• Min högsta önskan

funderar på katt...

Jag funderar på att skaffa en katt till mej och mina grabbar. Något både jag och barnen vill. Vi bor i utkanten av ett litet samhälle, är granne med en skog, inga stora vägar i närheten. Läget känns perfekt!
    Det jag nu funderar på är de kostnader som blir för en katt, försäkringar, vaccinationer, mat osv. Något annat som jag inte tänkt på?

Vad kostar en katt i snitt varje månad?
    Hade tänkt mej en "vanlig" katt, eller hur man ska uttrycka det. Ingen exklusiv raskatt, gör inget om det är en blandras..

Tips och råd önskas inför ev kattköp! :)

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden funderar på katt...
  • milleniumm

Jag och min sambo har 3 katter.
    Vi kastrerade den stora tjejen för ett tag sen, samt vaccinera. det gick på 1.050:- för henne.
    Sen har vi en liten hona till & en hane. Hanarna är ju billigare att kastrera.

Kattsand och mat går väll på 3-400kr varje mån. Beror ju på hur billig mat, kattsand osv du köper. Finns ju massa att välja på! 

Vi har misscat kattsand, ligger runt 60-70kr för 10 liter. Räcker ungefär 3veckor. Å vi har ju ändå 3 katter! :)

ÖoB säljer stora kattsands påsar ''klumpe'' 20kg, för 69kr.
    billigt allternativ, dock tycker jag misscat klumpbildande är bäst.

Vi brukar köpa lite smått o gott ibland till våra, typ någon kattgodis eller mjukmat, ligger väl från 4:- till 40:- å uppåt..

Försäkringen ligger nog på (från-eller-till beroende på kattras, ålder osv) 400:-

• milleniumm

Vi köper friskies maten till våra, tror det är 5-6kg (osäker på exakt, men tror faktiskt 5kg) för 94:- räcker 1 månad ungefär.

• LunaLovegood

Nu känner jag mig petig men det finns inga blandraser i kattvärlden :). Det finns raskatt (en katt som har stamtavla) och huskatt.

Vad gäller mat så är ju maten som finns i vanliga mat-affärer skit (åtminstone här där jag bor), förutom blötmaten "mjau". Det finns bra mat man kan köpa genom internet, jag kommer inte på namnet på dessa märken just nu dock. "Barf" är väldigt bra, kolla t.ex här: www.barfmycat.com/index.html

• milleniumm
    LunaLovegood skrev 2014-07-15 19:17:54 följande:

Denhär hemsidan är bra att läsa Gladwww.kattstatus.se/

finns det inte friskies där du bor? 
  • Jargaltai

Jag och sambon funderar också på att skaffa katt! Jag utökat frågor lite: hur mycket bör man vara hemma om man skaffar en kattunge? Jag lämnar hemmet 5 på morgonen och sambon melkan 8-9. Jag är den som kommer hem tidigast också och det varierar från 13-15!

Om man är pälsallergiker kan man göra något för att testa om man kan ha en katt i hemmet? Jag känner inte av alla djur vilket gör det knepigt att veta.. men vi vill verkligen ha en eller 2 tussar här hemma! Vi bor på 58 kvm.

• LunaLovegood
    milleniumm skrev 2014-07-15 19:21:39 följande:
    Johodå, jag sa att det inte finns något BRA torrfoder i mataffärerna där jag bor :)
  • LunaLovegood
    milleniumm skrev 2014-07-15 19:21:39 följande:
    Läs gärna länkarna jag länkat till angående maten www.barfmycat.com/index.html. Här är en hemsida som har bättre torrfoder för katt: www.kattstatus.se/

Friskies och de andra märkena i mataffären innehåller massor med konstigheter, spannmål som inte katter ska ha. Katter är köttätare.
  • LunaLovegood
    LunaLovegood skrev 2014-07-15 19:53:46 följande:
    Läs gärna länkarna jag länkat till angående maten www.barfmycat.com/index.html. Här är en hemsida som har bättre torrfoder för katt: www.kattstatus.se/

Friskies och de andra märkena i mataffären innehåller massor med konstigheter, spannmål som inte katter ska ha. Katter är köttätare.
    Förlåt, här är rätt länk till det bättre fodret: animail.se/applaws-cat-adult-chicken-salmon-2-kg.html
  • nemo1
    milleniumm skrev 2014-07-15 18:58:13 följande:
    Vi köper friskies maten till våra, tror det är 5-6kg (osäker på exakt, men tror faktiskt 5kg) för 94:- räcker 1 månad ungefär.
    Är dina katter inte värda mer? Ett av de sämsta märkena på marknaden, enbart spannmål i och du har ingen kossa!
Svar på tråden funderar på katt...