Inlägg från: mysan77 |Visa alla inlägg
  • mysan77

Vad behöver min kattunge ?

Jag ska hämta hem min kattunge idag då han är 3 månader. Vad jag förstått av ägaren så är han inte vetrenärbesiktad lr vaccinerad. Jag undrar nu hur jag går tillväga med det, kan jag ringa en vetrenär och fråga vad min katt behöver? vill även chipmärka är det dyrt ? Vill att min katt ska må så bra som möjligt och bli rätt behandlad.

• Svar på tråden Vad behöver min kattunge ?
  • mysan77

Hejsan, Jag är inte ovan vid katter men de jag har är gamla (2st kastrerade hankatter) När jag fick dom för ca 10 år sen så gjorde jag inte mycket rätt, kastrerade och vaccinerade vid ca 1år som var rekommendationen då. Med den här nya kattungen vill jag göra rätt och det var därför jag ville veta vad som gäller nu. Den jag fick katten av skulle avliva den om jag inte tog den så de var inte intresserade av att lägga pengar på katten. 
    Naturligtvis är jag medveten om vad den ska äta för att må bra, den får nu samma mat som innan. Avmaskad är han redan. Han är en väldigt go katt som älskar gosa och har mycket bus i kroppen. 
    Jag ska idag ringa och beställa tid för besiktning och vaccination.
    Tack för eran hjälp

• mysan77
    PlayWood skrev 2014-07-01 15:29:34 följande:
    mysan77: Jag är också van med det gamla, att man kastrerar hankatter vid ett år, vid ett år för att han ska vara könsmogen, om man kastrerar en omogen hane ökar risken för njursten markant. Jag har inte hört/sett bevis på att det bara är en skock men däremot har jag inte hört så många i dagsläge som tar upp detta samband, utan rekommenderar tidigt kastrering för att unga katter återhämtar sig snabbt.
    Så risken för att han kan få njursten ökar om jag kastrerar vid 6månader ?
  • mysan77

ok , men då jag verkligen inte vill att han ska börja kissa inne så kommer jag nog välja att kastrera vid 6månader. Men vilket torrfoder från djuraffären, (vi har bara arkenzoo) ska man köpa som är bra ?
    Jag testade nåt de rekommenderade när jag kastrerade mina andra katter men de gillade det inte, åt inte ens när de var hungriga... Nu äter de endast mjau torrfoder, testat andra märken men de är inte intresserade av det, sen äter de även vanligt kött som de får några ggr i veckan.

Svar på tråden Vad behöver min kattunge ?