• Diamant

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

Stokke skrev 2014-08-13 12:21:44 följande:

Idag ringde jag till kvibnohälsan för att boka en tid för genomgång. Hon började ställa frågor. Jag fick berätta att vi inte använt preventivmedel på 5 år. Samt att vi under en period verkligen försökt med monitor och med äl stickor. Varken jag eller maken har barn sedan innan. Sen fråga hon om min vikt. Då hade jag över 30 i BMI och var inte längre väli

Stokke skrev 2014-08-13 12:22:40 följande:

Välkommen!
    Fick inte ens boka ett informationsmöte. Då en gyn undersökning eller råd och hjälp. Det var kalla handen !

Men VA! Varför inte?? 

• Diamant
    Lillajag86 skrev 2014-08-14 18:33:22 följande:

Var hos gynekologen idag. Och det var som jag misstänkte "jag är en pco tjej" (gynekologens uttryck).

Det värsta av allt var att han inte ville hjälpa mig eftersom jag min familj har en ärftlig sjukdom som är ganska ovanlig i sverige. Jag har symptom på sjukdomen men vet inte om jag har den. Och han vill inte hjälpa mig förrän han vet om jag har sjukdomen eller inte. Jag har inte så allvarliga symptom och därför vet jag inte om jag har den eller inte. Men grejen är att får man sjukdomen kan man få väldigt allvarliga symptom. Jag har alltid tänkt att om jag skulle bli gravid så kan jag göra moderkaksprov eller fostervattensprov för att se om barnet har sjukdomen eller inte. Men det gick gynekologen absolut inte med på (han uttryckte sig inte så men det var ungefär så det lät). Eventuellt kan det bli IVF med pgd (vet ni inte vad det är så fråga :p). Men här jag bor så får man bara två försök med ivf och jag och min sambo kommer inte ha råd att bekosta några besök själva (vi tjänar inte speciellt mycket någon av oss). Så just nu är jag jättedeppig och ledsen. Jag och min sambo har alltid pratat om att skaffa 3-4 barn. Nu kanske det inte ens blir 1 :(

Ska också säga att gynekologen var bra i övrigt och hade ett väldigt bra och psoitivt bemötande. Men just det där att inte vilja hjälpa för att jag har sjukdom i familjen stör mig. Kan man neka någon "vård" p.g.a. det.

Ber om ursäkt för långt inlägg men var tvungen att skriva av mig.

Ååh beklagar Lillajag86! :( 

Vilket tufft besked, förstår eftersom det är så nära inpå också att ni kanske inte hunnit prata igenom alla alternativ iheller.. Jag är inte så insatt i det men har vänner som åkt till Danmark (samkönade par visserligen, men det är kanske inte enbart för dem?) för att de har bättre regler och kanske billigare också för IVF? 

Stor kram till dig!

• Diamant
    Lillajag86 skrev 2014-08-14 21:44:00 följande:
    Ja, idag har det varit tufft. Har fällt många tårar idag. Men ska försöka komma igen. Försöker tänka positivt, att om det nu blir ivf kommer vi att lyckas. Men det är inte så lätt att tänka så. Tycker det är så orättvist att en del verkar kunna använda abort som preventivmedel (vet tjejer som gjort massor av aborter) och att en del föder massor av barn och sen nästan struntar i att ta hand om dem. Sen kan andra som verkligen längtar efter barn bli tvungna att betala ofantliga summor för att ens försöka bli gravida. Förstår inte varför ivf ska vara så dyrt.
    Nä jag vet, så jäkla orättvist!! :( 

Det är bra att du tänker positivt, fortsätt kämpa! Vi finns här som stöd när du behöver skriva av dig. 
  • Diamant

Vilken app eller vilken ÄL-uträknare använder ni? 
    Har testat Familjelivs egna, P tracker Lite, WomanLog och Ladytimer. DE ger alla OLIKA dagar för ÄL :S Allt från nu på söndag tills på tisdag.. Hopplöst ju! 

Har räknat efter och det verkar som att min mens skiljer sig mellan månaderna med 1-2 dagar (så ibland är cykeln 26 dagar, ibland 27 och ibland 28).. hur är då bästa sättet att räkna ut när ÄL är? 

Vi kan tyvärr inte köra varje dag under dessa dagar för att försöka pricka in allihop, utan måste köra varannan dag. Vilka är då smartast att välja? 
    Om ÄL är på söndag så är kanske lördag och måndag bäst att köra på? Eller fredag och söndag? Men om det är på ÄL på måndag så är fredag för tidigt och isåfall söndag? Eller lördag? Så förvirrande!! 

• Diamant
    ammela skrev 2014-08-16 10:30:57 följande:

Negativt test i dag på morgonen, BIM på måndag. testade med ett billigt test men har massa känningar och bruna flytningar så tar ett nytt test på måndag.

