• Diamant

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

Är det någon som har koll förresten på varför apparna säger att man är fertil 6 dagar innan ÄL? Rimligtvis då studier visat att spermien kan leva i livmodern i upp till 3 dagar innan så borde den ju visa att man är fertil 3 dagar innan ÄL.. Inte 6-7 dagar??

• Diamant
    Fippla skrev 2014-08-21 13:18:10 följande:

Vi har bara använt kondom så vi slutade med det i juli. 

Eftersom inga test visar någonting och jag inte har andra symtom så kan det kanske vara något annat som är vajsing? 

Ah okej, ja kondom stör ju inte kroppens rytm så då är det inte det.. Men gör som Sserena skrev här ovan och gå till gyn, om inget annat för att kolla så allt ser bra ut :) Det är alltid bättre att kolla upp saker än att gå och undra. Ovissheten är det värsta oavsett vad det gäller, det är därför vi får sån ångest när BIM börjar närma sig, för man så gärna vill veta!!

Sserena86 skrev 2014-08-21 13:14:17 följande:
    Jag tror att appen garderar sig. Att de lixom säger några dagar extra eftersom äl kan variera lite från månad till månad..

Jag var hos gynekologen och kollade upp ett cellprov som jag gjorde i våras som visade på lätta avvikelser. När gynekologen hörde att vi försöker bli gravida så passade han på att göra ett ultraljud och kolla att allt såg bra ut "där nere".

Besöket gick både bra och dåligt.. Dåligt för att han kunde se att jag har lättare cellförändringar så jag fick ta ett nytt prov som gjorde ont och nu blöder jag och det är inte så fräscht när man försöker bli gravid.. Det positiva var att allt annat såg normalt ut. Massor av ägg, två bra äggstockar, lagom tjock hinna i livmodern osv. Han trodde att om jag bara slappnat av lite och slutar med alla tester så kommer vi att bli gravida på nolltid.. Haha, man kan ju alltid hoppas!

Jag och maken ska på bröllopsresa om tre veckor så vi har bestämt att vi ite ska använda äl-tester förrän vi kommer hem därifrån igen.

Ja jag tänkte också så, att de vill ge ett säkerhetsavstånd för att man inte ska stämma dom eller nåt! Vi lyckades tyvärr inte sexa samma dag som ÄL denna månaden, bara två dagar innan samt dagen innan. Vet inte om jag ska våga hoppas ändå, visst det kan ju "ta" ändå men chansen är jäkligt låg :( 

När får du svar på det nya provet? Läskigt med cellförändringar! 

Grattis! När gifte ni er? Vart bär det av? :) Vi gifter oss nästa helg, utomlands! BIM är två dagar efter så blir skönt att tänka på något annat fram tills dess hehe..

• Diamant
    joss82 skrev 2014-08-21 15:09:19 följande:
    Jag har läst på flera ställen att spermier under gynnsamma förhållanden kan leva upp till 5-6 dagar i livmodern.
    Åh hoppas hoppas! :) 
  • Diamant
    Ia85 skrev 2014-08-22 08:59:56 följande:
    Tack!

Ja, det känns väldigt skönt :)

Jag har läst hela tråden men kan tyvärr inte minnas exakt vart i verkstaden du är? Har du hållit på länge?
    Vi är väl på 4e seriösa försöket, innan dess körde vi på "oförsiktighetsmetoden" sen nyår ungefär hehe. Vi tänkte att händer det så händer det men självklart kunde man inte hålla sin förhoppningar till att bara vänta och se utan blev mer och mer besviken för varje mens som kom så då började vi med appar och räkna ut ÄL och nu är det full verkstad! :P 

Missade tyvärr dagen för ÄL som var i måndags då vi haft så himla fullt upp (gifter oss nästa helg så det är MASSOR att göra) men hoppas på att man har så gynnsamt förhållande att de lilla simmarna kanske lyckades ändå hehe! 
    Har BIM en-två dagar efter bröllopet så förhoppningsvis kommer jag inte behöva tänka så mycket på detta under den tiden! Har haft mensvärk, fast inte ont utan mer molande, sen ÄL och det brukar jag inte ha men hjärnan spelar en rätt bra spratt när man hoppas på något VÄLDIGT mycket ;) 

