• Kaffekanna86

Frisk men kan inte bli gravid?

Jag är 28 år snart, har försökt blivit gravid i över 2 år. Jag har aldrig tagit mediciner.
    Jag har aldrig rökt eller snusat. Dricker väldigt måttligt (nästan aldrig) och om jag gör det är det ett glas vin en gång i månaden. Jag har aldrig ätit p-piller eller andra hormoner. BIM 19,5 - 19,8. Jag motionerar ganska ofta i form av jogging. Jag har börjat äta magnesium, kvinnotabletter som innehåller folsyra bland annat och c-vitaminer samt omega 3. Äter ganska nyttigt mat ändå men det kan vara bra att äta kosttillskott sägs det (eller det har jag läst iaf). Vi har semester nu och jag har 8 veckors semester så bara det är väl avkoppling nog? Men det har ju gått fler somrar och inget har hänt så?! Jag äter bisolvon för slemlösande effekt på ägglossningssekretet. Yoga varannan dag hemma för fertilitet och jag ligger kvar minst 30-40 minuter efter varje samlag med benen uppe i vädret för att ge simmarna en bättre chans. Visst ja, vi har besökt kvinnokliniken på sjukhuset som säger att det inte är något fel på någon av oss, efter att vi gjort spermaprov samt blodprov.
    Trots allt detta blir jag inte gravid....?? Hjälp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-19 13:04
    Min syster och mamma fick barn efter bara 1 års försök och min mans bror har fått 2 barn sen vi började försöka så det är heller inget fel på våra familjer?
    Kan tillägga att jag har svårt med folk nu, har hamnat i en depression, och gått till en KBT terapeut och en beteende terapeut. Dessa har ju olika metoder men ingen verkar fungera för att jag ska tänka annorlunda och bli mig själv igen (glad och energisk och inte folkskygg längre). Jag kan inte titta på en barnvagn utan att känna hat och frustration. Sist jag var på en släktträff var jag till slut tvungen att låsa in mig på toaletten för att inte bryta ihop inför alla människor! Usch...

• Svar på tråden Frisk men kan inte bli gravid?
  • Kaffekanna86

Glömde skriva att jag trappat ner på kaffe drastiskt. Jag dricker bara 1 kopp om dagen. En liten kopp...
    Ändå blir det inget plus. Vad gör jag för fel?

• Cheeses

Vissa kan inte bli gravida helt enkelt. Har din man också dragit ner på kaffe, alkohol osv?

• Kaffekanna86
    Kaffekanna86 skrev 2014-07-19 12:48:18 följande:

Glömde skriva att jag trappat ner på kaffe drastiskt. Jag dricker bara 1 kopp om dagen. En liten kopp...
    Ändå blir det inget plus. Vad gör jag för fel?

Alla blir gravida. Syskon, vänner, mostrar, kompisars barn, kusiner, folk på stan går med barnvagn, kvinnor som ammar överallt ska självklart ha rättigheter, vabba ska man få göra utan att blinka, självklart får man hämta barnet på dagis även om alla andra på jobbet slutar en timma senare, stora magar går framför allt annars, gravida kvinnor är gudar, barn är vår framtid, vi ärver inte jorden av våra föräldrar vi lånar den av våra barn, barn föds oskyldiga, ingen nekar en gravid kvinna, mammaledighet är en självklarhet, pappaledighet likaså, barnbidrag, dagis, föräldrapeng, förståelse, empati, medmänsklighet, kärleken till ett barn, ömheten inför modern/fadern, ave maria...

VÄRLDEN ÄR UPPBYGGD KRING ATT VI SKA FÖRÖKA OSS
    JAG KAN INTE FÖRÖKA MIG
    JAG HAR INGA FÖRMÅNER/BIDRAG/MÄNNISKOR SOM VISAR HÄNSYN FÖR MIN GRAVIDA MAGE ELLER MITT BARN
    JAG KOMMER ALDRIG ATT FÅ GE EN FÖRLÅTMIGBLICK PÅ ICA NÄR MITT BARN SKRIKER
    JAG KOMMER ALDRIG ATT FÅ ARGA BLICKAR NÄR JAG AMMAR OFFENTLIGT
    JAG KOMMER ALDRIG ATT VARA MAMMALEDIG
    JAG KOMMER ALDRIG ATT FÅ KRAMA OM MITT EGET BARN
    JAG KOMMER ALDRIG ATT FÅ BERÄTTA HUR MYCKET JAG ÄLSKAR HONOM/HENNE

Detta skrev någon annan för längesedan på detta forum. Så känner jag varje dag och har tänkt på detta länge. Jävla orättvisa!!!!!!!!
  • Lena

Har de kollat du du har ägglossning och att dina äggledare funkar? Det känns som de bara har gjort de allra enklaste fertilitetstesterna. Sen finns provrörsbefruktining om de inte hittar felet ändå.

