Inlägg från: nemo1 |Visa alla inlägg
  • nemo1

Vad behöver min kattunge ?

Och kastrering bör göras vid sex månaders ålder, inte ett år.
    Sen är det jättetråkigt ts att du inte läser på INNAN du köper katt. Kattungen ska även ha samma foder som den är van vid första veckorna då de annars kan få diarrér

• nemo1

Katter får inte njursten utan urinsten. Ger man foder från mataffären så ökar risken drastiskt då dessa foder innehåller massor med spannmål. Risken ökar också om man endast ger torrfoder.
    Och givetvis ökar inte risken för att man kastrerar vid sex månader utan har endast fördelar.

• nemo1
    PlayWood skrev 2014-07-01 18:11:10 följande:
    Huvudsaken är att man förstår vad det handlar om, njursten eller urinsten. Katten har ont och har svårt att kissa.
    Jag har bara hört från veterinärer att risken ökar för "urinsten" om katten kastreras för tidigt men jag har inte sett forskning/bevis som talar för eller emot det påståendet, forskning som går ut över hela kattens liv, inte bara de tre-fyra närmsta åren och det är nog väldigt genetiskt om katten drabbas eller inte.
    Men man gör som man vill, huvudsaken är att katten mår bra. En stor anledning till att många förespråkar en så tidig kastrering som möjligt är för att minimera risken för oönskade ungar.
    Och minska risken för att katten ska hinna börja kissa runt, ett beteende som kan vara svårt att få bort även efter kastrering om det väl börjat.
  • nemo1
    mysan77 skrev 2014-07-03 09:16:01 följande:
    ok , men då jag verkligen inte vill att han ska börja kissa inne så kommer jag nog välja att kastrera vid 6månader. Men vilket torrfoder från djuraffären, (vi har bara arkenzoo) ska man köpa som är bra ?
    Jag testade nåt de rekommenderade när jag kastrerade mina andra katter men de gillade det inte, åt inte ens när de var hungriga... Nu äter de endast mjau torrfoder, testat andra märken men de är inte intresserade av det, sen äter de även vanligt kött som de får några ggr i veckan.
    Eukanuba är bra mat, börja med att blanda i det i det gamla fodret med några enstaka kulor bara. Ett nytt foder ska fasas in under flera veckor. Mjau innehåller massor med spannmål som successivt gör katten sjuk och tjock. Fodertillverkare är inte dumma, bara att spraya bitarna med något gott så går kossafodret ner. Det finns stora märken som även de vill spara pengar med att blanda ner massor med spannmål, som Royal Canin. Läs på om vad katter behöver i foder så kan du själv bedöma.

Du vet väl att du kan beställa kattfoder sand och dyl på nätet, fritt hemkört vid köp över 500:-
    Sen tycker jag att du även ska ge blötmat då det är betydligt mycket bättre än alla torrfoder. Blötmat innehåller animaliskt protein och vatten, lika mycket vatten som deras naturliga bytesdjur. Vatten är A och O för att katten ska hålla sig frisk i urinvägar.

En katt som bara äter torrfoder behöver få i sig minst en halv dl vatten per kg kroppsvikt och dag.
  • nemo1
    PlayWood skrev 2014-07-03 11:51:04 följande:
    Alla mina katter är kastrerade vid 12 månader, ingen av dem revirmarkerar inne. De börjar med det när det är kring 18-24 månader, mina är kastrerade innan det, dessutom är det lite uppfostran också. Jag vet att det skvätter mot bilar och träd ute, så kastrerade katter kan skvätta de med.
    Jag vet faktiskt inte vad som är bra mat, arkenzoo lär ha bra mat i sortimentet. Jag ger mina lite olika, just nu har det en mat som heter brit care men jag kan köpa mjau också.
    En katt kan bli könsmogen från fyra månaders ålder och då börjar markera revir, gäller även honor. 
  • nemo1
    PlayWood skrev 2014-07-03 12:03:16 följande:
    Du har nog blandat ihop katter och kaniner..
    Jag har mycket stor erfarenhet av katter och har hjälpt hemlösa katter i tio år så jag tror jag har kunskapen. En jourkatt hos mig blev dräktig vid fem månaders ålder och höll på att stryka med vid förlossningen.

I vintras blev tre av fyra syskon könsmogna vid knappt fem månaders ålder.
  • nemo1

Absolut inte. Jag måste ju rätta när det ges fel info. Räddar jag en katt från att bli dräktig i kattungeålder så är ju det bra.

• nemo1

Rekommendationen för kastrering vid sex månader har funnits i flera år och den finns ju just för att katter blir könsmogna tidigare än vid ett år Flört

Svar på tråden Vad behöver min kattunge ?