Vilken/a appar kör du med och har du testat ÄL-stickor eller att ta tempen? 
    Skriv in den dagen då mensen börjar på "riktigt" men gör en notis om vilka dagar du hade småblödningar så kan du se ett mönster efter några månader och kan räkna ut ÄL och se andra avvikelser :) 
  • Diamant

Har haft molande mensvärk i tre dagar nu som bara blivit tydligare för varje dag, idag har jag dessutom mått illa och haft svårt att äta. Att man ska bli skengravid nästan varje månad asså!! (ÄL i måndags så för tidigt för riktiga symtom!)
    Men när vi åker nästa vecka glömmer jag förhoppningsvis bort det. Funderar på hur man ska göra med vin dock? 

Kommer serveras massa fina, goda viner på bröllopet då vi känner en som har en vingård plus att vi ska på vinprovning dagen innan.. Vågar man? 
    OM vi har lyckats denna månaden så har ju inte moderkakan utvecklats till nästa helg så det man äter och dricker nu bör inte påverka ett eventuellt foster.. Vore synd att avstå på bröllopsdagen för att man KANSKE är preggo? 
    Hur hade ni gjort? 

Ia85 skrev 2014-08-22 16:37:57 följande:
    Åh, grattis till den kommande bröllopsdagen! :D
    Tack :) 
    Är ni gifta? 
    Ja hela perioden från ÄL till BIM är hemsk! Det är tur denna tråden finns så man kan ventilera med andra som är PRECIS lika nojjiga som en själv hehe <3 
    Sserena86 skrev 2014-08-22 18:37:19 följande:
    Ja det är lite jobbigt.. men läkaren var väldigt bra på att lugna mig, sa att det var väldigt ovanligt att det var elakartade förändringar. Jag skulle få svar om en månad, men då är vi på bröllopsresa så jag räknar med att svaret ligger o väntar när vi kommer hem. Vi gifte oss för ett år sedan, men vi hade inte råd med bröllopsresa då (alla pengar gick till bröllopet) så därför firar vi ettårig bröllopsdag på bröllopsresan istället :) vi ska på en rundresa i Sydamerika. Ska bli väldigt häftigt! Lycka till på er stora dag! Kan tänka mig att du är riktigt förväntansfull. Är nästan lite avis på att du har dagen framför dig ;) det är den absolut bästa dagen i mitt liv. Man svävar som på moln hela dagen.

Tack! :)

Vad skönt ändå att ni får komma iväg lite, hoppas du kan koppla bort det och bara njuta av resan, om läkaren säger att det är ovanligt med maligna cellförändringar så är det VÄLDIGT ovanligt och säkert ingen fara för dig :)
     Häftigt att åka runt och se Sydamerika, gött att komma bort från kylan och regnrusket hemma i Sverige :) 

• Diamant
    Ia85 skrev 2014-08-23 08:47:40 följande:

Diamant:

Vi förlovade oss i maj och hade planer på att gifta oss nästa år. Tror dock att vi skjuter på det ett år till om det är så att vi blir gravida nu.

Jag trodde att mensen kom igång för fem dagar sedan. Kom pyttelite blod i två dagar sen inget i två dagar. Tog ett gravtest i morse som visade svagt positivt :) Hoppas att det ökar och att det lilla pyret får stanna.

Första gången jag fått positivt på test så vart helt skakis!

Yaaay grattis! :D 
    Ja nu håller vi tummarna för er! 
    Haha förstår att du blev helt skakis, lär jag också bli. Var mannen i närheten när du tog det? Vad sa han? :) 
  • Diamant

Förstår det!

Ta det lugnt bara, tidiga missfall är kroppens sätt att ta bort skadade embryon och liknande och det vanligaste är ju att fostret är friskt så det ska nog gå vägen :)

Lycka till och håll oss uppdaterade!

