• mysan77

Vad behöver min kattunge ?

Jag ska hämta hem min kattunge idag då han är 3 månader. Vad jag förstått av ägaren så är han inte vetrenärbesiktad lr vaccinerad. Jag undrar nu hur jag går tillväga med det, kan jag ringa en vetrenär och fråga vad min katt behöver? vill även chipmärka är det dyrt ? Vill att min katt ska må så bra som möjligt och bli rätt behandlad.

• Svar på tråden Vad behöver min kattunge ?
  • The Fugly
    Majsan70 skrev 2014-06-29 15:48:12 följande:
    FEL! Man chipmärker helt utan bedövning redan när katterna är 12 veckor. Det går utmärkt. 
    Du har helt rätt, alla mina chipades utan bedövning i samband med vaccinationen. Jag glömde helt att vi gjorde så.
  • Birmafröken

När man köper en kattunge ska man kräva att den är vaccinerad, veterinärbesiktigad och id-märkt före överlåtelsen. Finns ingen anledning till varför den inte skulle behöva vara det.

Ni som köper huskattungar, våga ställa lite krav på uppfödarna!

• nemo1

Och kastrering bör göras vid sex månaders ålder, inte ett år.
    Sen är det jättetråkigt ts att du inte läser på INNAN du köper katt. Kattungen ska även ha samma foder som den är van vid första veckorna då de annars kan få diarrér

• mysan77

Hejsan, Jag är inte ovan vid katter men de jag har är gamla (2st kastrerade hankatter) När jag fick dom för ca 10 år sen så gjorde jag inte mycket rätt, kastrerade och vaccinerade vid ca 1år som var rekommendationen då. Med den här nya kattungen vill jag göra rätt och det var därför jag ville veta vad som gäller nu. Den jag fick katten av skulle avliva den om jag inte tog den så de var inte intresserade av att lägga pengar på katten. 
    Naturligtvis är jag medveten om vad den ska äta för att må bra, den får nu samma mat som innan. Avmaskad är han redan. Han är en väldigt go katt som älskar gosa och har mycket bus i kroppen. 
    Jag ska idag ringa och beställa tid för besiktning och vaccination.
    Tack för eran hjälp

• PlayWood

mysan77: Jag är också van med det gamla, att man kastrerar hankatter vid ett år, vid ett år för att han ska vara könsmogen, om man kastrerar en omogen hane ökar risken för njursten markant. Jag har inte hört/sett bevis på att det bara är en skock men däremot har jag inte hört så många i dagsläge som tar upp detta samband, utan rekommenderar tidigt kastrering för att unga katter återhämtar sig snabbt.

• mysan77
    PlayWood skrev 2014-07-01 15:29:34 följande:
    mysan77: Jag är också van med det gamla, att man kastrerar hankatter vid ett år, vid ett år för att han ska vara könsmogen, om man kastrerar en omogen hane ökar risken för njursten markant. Jag har inte hört/sett bevis på att det bara är en skock men däremot har jag inte hört så många i dagsläge som tar upp detta samband, utan rekommenderar tidigt kastrering för att unga katter återhämtar sig snabbt.
    Så risken för att han kan få njursten ökar om jag kastrerar vid 6månader ?
  • Majsan70
    mysan77 skrev 2014-07-01 15:43:32 följande:
    Nej! Risken för njursten beror till största delen på vilken mat man ger dem. 
  • PlayWood
    mysan77 skrev 2014-07-01 15:43:32 följande:
    Yes så har jag fått det förklarat. Självaste kastrering ökar risken för att drabbas av njursten i framtiden men det ökar ännu mer om han inte va könsmogen. kosten spelar också roll.
  • nemo1

Katter får inte njursten utan urinsten. Ger man foder från mataffären så ökar risken drastiskt då dessa foder innehåller massor med spannmål. Risken ökar också om man endast ger torrfoder.
    Och givetvis ökar inte risken för att man kastrerar vid sex månader utan har endast fördelar.

Svar på tråden Vad behöver min kattunge ?