar ändå bara några veckor innan de växer ur dem. Tänker ni kolla?

Har du börjat kolla på bebissaker och sånt ännu?

• Bella 89

Pratade just med en bm på privatmottagning. Och de vägrade göra ultraljud innan vecka 12. Nu sköt alltså oron i höjden igen, hur ska jag möjligtvis orka leva i ovisshet så länge. 

• linnis83

Hej tjejer! Får jag hoppa in med er?

Plussade äntligen igår ganska precis ett år efter mitt MA i v. 14 (avstannat i v 6). Vi hade planerat utredning till hösten så det känns fantastiskt att det äntligen tog sig!
    Hoppas bara det  lilla fröet vill stanna den här gången...
    Jag tycker redan nu att jag har börjat känna av lite symtom, molvärk och lite illamående samt ömma bröstvårtor. Förra gången började illamåendet först i slutet av v. 6 och var väldigt milt.

Jag kollar oxå på pappret varje gång jag går på toa och hoppas att det inte ska vara blod där... Hoppas man kan få ett tidigt VUL och se så att det finns nåt liv där inne.
    Skulle helst vilja ha både i v.8-9 och efter v 12, känner inte för att gå med ingenting i magen i 2 månader igen... = (

• Bella 89
    linnis83 skrev 2014-07-25 16:16:16 följande:

Hej tjejer! Får jag hoppa in med er?

Plussade äntligen igår ganska precis ett år efter mitt MA i v. 14 (avstannat i v 6). Vi hade planerat utredning till hösten så det känns fantastiskt att det äntligen tog sig!
    Hoppas bara det  lilla fröet vill stanna den här gången...
    Jag tycker redan nu att jag har börjat känna av lite symtom, molvärk och lite illamående samt ömma bröstvårtor. Förra gången började illamåendet först i slutet av v. 6 och var väldigt milt.

Jag kollar oxå på pappret varje gång jag går på toa och hoppas att det inte ska vara blod där... Hoppas man kan få ett tidigt VUL och se så att det finns nåt liv där inne.
    Skulle helst vilja ha både i v.8-9 och efter v 12, känner inte för att gå med ingenting i magen i 2 månader igen... = (

Hej linnis83! 

Du är mer än välkommen. Vilken vecka är du i just nu? 
    Vad hemskt att du var ovetande så länge, hur var det med symptomen under tiden efter att graviditeten avstannat? 

Får verkligen hoppas att det kommer gå bra den här gången, för oss alla. Har du gjort några ändringar i din livsstil den här gången gentemot förra?
  • linnis83
    Bella 89 skrev 2014-07-25 16:26:40 följande:
    Hej linnis83! 

Du är mer än välkommen. Vilken vecka är du i just nu? 
    Vad hemskt att du var ovetande så länge, hur var det med symptomen under tiden efter att graviditeten avstannat? 

Får verkligen hoppas att det kommer gå bra den här gången, för oss alla. Har du gjort några ändringar i din livsstil den här gången gentemot förra?
    Jag är i v 5 bara (4+4 enl senaste mens, 4+1 enl ÄL-test).

Ja, jag kände mig väldigt lurad när det visade sig att det knappt hade funnits nåt liv alls i magen... Tyckte nog att symtomen började när bebis redan var död, väldigt konstigt tycker jag... Men kanske moderkakan fortsatte att utvecklas, tror det är den som utsöndrar hormonerna.

Har inte gjort några förändringar ännu, men kommer nog att vara lite mer noga med vad jag äter och så, även om jag vet att det förmodligen inte hade nåt med missfallet att göra....

Håller tummar och tår för att det ska gå bra för oss båda!
Svar på tråden Gravid igen - gick det bättre andra gången?