• Min högsta önskan

funderar på katt...

Jag funderar på att skaffa en katt till mej och mina grabbar. Något både jag och barnen vill. Vi bor i utkanten av ett litet samhälle, är granne med en skog, inga stora vägar i närheten. Läget känns perfekt!
    Det jag nu funderar på är de kostnader som blir för en katt, försäkringar, vaccinationer, mat osv. Något annat som jag inte tänkt på?

Vad kostar en katt i snitt varje månad?
    Hade tänkt mej en "vanlig" katt, eller hur man ska uttrycka det. Ingen exklusiv raskatt, gör inget om det är en blandras..

Tips och råd önskas inför ev kattköp! :)

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden funderar på katt...
  • nemo1
    neverpreggo skrev 2014-07-15 23:02:12 följande:

Man kan alltid börja med att utbilda istället för att vara otrevlig? Gissar att du vet att många tror att det är ett bra foder, kanske sa stället där de köpte katten av det, de kan vara uppväxta med det till familjens katter etc. Jag blir själv halvt galen av alla som ska ösa kaninpellets i hysteriska mängder till sina kaniner men folk vet inte bättre så då är det bara att informera.
    Fast man kan ju alltid ta och läsa på själv om djuret man ska köpa, innan man köper det.
  • neverpreggo

Om jag tar mig som exempel. Uppvuxen med katter, träffat många katter i vardagen. Ja... Jag har råkat spendera tid på kattforum så har koll på mat men man kan vara kattvan utan att ha reflekterat på om maten man fått råd att köpa är dålig.

• jagärjagvemärdu

Vi har kattmaten perfect fit till vår lilla kissemisse. Undersökningar visar på att den är jättebra och kan jämföras med den mat som sälja hos veterinären! Sitter vid mobilen så kan inte länka men googla! Vi har kristallsand (fungerar jättebra) som är rätt dyr, runt 100 lappen skulle jag tro men det är värt det, vi har testat så många andra.. Hon är försäkrad med Agria och vi betalar 133 i månaden (medicin inkluderat och lägsta möjliga självrisk/högsta försäkringsbelopp, därav priset). ID-märkt, vaccinerad och kastrerad är hon självklart. Min pojkvän är arbetslös och jag är student (inget lån) men vi klarar oss hur bra som helst ändå! Lycka till :)

• nemo1
    jagärjagvemärdu skrev 2014-07-16 02:23:15 följande:
    Vi har kattmaten perfect fit till vår lilla kissemisse. Undersökningar visar på att den är jättebra och kan jämföras med den mat som sälja hos veterinären! Sitter vid mobilen så kan inte länka men googla! Vi har kristallsand (fungerar jättebra) som är rätt dyr, runt 100 lappen skulle jag tro men det är värt det, vi har testat så många andra.. Hon är försäkrad med Agria och vi betalar 133 i månaden (medicin inkluderat och lägsta möjliga självrisk/högsta försäkringsbelopp, därav priset). ID-märkt, vaccinerad och kastrerad är hon självklart. Min pojkvän är arbetslös och jag är student (inget lån) men vi klarar oss hur bra som helst ändå! Lycka till :)
    Vete som andra ingrediens, alltså det som det finns näst mest av. Dessutom endast 12 % fett. En katt blir inte tjock av animaliskt fett utan utvinner sin energi därifrån. Däremot spannmål blir katten tjock av, dvs bla vete.

Krama en hand full med kristallsand, gör ont va? Känns likadant för kattens tassar.
  • Voluptuous Shalimar

nemo1, vi har fyra Helig Birma och är väl insatta i katters näringsbehov osv. Ändå kan jag känna mig osäker när det gäller just foder och sand. Just nu ger vi Hill's Science Plan Adult 1-6 Optimal Care. Tidigare gav vi Iam's specialfoder Anti-Hairball, men noterade att katternas päls tenderade att tova en del, så vi provade att byta och det verkar ha hjälpt. Vad rekommenderar du för foder till Helig Birma (lågaktiv semilånghår)? Katterna är normalviktiga innekatter. 

