mysan77 skrev 2014-07-03 09:16:01 följande:
ok , men då jag verkligen inte vill att han ska börja kissa inne så kommer jag nog välja att kastrera vid 6månader. Men vilket torrfoder från djuraffären, (vi har bara arkenzoo) ska man köpa som är bra ?
Jag testade nåt de rekommenderade när jag kastrerade mina andra katter men de gillade det inte, åt inte ens när de var hungriga... Nu äter de endast mjau torrfoder, testat andra märken men de är inte intresserade av det, sen äter de även vanligt kött som de får några ggr i veckan.
Eukanuba är bra mat, börja med att blanda i det i det gamla fodret med några enstaka kulor bara. Ett nytt foder ska fasas in under flera veckor. Mjau innehåller massor med spannmål som successivt gör katten sjuk och tjock. Fodertillverkare är inte dumma, bara att spraya bitarna med något gott så går kossafodret ner. Det finns stora märken som även de vill spara pengar med att blanda ner massor med spannmål, som Royal Canin. Läs på om vad katter behöver i foder så kan du själv bedöma.
Du vet väl att du kan beställa kattfoder sand och dyl på nätet, fritt hemkört vid köp över 500:-
Sen tycker jag att du även ska ge blötmat då det är betydligt mycket bättre än alla torrfoder. Blötmat innehåller animaliskt protein och vatten, lika mycket vatten som deras naturliga bytesdjur. Vatten är A och O för att katten ska hålla sig frisk i urinvägar.
En katt som bara äter torrfoder behöver få i sig minst en halv dl vatten per kg kroppsvikt och dag.