• mysan77

Vad behöver min kattunge ?

Jag ska hämta hem min kattunge idag då han är 3 månader. Vad jag förstått av ägaren så är han inte vetrenärbesiktad lr vaccinerad. Jag undrar nu hur jag går tillväga med det, kan jag ringa en vetrenär och fråga vad min katt behöver? vill även chipmärka är det dyrt ? Vill att min katt ska må så bra som möjligt och bli rätt behandlad.

• Svar på tråden Vad behöver min kattunge ?
  • Octavia

Ring vet. och be om en besiktning och vaccination nu.
    Se till att försäkra katten.

Chipmärkning brukar man göra samtidigt som man kastrerar eller steriliserar katten, när de är sövda, alltså när katten är bortåt ett år.

Priser för de här rutiningreppen brukar stå på veterinärens hemsida. Runt 300-400 för vaccinering, kanske 500 för besiktning och runt 1000 för sterilisering och chipmärkning.

Lycka till med din katt!

• The Fugly

Ring veterinären direkt för att få igång vaccinationerna och försäkra direkt. Om några månader kastrerar du och passar då på att att ID-märka. Jag förslår både öron märkning och chip.

• Majsan70
    Octavia skrev 2014-06-29 15:11:25 följande:

Ring vet. och be om en besiktning och vaccination nu.
    Se till att försäkra katten.

Chipmärkning brukar man göra samtidigt som man kastrerar eller steriliserar katten, när de är sövda, alltså när katten är bortåt ett år.

Priser för de här rutiningreppen brukar stå på veterinärens hemsida. Runt 300-400 för vaccinering, kanske 500 för besiktning och runt 1000 för sterilisering och chipmärkning.

Lycka till med din katt!

FEL! Man chipmärker helt utan bedövning redan när katterna är 12 veckor. Det går utmärkt. 
  • Majsan70

Jag hade kört på besiktning, vaccination och chipmärkning direkt när katten kommer hem. 
    Det är lite dumt att flytta på katten innan egentligen, men bättre att det görs än inte alls.
    Sen försäkrar du direkt och glöm inte bort att det är karens på försäkringen. 

Kastrera kan du göra från 6 månaders ålder och det rekomenderar jag verkligen. 
    Lycka till! =)

• Octavia
    Majsan70 skrev 2014-06-29 15:48:12 följande:
    FEL! Man chipmärker helt utan bedövning redan när katterna är 12 veckor. Det går utmärkt. 
    Det är inte de råd jag fått från min veterinär.
  • Majsan70
    Octavia skrev 2014-06-29 15:53:46 följande:
    Jag föder upp katter och alla mina katter är besiktigade, chippade och dubbelvaccinerade när de lämnar mitt hem. Ganska många kullars erfarenhet har jag i just detta. 
    Kanske har du helt enkelt en okunnig veterinär?
  • Majsan70
    Octavia skrev 2014-06-29 15:53:46 följande:
    Du blandar inte ihop det med tatuering i örat där de faktiskt sederar katten lite? Går oxå att göra vid 12 veckor, men an ju likaväl göras vid kastrering om inte katten släpps ut.
  • Octavia
    Majsan70 skrev 2014-06-29 15:58:43 följande:
    Du blandar inte ihop det med tatuering i örat där de faktiskt sederar katten lite? Går oxå att göra vid 12 veckor, men an ju likaväl göras vid kastrering om inte katten släpps ut.
    Nej, de har rekommenderat chipmärkning när de är sövda.

Om man kan göra det ändå är det ju ännu bättre för jag tycker att det har varit ganska dumt att behöva vänta tills de är närmare ett år innan de blir chipmärkta och kan bli identifierade.
  • Majsan70
    Octavia skrev 2014-06-29 16:00:47 följande:
    Nej, de har rekommenderat chipmärkning när de är sövda.

Om man kan göra det ändå är det ju ännu bättre för jag tycker att det har varit ganska dumt att behöva vänta tills de är närmare ett år innan de blir chipmärkta och kan bli identifierade.
    Dåligt informerade skulle jag tro. Man skall ju inte söva eller sedera i onödan. Chipmärkning sker ju med en spruta med en tjock kanyl och går på en sekund. 

Jätteviktigt med märkningen och dessutom får man ju rabatt på försäkringen om de är chippade.
  • Octavia
    Majsan70 skrev 2014-06-29 16:04:39 följande:
    Dåligt informerade skulle jag tro. Man skall ju inte söva eller sedera i onödan. Chipmärkning sker ju med en spruta med en tjock kanyl och går på en sekund. 

Jätteviktigt med märkningen och dessutom får man ju rabatt på försäkringen om de är chippade.
    Bra att veta och bra att det går att fixa tidigt!
Svar på tråden Vad behöver min kattunge ?