• joss82

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

Sserena86 skrev 2014-08-12 10:20:06 följande:

Åhh nu kom mensen. Suck!!! Då misslyckades femte försöket också. Varför kan vi aldrig få till det?? Vi är båda 28, normalviktiga, rör på oss regelbundet och äter någorlunda nyttigt. Jg har regelbunden mens på 27 dagar och enligt ägglossningstesten så har jag ägglossning varje månad. Ändå lyckas vi inte få till det där plusset! Så otroligt frustrerande!

usch, vad trist! Men även om man är helt normal på alla sätt tar det ju faktiskt ett tag för de flesta. Genomsnittet om man är runt 30 ligger väl på 6-7 månader tror jag? Men jag känner igen känslan helt och hållet och den är inte rolig alls. Jag har visserligen lite övervikt och min menscykel är lite oregelbunden och långdragen, men inget extremt. Dags för vårt femte försök nu. Har två vänner som nyss blivit gravida på direkten, känner mig hur avundsjuk som helst på dem.
  • joss82
    Diamant skrev 2014-08-12 21:49:55 följande:
    Nej vad tråkigt Sserena! :( 
    Men det är som de andra säger att det kan ta upp till ett år utan att det är något konstigt för många, misströsta inte! 

Asså jag funderar på om det finns några bra tekniker för att 'hjälpa till' så att säga? 
    Typ någon ställning som är extra bra? Ska man ligga ner med benen högt direkt efter? (Så dom får "nerförsbacke" in till ägget liksom!?) :P Låta bli att gå på toa direkt och så vidare.. Finns det några såna knep?
    Finns ju massor av knep men frågan är väl vad som funkar... Jag har försökt ligga kvar en stund innan jag går på toa efter sex, ibland ligger jag lite högt efteråt också men tror egentligen inte på det. Har även hört att det är en fördel om man får orgasm samtidigt eller kvinnan precis efter mannen, det ska också hjälpa simmarna på traven. Vi brukar vara ganska bra på det annars, men just runt äl tror jag vi båda blir lite stressade och då är det svårare.
  • joss82
    Stokke skrev 2014-08-13 22:17:18 följande:

Det var via landstinget. Det var verkligen kalla handen.
    När jag försökte förklara att jag nyligen gått upp i vikt och tidigare vägt under 30 i BMI så sa hon att jag var välkommen att ringa när mitt bim var längre. Ska tillägga att det är ca 10 kilo för mycket, alltså inte 40 kilo för mycket.
    Jag är lång, jag är bred har stora fötter, breda handleder och tjocka vader.
    Det var även 8 veckors väntetid, så om hon hade sagt att jag skulle försöka gå ner några kilo innan mötet, så hade det varit en sak.
    Jag förstår att de inte utför IVF på överviktiga och att möjligheten är bättre för en normal viktig person.
    Men jag ville få en undersökning, en början och stöd !
    Jag har gråtit så mycket idag !

Jag tycker också du ska kolla med en privat gynekolog alt privat fertilitetsklinik. Vad jag förstått kan en gynekolog göra i princip en hel utredning på dig och om de är knutna till vårdavtal kostar det inte mer än i landstinget.
  • joss82
    Fippla skrev 2014-08-17 22:04:49 följande:

Usch jag vågar inte ta det där testet!!! Vill inte ha ett minus!! 
    Fått reda på att sambons kusin ska ha i januari.... 

Hur har det gått, Fippla??
  • joss82
    Fippla skrev 2014-08-20 12:45:07 följande:

Tog ett nytt test nu för en stund sedan. 
    Visade absolut ingenting!! 

Riktigt besviken faktiskt... Både sambon och jag. 

Så tråkigt! Men ingen mens än? Hur sen är den? Min kompis fick sitt plus först över en vecka efter BIM. Har du några symtom?
  • joss82
    Diamant skrev 2014-08-21 13:02:19 följande:

Är det någon som har koll förresten på varför apparna säger att man är fertil 6 dagar innan ÄL? Rimligtvis då studier visat att spermien kan leva i livmodern i upp till 3 dagar innan så borde den ju visa att man är fertil 3 dagar innan ÄL.. Inte 6-7 dagar??

Jag har läst på flera ställen att spermier under gynnsamma förhållanden kan leva upp till 5-6 dagar i livmodern.
  • joss82

Roligt att läsa era historier om relationer, livssituationer, barndrömmar osv!

För mig har det också mest handlat om att hitta pappan till barnen. Hade jag gjort det tidigare hade jag kanske skaffat barn tidigare också. Å andra sidan har jag inte haft någon jättelängtan efter barn och mina vänner har också varit rätt sena med det. Jag har fortfarande nästan inga vänner med barn, betydligt fler utan. Men sen jag träffade min nuvarande sambo för två år sen har längtan växt stadigt och nu är det nästan det enda jag kan tänka på! Dessutom verkar det rassla till hos mina vänner nu, två har nyss blivit gravida.
    Har försökt sedan mars nu, men har så långa cykler och har varit borta någon ägglossning så fyra riktiga försök har vi hunnit med, femte nu. Oroar mig massor för att något ska vara fel! Har lång lite orgelbunden menscykel (32-40 dagar) och dessutom rätt rejäl hårväxt, så undrar lite om jag kanske har någon lindrigare variant av PCO. Får dock alltid utslag på äl-stickor en gång varje cykel. Vill bara att det ska ta sig nu och att vi ska få ett litet majbarn, det hade varit underbart!

• joss82
    Lisen84 skrev 2014-08-29 18:49:42 följande:
    Jag känner igen mig..nu när man har hittat HAN man vill va med så vill man inte vänta en sekund till :)

Hur vet man att man har PCO?

När hade du äl? Jag hade för 7d sedan och idag på jobbet högg det till i livmodern, hoppas så att det är en bebis på g men tror att det bara är inbillning för vi fick bara till det en gång, 2-3 d innan äl..vet någon hur stor (eller liten..) chansen är då?
    Jag tror att man får reda på det om man gör ett vaginalt ultraljud, har bokat tid hos gynekolog i slutet av september så hoppas jag får klarhet i det då. Borde ha ägglossning nu, men än så länge dåligt utslag på testerna :(
  • joss82

Hej på er, känner mig allmänt uppgiven här. Har för första gången sen vi började försöka inte lyckats få positiva äl-stickor =(. Har alla andra symtom, flytningar, sexlust, molvärk, men bara svaga streck på testen. Suck. Testar i morgon också, sen ger jag upp. Fan, hade verkligen laddat för den här månaden eftersom vi helt missade förra pga utlandsresor, nu känns det som att tiden bara försvinner för oss =(. Kan ju alltid hoppas att jag haft ägglossning ändå, men vet inte hur stor chansen är? Har testat varje dag, dock vid ganska olika tider och dessutom testade jag fyra dagar med test som hade gått ut för ett antal månader sen. Men nej, hoppet har sjunkit som en sten. Gråter

• joss82

Jag har nog BIM runt 19/9. Åh, vad jag vill ha en bebis i början av juni! Hade varit perfekt! Men hoppas inte mycket den här månaden. Sambon borta två nätter över ÄL och på nåt sätt känns det som att chansen är mindre när cykeln blir så lång (ÄL dag 27 el 28). Nån som vet om det stämmer?

Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU