• Sofie29

Bråkar med bröstet

Min lilla flicka är 4 veckor och hon gör mig galen!
    Hon bråkar med mig och bröstet när vi ska amma. Jag brukar ligga ner och amma, det har funkat rätt bra tills nu, förutom att hon har haft torsk och jag tyvärr har fått det på mina bröst vilket svider utav satan. Men nu har hon börjat bråka, hon sparkar mig i magen, slår med armarna, hon skallar bröstet, jag får mer eller mindre stoppa in bröstet i munnen på henne, hon är lite lat oxå och vill inte ta tag ordentligt.
    Sen suger hon en stund, ibland rätt länge, sen börjar hon jävlas, hon drar huvet bakåt, vrider kroppen, puttar bort mig och drar i bröstvårtan och sen släpper hon men så fort hon har släppt så börjar hon nafsa hysteriskt efter bröstvårtan igen, hon blir så hysterisk att hon missar, hon liksom suger på sidan av bröstet och ja verkar helt galen. Så vi börjar om, hon får tag och efter en stund så gör hon så här igen. Hon brukar även grymta och gnälla och ibland skrika lite. 

Vad är det för fel? Vad gör jag? Jag håller på att bli galen!

• Svar på tråden Bråkar med bröstet
  • Amalian83

Jag vet inte, men min bebis på 7 veckor gör likadant, särskilt när brösten känns lite mer tomma. Kanske vill hon öka produktionen = vill äta mer och du har inte hunnit ikapp henne än. Det är väl så att man ska låta dem vara vid brösten så ofta som de vill för de "vet" när de går mot en tillväxtperiod när de behöver mer mat. Bara att bråka vidare med andra ord :)

Angående torsken (sorry ot): vad har du fått för medicin för behandling på dina bröst? Jag har fått mycistatin till hennes tunga, men inget för mina bröstvårtor.

• WilliamsMom

Min son gjorde likadant och jag fick höra att barn gör så för att stimulera mjölkproduktionen.

När han blev lite äldre och hade bättre kontroll på handrörelser och så, så började han puffa och "massera" bröstet han ammade på, med händerna - även det för att stimulera mjölkproduktionen.

Katter gör ju likadant - dvs puffar på kattmammans "tutte". Kalvar buffar med huvudet och drar och sliter.

• Lowvie

Min son kan fortfarande vara sån..jag testade att byta bröst och hålla lr klämma bröstet så det blir som en flaska...dålig på att förklara men testa att byta bröst när hon bråkar kanske hjälper...

• Baktakt

Som #2 säger. Sen får man ju förstå att de små inte alltid begriper att det är de själva som puttar bort bröstet när de blir förbaskade för att maten plötsligt försvinner.

Det är också värt att veta att så små barns reaktioner kan ta bra lång tid på sig efter att det som orsakat reaktionen hänt. Det blir riktigt tydligt kring 5-6 månader då en främling framstår som läskig för barnet först efter att barnet tilttat på den i kanske 10 minuter. Då kan det bryta ihop fullständigt.

Spädbarn bråkar inte, utnyttjar inte och är inte illvilliga. De är bara långsamma och med få sätt att kommunicera när något inte stämmer: gråt och skrik. Man får ta det lugnt och försöka eliminera felorsaker tills barnet är nöjt när det sker. Är det för mycket/lite mat? Blev barnet för varmt när det åt? Kom det kiss? Var det något ljud som skrämde?

Min erfarenhet ser ut såhär:

Första månaden i ett barns liv är det väldigt inåtvänt: äter, sover, gråter, skriker, kissar och bajsar. Öppnar inte ögonen mycket. Andra månaden börjar det lägga märke till omgivningen: tittar och lyssnar, kan bli skrämt. Tredje börjar det interagera med omgivningen: ler medvetet, griper ev. efter saker.

• Tamousha84

Min son beter sig också som du beskriver. Han sparkar dessutom i brösten och klöser mig på bröstvårtorna. Det är svårt att hålla sig lugn och tålmodig då, men det är ju bara en liten bebis så klart. Min son är 8 veckor nu och har hållit på så här vid brösten sen han började ta bröstet på egen hand (han var något prematur och orkade inte själv i början). Han har inte heller något tålamod, skriker och låser sig om han inte får rätt tag och mjölken rinner till snabbt nog. Ni andra skriver att detta sker mest när brösten är mer tomma, för mig är det tvärt om, när brösten är fulla och stinna får han inget grepp om vårtan. Har försökt att mjölka ur lite innan och sedan spruta in lite mjölk i hans mun när jag lägger till honom för att stimulera. Det hjälper och fungerar ibland. Just nu varvar jag amning och pumpning och detta funkar också. Brösten får vila från bebisen och risken för svamp/sår på vårtorna har minskat. Hade även problem med mjölkstockning som pumpen var fenomenal emot. Dessutom kan min man mata honom om han blir hungrig när jag av någon anledning inte är hemma. Detta har funkat för mig. Annars är väl alternativet, om man vill helamma, att försöka hålla ut och hoppas på bättring. Men om amningen blir ett krav och ett lidande kan den vara rent skadlig för både mor och barn. Finn en lösning som funkar för er båda, ibland kanske man måste släppa lite på prestigen och kraven i slutändan.

• Nybblan90

Om hon har mycket torsk så kanske hon har ont i munnen?

Till bröstvårtorna fick jag typ bakteriedödande paddar, fick dom av min mamma som är bm, så vet tyvärr inte hur hon fick tag på dom.. Dom var rosa iallafall och man fick klippa till dom..

• Tamousha84
    Nybblan90 skrev 2014-07-13 00:45:10 följande:

Om hon har mycket torsk så kanske hon har ont i munnen?

Till bröstvårtorna fick jag typ bakteriedödande paddar, fick dom av min mamma som är bm, så vet tyvärr inte hur hon fick tag på dom.. Dom var rosa iallafall och man fick klippa till dom..

Vill bara tillägga att torsk tyvärr orsakas av jästsvampar så bakteriedödande tar inte kål på det, dock ökar risken för bakterieinfektioner när huden är försvagad och angripen av svamp. Det kan vara därför din mamma gav dem till dig?
  • Sofie29
    Amalian83 skrev 2014-07-12 22:29:49 följande:

Jag vet inte, men min bebis på 7 veckor gör likadant, särskilt när brösten känns lite mer tomma. Kanske vill hon öka produktionen = vill äta mer och du har inte hunnit ikapp henne än. Det är väl så att man ska låta dem vara vid brösten så ofta som de vill för de "vet" när de går mot en tillväxtperiod när de behöver mer mat. Bara att bråka vidare med andra ord :)

Angående torsken (sorry ot): vad har du fått för medicin för behandling på dina bröst? Jag har fått mycistatin till hennes tunga, men inget för mina bröstvårtor.

Jag har fått antibiotika och en kräm till bröstvårtorna som heter Daktar som jag använda morgon och kväll.

Dottern fick nån lösning som hon ska få 3 gånger per dag men hon hatar den och kräks bara upp allt, det förstår jag, den luktar väldigt starkt av mentol så förstår att det blir för mycket för henne. Som tur var så har hon inte så mycket torsk längre, kan inte ens se den, utan hennes behandling är mer förebyggande och för att det inte ska komma tillbaka.

Igår natt kämpade vi i en timme med kvällsamningen.
Svar på tråden Bråkar med bröstet