• Mimmi O

Hur ofta?!

Min son är nu 1.5 vecka.

Hur ofta ska han ammas?

Han hade gått upp dåligt sist, men förhoppningsvis var det bara en svacka.

Såhär har nattens/dagens matning sett ut:

15/7:

02.00. 15 min

08.40. 16 min

05.25. 26 min

08.40. 15 min

10.00. 18 min

12.40 12 min

15.00. 16 min

17.07. 18 min

20.08. 24 min

Ser det normalt ut?
    Äter han tillräckligt ofta/länge?

Om nätterna går det ca 3.5-4h emellan.

Väldigt tacksam för svar! (Orolig)

• Svar på tråden Hur ofta?!
  • Flizus

Även om barnet inte är hungrigt eller törstigt kan ett amningstillfälle vara bra, det lugnar och tröstar.

• Mimmi O
    Natulcien skrev 2014-07-15 23:05:48 följande:
    Man rekommenderar ju s.k. fri amning, d.v.s. att bebisen ska få äta så ofta hen vill.
    Men bebisar är ju så olika, så det är omöjligt att säga om din bebis' matvanor är "normala" eller inte.
    Men spontant så låter det som om de går ganska lång tid mellan amningstillfällena ibland, och att han äter ganska fort för att vara så liten? Ammar du på båda brösten varje gång?
    När ska han vägas nästa gång?

Men är 3.5h emellan på natten orimligt? Annars går det ju 1.5-3h mellan på dagarna.

Han får naturligtvis bröstet så fort han är snuttig.

Han ska vägas på torsdag igen.
  • WilliamsMom
    WilliamsMom skrev 2014-07-15 23:30:10 följande:

Min son låg vid mitt bröst i princip dygnet runt tills dess att han var typ tio veckor eller nått. Jag hade några bestämda tider. Han fick snutta bäst han ville, när han ville. Och han ville typ jämt, såååå. ;)

WilliamsMom skrev 2014-07-15 23:31:24 följande:

* Jag hade INTE några bestämda tider. - Skulle det stå!

Funderade lite till på detta. Jag tror nog att sonen var mer eller mindre fastklistrad vid mitt bröst ända tills typ tre månaders ålder - om inte ännu längre. Men jag tror att det var omkring tremånadersåldern, då nacken var stabil och han liksom satt upp och var mer med än innan, som han inte låg vid bröstet HELA tiden - men fortfarande så ofta han ville eller hade behov av det.
  • liten2014
    Mimmi O skrev 2014-07-15 22:45:23 följande:
    Okej. Det är för att hans viktuppgång var dålig sist som vi måste skriva och ha koll. Men kan du uppskatta hur mycket/ofta hon äter?
    Ja på ett ungefär ser det ut såhär;

Mellan 23-24 äter hon sista gången innan natten!

Hon sover sedan till 5-6 då hon äter igen. Somnar igen och äter vid 9-11.

Nästa gång hon får mat är vid 14-15. Sover en stund. Mat vid 17-18 igen. På kvällen vill hon gärna vara nära, ligger gärna vid bröstet och små äter/små slumrar! Sen mat igen vid 23-24! Sen kan det hända att hon blir hungrig i mellan och då får hon självklart mat. Tiden på varje amning är olika, men oftast 20-30 min varje gång. Hon går upp fint i vikt :)
  • Natulcien
    Mimmi O skrev 2014-07-15 23:33:08 följande:
    Men är 3.5h emellan på natten orimligt? Annars går det ju 1.5-3h mellan på dagarna.

Han får naturligtvis bröstet så fort han är snuttig.

Han ska vägas på torsdag igen.
    Nej, det är absolut inte orimligt! Jag tror att det handlade om något liknande när vår son var i samma ålder. Men han gick ju å andra sidan upp i vikt som en raket.
    Om bebisen inte går upp i vikt eller verkar slö så får man ha lite extra koll.

Ta det lugnt och amma så fort han vill, så får vi hoppas att vikten har ökat på torsdag. Glad
  • fluu

Låt honom äta så ofta han vill så brukar det reglera sig självt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • vad ska man heta

Om BVC säger att han gått upp för lite så kolla med Amningshjälpen på Facebook före du börjar med nån ersättning. Bm brukar kunna vara snabba med att fatta sånna trista beslut..

• pigglet

Testa att ta bort nappen, om ni använder sådan? Det kan annars lätt bli att man stoppar in den om bebisen gnölar, i stället för att erbjuda bröstet. Och då går det ju nog så länge mellan amningarna och bebisen får i sig mindre mjölk.

• Mimmi O

Tack för alla svar!

Napp använder han inte (än)...

Men jag tycker han småsnuttar mer nu. Några minuter hit och några minuter dit... Det är nog pga värmen.

Nu ligger han i blöja hela tiden när vi är inomhus och då har det blivit mer småsnuttigt.

Dessvärre har han istället dragit på sig ett geggigt öga och lite snor i näsan.

Vet dock inte om det har med sakerna att göra...

• hurtänktedunu

Vår tös är 23 dagar nu och hon gick ner i början så vi fick massa extra kontroller. Gick ner från 2900 till 2500. Hon sög för oeffektivt helt enkelt. Blev en dålig spiral nedåt. Jobb orkade inte suga effektivt och blev slöare och slöare. Vi fick då ge ersättning. Lite efter varje amning och pang sa det så blev det bra. Ersättningen kunde vi ta bort efter någon dag men bara för att hon sover så bra på ersättning så får hon det 2ggr per dag ändå. Efter amning dock. Annars är det bara bröstet. Ibland mer ibland mindre. Nu när det är varmt är det mycket snuttande. Hon suger i alla fall 20 min till 30 min varje gång. Ibland kan hon suga över 1 timme men då är man ju mer napp. Nu hade hon gått upp 350 g på en vecka. Och fördelen för oss är nu att hon kan även ta flaska om det behövs.

• Flickan och kråkan

Ett så litet barn som går upp dåligt i vikt hade jag ammat bra mycket oftare. Jag hade väckt för amning om det hade behövts. Nu är det dessutom så varmt (i alla fall hos oss) att de behöver amma extra ofta.

• Mimmi O

Det var tydligen inte glest mellan måltiderna.

Han har gått upp det tredubbla än vad han behövde till idag. Ljuvligt!

• Natulcien
    Mimmi O skrev 2014-07-18 01:32:43 följande:

Vad skönt! Glad
  • Flizus
    Mimmi O skrev 2014-07-18 01:32:43 följande:

Roligt att höra.
Svar på tråden Hur ofta?!