• Min högsta önskan

funderar på katt...

Jag funderar på att skaffa en katt till mej och mina grabbar. Något både jag och barnen vill. Vi bor i utkanten av ett litet samhälle, är granne med en skog, inga stora vägar i närheten. Läget känns perfekt!
    Det jag nu funderar på är de kostnader som blir för en katt, försäkringar, vaccinationer, mat osv. Något annat som jag inte tänkt på?

Vad kostar en katt i snitt varje månad?
    Hade tänkt mej en "vanlig" katt, eller hur man ska uttrycka det. Ingen exklusiv raskatt, gör inget om det är en blandras..

Tips och råd önskas inför ev kattköp! :)

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden funderar på katt...
  • milleniumm
    nemo1 skrev 2014-07-15 20:39:26 följande:
    Är dina katter inte värda mer? Ett av de sämsta märkena på marknaden, enbart spannmål i och du har ingen kossa!
    ursäkta men vad är det du påstår? 
    det finns kvalité mat inom friskies med! hur fan kan du sitta och fråga om inte våra katter är värda mer?! hemska människa!
    förresten, så var det inte friskies allt vi köpte. 
    vi köpte det innan, men nu köper vi ett foder som finns hos vet & på ett annat ställe. kostar runt 400 för 2kg!
  • milleniumm
    milleniumm skrev 2014-07-15 20:44:38 följande:
    det finns kvalité mat inom friskies med! hur fan kan du sitta och fråga om inte våra katter är värda mer?! hemska människa!
    vi köpte det innan, men nu köper vi ett foder som finns hos vet & på ett annat ställe. kostar runt 400 för 2kg!
    och JAG vet MYCKET VÄL ATT DET ÄR 3 KATTER VI HAR! Usch, vem är du som kan med att komma och skriva så?
  • nemo1
    Min högsta önskan skrev 2014-07-15 18:39:29 följande:
    Jag funderar på att skaffa en katt till mej och mina grabbar. Något både jag och barnen vill. Vi bor i utkanten av ett litet samhälle, är granne med en skog, inga stora vägar i närheten. Läget känns perfekt! Det jag nu funderar på är de kostnader som blir för en katt, försäkringar, vaccinationer, mat osv. Något annat som jag inte tänkt på? Vad kostar en katt i snitt varje månad? Hade tänkt mej en "vanlig" katt, eller hur man ska uttrycka det. Ingen exklusiv raskatt, gör inget om det är en blandras.. Tips och råd önskas inför ev kattköp! :)
    Köp två katter om du tänker köpa kattunge. Kattungar har ett enormt behov av en kattkompis för att må bra. En katt ska inte sitta ensam hela dagarna. En katt ska ha kvalitetsfoder från djuraffären, ej vanliga mataffären.

Försäkring ca 60:-/mån. vaccinationer, en grundvaccinering är tre sprutor och två bör göras innan flytt med 3-4 veckor mellan och tredje vid ett år, sedan årligen ca 350:- per spruta. Kastrering ca 1100:- för honor och 6-700:- för hanar. Idmärkning ca 300:-. Veterinärvård är extremt dyrt även med försäkring så du bör ha en buffert.
    Tex urinvägsbesvär och njurproblem är vanligt hos katt, ännu mer risker om du tänker ha katten ute. Rekommenderar dig att hägna in uteplats eller dyl istället om du är rädd om katten.

Du bör även tänka på att du blir låst med en katt, du får tex inte enligt lag ens l
    ämna katten ensam ett dygn, utan tillsyn minst två ggr om dagen. Har du kattvakt som kan komma två ggr om dagen om du reser bort?

Tänk även på att katter lever 15-20 år och är inga slit och slängvaror som omplaceras slängs ut eller avlivas när man ledsnat. Barnen kommer snabbt att ledsna när katten inte längre är liten och "söt".
  • nemo1
    Jargaltai skrev 2014-07-15 19:23:55 följande:
    Jag och sambon funderar också på att skaffa katt! Jag utökat frågor lite: hur mycket bör man vara hemma om man skaffar en kattunge? Jag lämnar hemmet 5 på morgonen och sambon melkan 8-9. Jag är den som kommer hem tidigast också och det varierar från 13-15!
    Om man är pälsallergiker kan man göra något för att testa om man kan ha en katt i hemmet? Jag känner inte av alla djur vilket gör det knepigt att veta.. men vi vill verkligen ha en eller 2 tussar här hemma! Vi bor på 58 kvm.
    Aldrig köpa ensam kattunge. En kattunge mår inte bra av att vara ensam och har ett stort behov av en annan katt, en roll vi människor aldrig kan ta om vi så är hemma 24-7.  

Har ni tid? Har ni råd? Har ni kattvakt när ni reser bort. Kattvakten ska då komma två ggr om dagen enligt lag. En katt ska vaccineras, försäkras, idmärkas kastreras och äta kvalitetsfoder från djuraffär.

Gör först och främst ett allergitest innan ni skaffar katt då en katt också har känslor och för att då undvika att ni måste sälja den vidare.
  • Jargaltai

Har gjort allergitest som inte gav utslag! Det här är ingen på måfå grej, har funderat och velat ha katt i ca 2års tid strax efter min älskade lilla hamster Yuki gick bort( hon gick bort av ålder 3.5 år gammal och lycklig ). Är uppväxt med djur och är en djurmänniska, sätter djur högre än människor oftast. Har även funderat på om man ska adoptera e katt och samtidigt göra något gott, men då är ju inte denne präglad till oss på samma sätt som en liten skulle bli. Finns mycket tankar och frågor, men kunde inte låtabli att känna att ditt inlägg va lite nedlåtande.

nemo1 skrev 2014-07-15 20:51:58 följande:

Aldrig köpa ensam kattunge. En kattunge mår inte bra av att vara ensam och har ett stort behov av en annan katt, en roll vi människor aldrig kan ta om vi så är hemma 24-7.  