Spännande ammela! 
    Ja försök hålla dig till måndag, även om det är svårt :) 
    Håller tummarna!! 
    Fjällsippa skrev 2014-08-16 14:34:59 följande:
    Jag använde länge P tracker, men det var innan vi försökte skaffa barn. Nu har jag fortsatt med den, och parallellt använder jag NaturalCycles. Men den ska man bara använda om man tempar. Den stämmer jämfört med mina äl-stickor, medan det kan diffa någon dag på P tracker. Jag har en cykel på 28-32 dagar och tycker det funkar bäst att tempa. Använder P-dator till det.
    Ah okej, ja innan använde jag den också bara för att beräkna mensen, så nu kan jag störa mig lite på att den talar om för mig när mensen ska börja hela tiden hehe.. 
    EllaFredrika84 skrev 2014-08-16 19:30:34 följande:

Hej! Jag hoppar in här om det är ok, är ny här på FL. och helt ny på det här med BIM ÄL och annat! =) har fått läsa på lite under tiden jag läst igenom trådar ;)
    Har längtat efter barn jag vet inte hur länge..
    Men det är först nu som det blivit "läge" eller vad man nu säger.
    Jag har iaf sen januari i år fått mens på exakt dag 28... alltid på kvällen.
    Nu hade jag BIM i onsdags och mensen har inte kommit så jag är i BIM+4?
    Jag vet inte om jag vill ta test ännu tänk om mesen kommer? Har inte hunnit läsa igenom tråden ännu, ska göra det.. Men frågar ändå, hur tänker ni som testar tidigt respektive senare? Min kära man tycker jag är fånig.. =P "Är du gravid så är du väl det" Han fattar ju ingenting eller hur?!

BIM+4!! Hur står du UT att inte testa?? :D Tycker som Frida-Li att du ska testa imorgon! 
  • Diamant

Fippla, har du testat nu? 
    Hoppas det går bra!

Asså jag undrar vilka yttre omständigheter som kan göra att det inte skulle 'ta' under ÄL, har haft magknip i två dagar och till följd knappt sovit utan fått springa på toa HELA nätterna (är glutenintolerant så har nog fått i mig något jag inte skulle) :/ 
    Har ÄL nu och har gjort allt by the book, men eftersom kroppen inte mår så bra kanske den "stöter" bort såna försök? Hmm.. 

• Diamant
    Annastanna skrev 2014-08-19 21:54:55 följande:

Här är det fortfarande ingen mens i sikte sedan jag slutade med cerazette för drygt 6 veckor sedan, suck. Läser nu också att det kan ta upp till ett år innan mensen kommer och därmed ägglossningen. Har man otur sedan kan det även dröja ett år till innan man blir gravid. Känner mig helt knäckt när jag tänker att det kan ta upp till två år om man har riktigtt med otur, och tänk sedan om vi inte kam bli gravida av någon anledning...

Summa sumarum, det är sjukt jobbigt när tankarna börjar skena iväg.

Åh förstår att du är besviken och känner dig frustrerad, men det MÅSTE ju inte vara så att det tar ett år för dig att komma igång med mens, och det måste inte vara så att det tar ett år efter det att bli gravid. Försök tänka positivt, det KAN ju gå mycket fortare :) 
  • Diamant
    frida-li skrev 2014-08-20 17:56:05 följande:

och där kom mensen...

Nej vad tråkigt! 
    Men bättre att den kommer tidigare så du slipper gå och hoppas ännu längre, eller? (Du hade la BIM 22/8?) Väntan är fasiken det värsta! 

Jag hade ÄL i måndags o är fan REDAN skengravid haha! Orkar inte, kan man inte bara få plussa så det är över sen med denna väntan och alla förhoppningar?? 
  • Diamant
    Fjällsippa skrev 2014-08-21 09:43:23 följande:

Jag hade äl igår eller förrgår. Igår mitt på dagen fick jag jätteont på vänster sida i magen, höll i sig hel kvällen. Idag har jag inte ont men "känner av det" och då framförallt i och under naveln? Jag har aldrig känt av ägglossningen förut så jag tror inte det var det. Någon som haft något liknande? Vad kan det vara? Min temp. har inte höjt sig så mycket som den brukar så frågan är om jag ens haft äl. Men positivt test i söndags. Helt förvirrad nu. Samtidigt är det inte så mycket att gör åt det utan bara vänta och se. Och det gör ju inte så ont längre så det lär väl inte ha varit något farligt, tänker jag.

Även om du inte känt av ägglossning innan kan det fortfarande vara den du känner, har läst många som efter att de börjat försöka bli gravida får förändrade symtom, typ som att kroppen "känner av" att de vill bli gravida. 
    Hade det varit senare än just din ÄL-dag så hade jag nog tänkt att det var ägget som "fäster" och att du är gravid ;) 

Jag har en riktig problemmage och får ofta hugg i magen, speciellt runt naveln. Oftast är det att tarmen "viker sig" över sig själv och det gör as-ont och ibland så är det gaser som gör ont (om du ätit något som är väldigt fiber/kolhydratrikt. Morötter t ex kan ge gaser som gör ont hehe), det kan kännas som magknip och hugga runt naveln och när det släpper så är området ömt någon dag eller två för att det är en ansträngning för tarm och mage att vara spänd. 

Om det samtidigt ömmar i ryggen kan det vara njurarna och det är oftast inte heller farligt, MEN om det blir värre igen så bör du ringa vårdcentralen och få en tid. 

• Diamant
    Fippla skrev 2014-08-21 12:53:14 följande:

Häpp ingen mens! 
    Bara den där lilla knepiga blödning/flytning för cirka 1-2 veckor sedan. Sen inget. 
    Borde fått mensen förra veckan eller denna. 

Har inte hundra koll på ägglossning, BIM osv osv. 
    Vi hade väl egentligen beslutat att inte planera för mycket utan "köra" på och hoppas på det bästa. 

Men samtidigt blev både sambon och jag besvikna igår när testet inte visade någonting! 
    Vi räknar inte med något intalar vi oss själva! Det går väl sådär... 

Hur länge har du varit utan preventivmedel? Brukar du ha oregelbunden mens? Känns ju konstigt att du är på BIM+ utan att visa plus.. 
Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU