Min högsta önskan skrev 2014-07-15 18:39:29 följande:
Jag funderar på att skaffa en katt till mej och mina grabbar. Något både jag och barnen vill. Vi bor i utkanten av ett litet samhälle, är granne med en skog, inga stora vägar i närheten. Läget känns perfekt! Det jag nu funderar på är de kostnader som blir för en katt, försäkringar, vaccinationer, mat osv. Något annat som jag inte tänkt på? Vad kostar en katt i snitt varje månad? Hade tänkt mej en "vanlig" katt, eller hur man ska uttrycka det. Ingen exklusiv raskatt, gör inget om det är en blandras.. Tips och råd önskas inför ev kattköp! :)
Köp två katter om du tänker köpa kattunge. Kattungar har ett enormt behov av en kattkompis för att må bra. En katt ska inte sitta ensam hela dagarna. En katt ska ha kvalitetsfoder från djuraffären, ej vanliga mataffären.
Försäkring ca 60:-/mån. vaccinationer, en grundvaccinering är tre sprutor och två bör göras innan flytt med 3-4 veckor mellan och tredje vid ett år, sedan årligen ca 350:- per spruta. Kastrering ca 1100:- för honor och 6-700:- för hanar. Idmärkning ca 300:-. Veterinärvård är extremt dyrt även med försäkring så du bör ha en buffert.
Tex urinvägsbesvär och njurproblem är vanligt hos katt, ännu mer risker om du tänker ha katten ute. Rekommenderar dig att hägna in uteplats eller dyl istället om du är rädd om katten.
Du bör även tänka på att du blir låst med en katt, du får tex inte enligt lag ens l
ämna katten ensam ett dygn, utan tillsyn minst två ggr om dagen. Har du kattvakt som kan komma två ggr om dagen om du reser bort?
Tänk även på att katter lever 15-20 år och är inga slit och slängvaror som omplaceras slängs ut eller avlivas när man ledsnat. Barnen kommer snabbt att ledsna när katten inte längre är liten och "söt".