Har ni tid? Har ni råd? Har ni kattvakt när ni reser bort. Kattvakten ska då komma två ggr om dagen enligt lag. En katt ska vaccineras, försäkras, idmärkas kastreras och äta kvalitetsfoder från djuraffär.

Gör först och främst ett allergitest innan ni skaffar katt då en katt också har känslor och för att då undvika att ni måste sälja den vidare.

• Maiaflickan

Hej Ts!

Jag har två dammtussar här hemma. En Sigrid och en Sören. I genomsnitt kostar de mig mellan 400-500 kr/månad. Ibland är det naturligtvis dyrare om det är dags för vaccination eller liknande.

Man behöver inte alls känna sig tvingad att köpa TVÅ kattungar av rädsla för att kissen ska känna sig ensam. Så till vida att man har tid att vara hemma tillräckligt och att katten endast är ensam max en normal arbetsdag. Är det så att man är borta från hemmet mer än 8 timmar i sträck, då bör man kanske fundera över att köpa två kissar så att de har sällskap.

Inte heller behöver man lägga ner pengar på dyrt specialfoder från veterinär, men det är viktigt att kolla innehållsförteckningen på kattfoder för att se till så katten får i sig det den behöver i lagom mängd.

Men visst, man blir bunden. Katter behöver tillsyn minst två gånger om dagen om man far bort och är man borta mer än ett par dagar är det viktigt att den som kommer och tittar till kissarna inte bara ger mat och vatten utan stannar en timme eller två, då djuren behöver sällskap.

Man ska också vara beredd på oförutsedda utgifter. Kattmat, kattsand, id-märkning, regelbundna vaccinationer, kastrering, försäkring, kattbur, kattleksaker, kattutrustning, utgifter för kattpensionat om det behövs osv är naturligtvis en sak, men det kan bli väldigt kostsamt om guldklimpen gör sig illa eller blir sjuk. Trots att man har försäkring. Det är något man måste ha med i beräkningen.

Tänk noga igenom beslutet: har ni råd ekonomiskt även om ni skulle få en katt som lätt blir sjuk? Har ni råd tidsmässigt, både kort- och långsiktigt? En katt behöver mycket uppmärksamhet, inte bara när den är en söt kattunge utan också när den är en halvtrött, halvfet 10-åring som inte alls har så stor lust att leka. Tänk också på att en katt kan leva 15 år eller mer.

Lycka till!

Allt gott Hjärta

• nemo1
    Jargaltai skrev 2014-07-15 21:44:09 följande:
    Har gjort allergitest som inte gav utslag! Det här är ingen på måfå grej, har funderat och velat ha katt i ca 2års tid strax efter min älskade lilla hamster Yuki gick bort( hon gick bort av ålder 3.5 år gammal och lycklig ). Är uppväxt med djur och är en djurmänniska, sätter djur högre än människor oftast. Har även funderat på om man ska adoptera e katt och samtidigt göra något gott, men då är ju inte denne präglad till oss på samma sätt som en liten skulle bli. Finns mycket tankar och frågor, men kunde inte låtabli att känna att ditt inlägg va lite nedlåtande.
    Mitt inlägg var absolut inte menat nedlåtande men det är såååå många som köper sig en söt liten kattunge som snabbt blir stor och "tråkig" och så vill man bli av med den.

Jobbar sedan många år tillbaka med hemlösa katter så jag vet. De flesta kattmammor som kommer in med sina ungar eller som är dräktiga är faktiskt tamkatter i botten som någon släppt ut okastrerad.

Jag tycker absolut du ska hjälpa en katt från katthem och inte gynna dessa oseriösa människor som sitter och avlar fram ännu fler huskatter då vi i Sverige har över 150.000 hemlösa katter.

Åk till ett katthem och berätta vad ni söker hos en katt. En vuxen katt kan absolut bli präglad av er men katthemmen har såklart även kattungar, ffa denna årstid då det hittas i varenda buske.

Men tänk på att katthemmen inte säljer kattungar som ensamkatter, det säger väl en hel del om hur kattungar mår när de inte har en kattkompis.
  • nemo1
    Är dina katter inte värda mer? Ett av de sämsta märkena på marknaden, enbart spannmål i och du har ingen kossa!
    milleniumm skrev 2014-07-15 20:44:38 följande:
    Om du tar och läser på om foder och sedan läser innehållsförteckningen på ett Friskispaket så får du se. 
    Ja det är ju också dumt att köpa ett så dyrt foder som veterinären tydligen lurat på dig, låt mig gissa att det var mot urinsten, eftersom ni gav Friskis också menar jag så kommer urinvägsbesvären som ett brev på posten. Som sagt läs på om foder och utgå från att katter är carnivorer.

• neverpreggo

Man kan alltid börja med att utbilda istället för att vara otrevlig? Gissar att du vet att många tror att det är ett bra foder, kanske sa stället där de köpte katten av det, de kan vara uppväxta med det till familjens katter etc. Jag blir själv halvt galen av alla som ska ösa kaninpellets i hysteriska mängder till sina kaniner men folk vet inte bättre så då är det bara att informera.
Svar på tråden funderar på katt...