Som sand använder vi vanlig mikrosand med babypuderdoft. Där finns väl inget att klaga på hoppas jag?

• humledummle

nemo1 jag har tre katter ålder 10-15 år altid ätit friskies i 10 år för hur vi en försökte byta till så kallt bättre foder så blev katterna smala som pnnar för de åt inget de vill inte ha även om vi bara lägger ner tre bitar i skålen full av de vanliga så vägrar de . så du menar att jag är en dålig ägare för detta ? vissa katter trivs på vissa foder bara för att det ser bra ut o är dyrt betyder det inte att katten gillar den dyra maten . (ja vi pröva ca tio sorter innan vi gav upp ) och blötmat är mäst vatten så det käns ju korkat att köpa med tanke på alla tillsatser som finns i det vattnet

• LunaLovegood
    humledummle skrev 2014-07-16 13:10:45 följande:

nemo1 jag har tre katter ålder 10-15 år altid ätit friskies i 10 år för hur vi en försökte byta till så kallt bättre foder så blev katterna smala som pnnar för de åt inget de vill inte ha även om vi bara lägger ner tre bitar i skålen full av de vanliga så vägrar de . så du menar att jag är en dålig ägare för detta ? vissa katter trivs på vissa foder bara för att det ser bra ut o är dyrt betyder det inte att katten gillar den dyra maten . (ja vi pröva ca tio sorter innan vi gav upp ) och blötmat är mäst vatten så det käns ju korkat att köpa med tanke på alla tillsatser som finns i det vattnet

Katter är dåliga på att dricka och behöver vattnet i blötmaten... Äter de torrfoder kan de få i sig för lite vatten och det påverkar njurarna.
  • humledummle

Jo tack jag vet :) jag drev lite med Nemo1 bara för att hen var lite elak i sina kommentarer dock har jag full koll blir så när man är utbildad och jobbat hos vet som djurskötare

• intetnyttpåplusfronten

Vi har två innekatter, honor, köpte dem samtidigt som kattungar. De är syskon så de har alltid haft varandra :)

De kostar ca 700 kr i månaden för torrfoder från djuraffär samt blötmat och sand från butik. 
    De är inte vaccinerade då de inte är utomhus. Försäkring 158 kr/mån för båda. Ej id-märkta, men kastrerade.

Vadå kattvakt 2 ggr per dag? De klarar sig väl själva längre än så?? De sover bara iallafall på dagarna och lever rövare på kvällarna istället... 

Vi åker bort i ett dygn ibland, utan problem. En gång var vi borta tors-sön, och gav dem då mat på tors morgon innan vi åkte. Kattvakt kom på fre kväll och bytte vatten, rensade låda och gav mat. Sedan igen lör kväll, och sen kom vi hem sön natt. Gick hur bra som helst. Vi har dessutom övervakningskamera så vi kan hålla koll på dem ändå.

Om du har något vettigt att säga så är du på fel forum.
  • AstridH

Jag har en fyraårig katthona som jag bor med ute på landet. Köpte henne från en kattjour i närheten, de valde dock att inte ta betalt på grund av att jag tagit hand om henne i ett halvår innan köpet. Jag hade dock goda referenser och hade tagit hand om katter för dem tidigare, annars rekommenderar jag inte att ta emot katter gratis.

Jag bor på ett väldigt litet och lugnt ställe, så hon får gå in och ut som hon önskar. Således behöver hon ingen kattsand. När vi bodde inomhus var min favorit Tidy Cats, den röda. 18kg för 289kr.

Som torrfoder har jag Four Friends för kastrerade katter. Jag gillar den, men om jag hade haft råd så hade jag köpt Orijen. Som blötfoder får hon Gourmet Perle, finns att köpa i affären.

Hon är kastrerad och chipmärkt, men jag funderar på att tatuera henne i örat också. Jag tror kastrering och märkning gick på runt 1500kr tillsammans. Hon vaccineras en gång per år, går på runt 400kr/gång. Första gången man vaccinerar dem måste man dock ta två sprutor, med någon veckas mellanrum, så det blir dyrare.

Försäkringen kostar runt 80kr/mån för henne.

Svar på tråden funderar på katt...