• Diamant
    BowserSchnauzer skrev 2014-08-24 08:50:42 följande:

Jag kollar inte med ägglossningstest men märker att flytningarna blir mer i mängd och lite trådigare ca 2 dagar innan appen säger ÄL. Jag försöker manipulera mannen till att ligga varje dag så fort jag känner att de där flytningarna kommer, tänker att oddsen blir bättre. Man måste ju inte pricka dagen för ÄL utan bara vara mer intensiv däromkring om man inte ligger väldigt regelbundet ändå. Vi brukar ändå ha sex ca varannan dag skillnaden är att jag "tvingar" honom att komma i mig och ingen annanstans (ursäkta detaljer, ha ha!)

Haha inte TMI alls, det är ju så vi har det här i denna tråden ;) 
    Jag kör mest "överrasknings-påhopp" och han bara skrattar och säger "Yay, vi borde försöka skaffa barn JÄMT" ;) 

Jag vill för övrigt bara säga att jag är SÅ tacksam att jag skaffade FL när vi började försöka och att jag hittade den här tråden Hjärta
    Jag har i flera ÅR känt mig stressad och ensam över att alla andra skaffar familj och att jämnåriga t.o.m har FLERA barn redan osv, sen fanns alla NI, som är i samma ålder och också försöker få första barnet! :) 

Hur kommer det sig för er, om ni vill berätta, att ni siktar på plus först nu? Har det varit jobb, studier eller valt själva att vänta tills nu? 

För mig har det varit avsaknaden av den "rätte". Flera år av mitt vuxna liv försvann pga depression och sjukdomar och jag var singel i VÄLDIGT många år, träffade en man som var 10 år äldre strax efter den perioden, när jag började bli frisk men han var inte redo för barn eller "vuxenlivet" öht, så var singel igen efter det i 2 år till.. Sen plötsligt träffade jag drömmannen! Det sa bara "klick" (som Kungen en gång uttryckte det) och vi är båda på samma nivå i allt, vi har bra fasta jobb, gemensam bostad med samma drömmar om hus, vi gifter oss nästa vecka (jag vill gärna vara gift när jag får barn) och när vi satte datumet så började vi "bebisverkstaden" kort därefter, eftersom vi visste att vi skulle hinna gifta oss innan bebisen kom även om vi skulle lyckas bli gravida direkt! 

Förlåt för långt inlägg, vet att det är lite jobbigt ibland att läsa långa inlägg.. 
    men är så himla glad! (Har förresten redan hunnit vara arg, gråta och bli lycklig igen idag och klockan är fortfarande före 10.. Vart ska den här dagen sluta?! PMS deluxe! Haha)  

Kram på er! 
  • Diamant

ÄL +6 nu, den molande värken i magen håller i sig stadigt, det känns liksom "tungt" där nere och nästan som träningsvärk! Det går bak i ryggen som också värker lite. Mått illa i tre dagar och innan när jag höll på och städade fick jag metallsmak i munnen.. Och nu på kvällen kom ont i brösten med! 

Jag brukar ha ont i brösten i ungefär en vecka före mens så det SKULLE lika gärna kunna vara det, men när man klamrar efter halmstrån så kanske det kan vara ytterligare ett tecken? Eller så är jag skengravid.. Jag menar det vore inte första gången...! :S 
    Hur ska jag orka vänta till nästa måndag?? Hjäääälp!

Ia85 skrev 2014-08-24 17:02:39 följande:

Usch va nervös jag varit hela dagen. Startade morgonen med att det kom lite rosabrunt på pappret när jag torkade mig. Fick panik! Jag är så otroligt rädd för att förlora mitt lilla knyte. Under dagen har det kommit pyttelite rosabrunt på pappret när jag går på toa. Har läst runt massa på nätet men blir ju inte lugnare av det. Kan vara helt normalt eller ett början till missfall :/

På morgonen passade jag även på att ta ett till graviditetstest och det visade lite starkare än igår. Det gav mig iaf lite hopp...

Förstår dig Ia! Men du kan inte påverka utfallet i det här skedet och i värsta fall om det skulle bli mf så är det för att embryot är skadat och då är ju det "lika bra" att kroppen själv tar bort det om man får säga så. 
    Små blödningar är fullt normalt har jag läst. Försök koppla av och njut av plussandet och varandra :) Kram! 
Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU