• Mimmi O

Hur ofta?!

Min son är nu 1.5 vecka.

Hur ofta ska han ammas?

Han hade gått upp dåligt sist, men förhoppningsvis var det bara en svacka.

Såhär har nattens/dagens matning sett ut:

15/7:

02.00. 15 min

08.40. 16 min

05.25. 26 min

08.40. 15 min

10.00. 18 min

12.40 12 min

15.00. 16 min

17.07. 18 min

20.08. 24 min

Ser det normalt ut?
    Äter han tillräckligt ofta/länge?

Om nätterna går det ca 3.5-4h emellan.

Väldigt tacksam för svar! (Orolig)

• Svar på tråden Hur ofta?!
  • Mimmi O

Ser nu att det blivit knasigt. Den första kl.08.40 ska strykas.

• liten2014
    Mimmi O skrev 2014-07-15 22:33:17 följande:

Min son är nu 1.5 vecka.

Hur ofta ska han ammas?

15/7:

02.00. 15 min

08.40. 16 min

05.25. 26 min

08.40. 15 min

10.00. 18 min

12.40 12 min

15.00. 16 min

17.07. 18 min

20.08. 24 min

Ser det normalt ut?

Min dotter äter när hon vill och hon är 2 veckor gammal!
  • Mimmi O
    liten2014 skrev 2014-07-15 22:35:39 följande:
    Min dotter äter när hon vill och hon är 2 veckor gammal!
    Okej. Det är för att hans viktuppgång var dålig sist som vi måste skriva och ha koll. Men kan du uppskatta hur mycket/ofta hon äter?
  • Gaytjej

Låt honom fortsätta bestämma själv helt över amningen så löser det sig säkert med viktuppgången. Det kan ju ta lite tid innan han rattat in rätt dosering osv :) Känner du dig inte säker på de råd du får från BVC så kontakta amningsmottagningen på BB, de brukar vara superduperduktiga!

Tycker annars schemat ser alldeles normalt ut för en liten nyfödig! 

• Natulcien
    Mimmi O skrev 2014-07-15 22:33:17 följande:

Min son är nu 1.5 vecka.

Hur ofta ska han ammas?

15/7:

02.00. 15 min

08.40. 16 min

05.25. 26 min

08.40. 15 min

10.00. 18 min

12.40 12 min

15.00. 16 min

17.07. 18 min

20.08. 24 min

Ser det normalt ut?

Man rekommenderar ju s.k. fri amning, d.v.s. att bebisen ska få äta så ofta hen vill.
    Men bebisar är ju så olika, så det är omöjligt att säga om din bebis' matvanor är "normala" eller inte.
    Men spontant så låter det som om de går ganska lång tid mellan amningstillfällena ibland, och att han äter ganska fort för att vara så liten? Ammar du på båda brösten varje gång?
    När ska han vägas nästa gång?

• Voodoodoll

Jag körde på fri amning med min dotter, vilket ju rekommenderas. Hon åt ca 1 gång i timmen (även ca 1 gång i timmen tom var 3:e timme på nätterna tills hon blev ca 7 månader). Hon låg på normalkurvan på sin viktkurva under hela tiden. Alla har nog olika behov av mängd och hur ofta. Ger man när barnet är hungrigt kan det ju inte bli fel i alla fall. :)

• Flizus

Om jag var som dig hade jag försökt erbjuda bröstet oftare, så fort bebisen verkar lite missnöjd eller om det gått lång tid sedan sist. Det är aldrig fel att erbjuda bröstet till en liten bebis. Det kanske du redan gör. Men det kan vara svårt för en liten att få i sig så mycket som behövs om det inte blir så många tillfällen med amning. Som tidigare nämnts, alla bebisar är olika och för en del är det normalt att inte äta så ofta.

När mitt barn var nyfödd vill jag minnas att hon ville få tutte väldigt ofta, ibland gick det inte mer än några minuter emellan. Det gjorde det mycket omständligt med resor, fick stanna hela tiden.

• WilliamsMom

Min son låg vid mitt bröst i princip dygnet runt tills dess att han var typ tio veckor eller nått. Jag hade några bestämda tider. Han fick snutta bäst han ville, när han ville. Och han ville typ jämt, såååå. ;)

• Voodoodoll

Fick dessutom rådet av min BM att ställa klockan på var 3:e timme under nätterna flr att erbjuda bröstet de första månaderna, oavsett om bebisen verkade hungrig eller inte, för att hålla blodsockret stabilt. Hur väl detta stämmer eller ej vet jag dock inte :)

• WilliamsMom
    WilliamsMom skrev 2014-07-15 23:30:10 följande:

Min son låg vid mitt bröst i princip dygnet runt tills dess att han var typ tio veckor eller nått. Jag hade några bestämda tider. Han fick snutta bäst han ville, när han ville. Och han ville typ jämt, såååå. ;)

* Jag hade INTE några bestämda tider. - Skulle det stå!
Svar på tråden Hur ofta?!