• Unaangelita

Här är en till som är frisk men kan fan inte få barn!!!
    Så jävla jobbigt! ALLA mina kompisar har barn, ALLA utom en. Hon är dessutom 3 år yngre än mig.
    ALLA säger att det är så JÄÄÄÄVLA lätt att bli gravid. Kul för alla dom då, jag får fan inget plus på stickan!
    Visst att jag är lite småtjock BMI 27 och visst att gubben har lite väl stor mage kanske men va faan..Alla ándra feta har ju barn, oftast flera tom. Vitaminer tar jag också dagligen, jag slutade röka men blev så less att jag började nu igen. Skit samma, hur jävla många rökare, alkoholister och pundrare blir inte gravida då?
    De såg inga konstigheter hos Gyn, allt såg så jäkla bra och normalt ut. Vi ska bara stå ut, kn*lla som kaniner var 2-3 dag och sen tar det sig...
    Nä fy faaan..Livet är rätt orättvist ibland.
    Men du, man får gråta, stänga in sig och undvika alla med barn och alla gravida . Det är helt OK! {#emotions_dlg.flower}

• Flisan79

Känner med er. Har varit i er sits och levde precis som du TS. Nyttigt utan rökning, alkohol osv.

Vi började efter 2 år en riktig utredning och fick den roliga stämpeln "oförklarligt barnlösa". Alltså såg allt tipptopp ut även efter kontraströntken, simupp koll, UL vid äl osv osv.
    Hormoner hjälpte inte och inte ens 3 fulla Ivf med guldägg hjälpte.

Så otroligt frustrerande att inte veta VARFÖR. Jag kände ofta att jag hellre hade vetat om något fel.

Hur som helst. Efter 7 år!!!! testade vi lite huskurer och vips blev det barn (se min sida för mer info).

Idag har vi 3 barn på 7, 5 och 3 år.

Så, ge inte upp!!!

• Unaangelita
    Flisan79 skrev 2014-07-19 14:28:51 följande:
    Känner med er. Har varit i er sits och levde precis som du TS. Nyttigt utan rökning, alkohol osv.

Vi började efter 2 år en riktig utredning och fick den roliga stämpeln "oförklarligt barnlösa". Alltså såg allt tipptopp ut även efter kontraströntken, simupp koll, UL vid äl osv osv.
    Hormoner hjälpte inte och inte ens 3 fulla Ivf med guldägg hjälpte.

Så otroligt frustrerande att inte veta VARFÖR. Jag kände ofta att jag hellre hade vetat om något fel.

Hur som helst. Efter 7 år!!!! testade vi lite huskurer och vips blev det barn (se min sida för mer info).

Idag har vi 3 barn på 7, 5 och 3 år.

Så, ge inte upp!!!

Får lite tårar i ögot när jag läser ditt inlägg.
    7 år! Fy fan vad starka ni är! Får man fråga om du och din partner fortfarande är ihop? Eller krossas förhållande när det gäller en så stor grej som barn?

Vi ska inte ge upp! Jag är 31 och sambon 28, så vi har väl ändå några år till på oss hoppas jag. Men ibland när det bara är rutinsex efter rutinsex så brukar jag undra om det verkligen är värt det...Såna tankar kanske är vanligt, vad vet jag.
    Men har man satt fan i båten får man ro han i land! Jag SKA bli gravid, någongång!
  • Flisan79

Vi är fortfarande tillsammans (16 år). Men vi hade en riktig dipp efter första barnet. Antagligen mycket pga att det blev en så stor förändring efter så lång tid samt att första barnet hade kolik. När man drömt i 7 år om "babylyckan" och det blir mycket jobb, ingen sömn, ny dynamik i familjen osv så är risken tyvärr stor att man tom går isär. Vi kämpade dock vidare och iom att jag blev oplanerat gravid så kände vi att vi skulle lägga all skit bakom oss och börja om. Vilket fungerade. Dessutom var andra barnet super lätt jämfört med första

Så mitt råd är att om ni väl får barn så måste ni vara beredda på att det är lika jobbigt som för alla andra, även om man kanske längtat mer än de flesta.

• Kaffekanna86
    Lena skrev 2014-07-19 14:11:41 följande:

Har de kollat du du har ägglossning och att dina äggledare funkar? Det känns som de bara har gjort de allra enklaste fertilitetstesterna. Sen finns provrörsbefruktining om de inte hittar felet ändå.

Japp har kollat att ägglossningen fungerar. Läkaren på kvinnokliniken sa att jag skulle göra en spolning, men på besöket dit den andra gången sa han att det förmodligen inte var något fel på mig då jag har normal menscykel. Läkaren frågade mig också om jag ville göra en smärtfri undersökning den gången eller gå igenom spolningen för han trodde som sagt inte att det var något fel. Skum fråga?! Klart att jag inte vill ha en undersökning som gör ont? Så jag sa nej till spolningen. Så egentligen har jag bara läkarens ord på att allt är okej och ett blodprov som säger att allt är som det ska. Men vad vet jag? En läkare på en privat klinik i samma stad där jag bor, sa att landstinget alltså sjukhusets läkare är att lita på och dom är väldigt kompetenta. Så jag använder deras ord och litar på det in i det sista, för något slags hopp har jag väl kvar då antar jag? Eller så gör jag allt för att slippa IVF.  Det blir adoption innan IVF. Så rädd är jag för sjukvården.
Svar på tråden Frisk men kan inte bli gravid?