• Diamant

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

ronja111 skrev 2014-10-06 11:19:19 följande:
    Detta är andra året med aktiva försök.. Tror inte vi prickat ÄL alla gånger..

Försöker att inte räkna, blir så psykiskt jobbigt..

Du har rätt! Men känns som att ALLA andra plussar tidigt, så därför känns det hopplöst.. Har mensvärk också, så tror inte på gravid denna gången heller.. tyvärr!

Jag har tydligen också väldigt höga östrogen nivåer, så tänker att testet borse ge utslag tidigt(vet inte om det hör ihop iof, men man talar ju ofta om låg och höghormonare...)

Grattis till dig

Hade du några symptom denna månad? När var det du plussade?

Jag hade INGA som helst symtom och fick plus på BIM+1! Dagen efter fick jag mensvärk och det kändes som att jag fick mens flera gånger!  

Östrogen tror jag inte spelar någon roll för testet, de plockar ju upp hCG-hormonet.. hCG bildas av någon del av fostret (alltså INTE av mamman). Cellerna börjar bilda hCG dag 5 eller 6 efter befruktningen.
    Innan dess finns alltså inget hCG alls i kroppen. Det är detta hormon som grav-testen mäter.
    Fostret börjar fästa till livmodern dag 6 efter befruktningen. Blodkärl börjar bildas mellan fostret och mamman i livmodern först på dag 10-11 och det är alltså först då som det kan börja komma ut hCG från foster till mammans blod så att det därmed kan filtreras i njurarna och komma ut i urinen så att man kan mäta det.

Med andra ord kan man mäta hCG i urinen innan förväntad mens, men i teorin kanske max 4 dagar innan man väntar den. Dessutom dubbleras halten av hCG varannan till var tredje dag till att börja med. Därför kommer många i ett tidigt skede att testa negativt trots graviditet, halten av hormon är för låg för att testerna ska kunna mäta den. (Info lånad av annan användare här på FL)

• Diamant
    {#emotions_dlg.flower} BIM-lista {#emotions_dlg.flower}

5/10 SC 2014 3:e försöket

6/10 Milie, 7:e försöket
    8/10 Ronja111
    9-10/10 Ammela, 3:dje försöket
    10/10 unni 4:e försöket
    11/10 Solsken82

12/10 joss82, 6:e försöket 
    15/10 Annastanna, 1:a försöket
    15/10 Solros 10:e försöket
    27/10 Karimag 4:e försöket
    28/10 Ellonbellon,17 försöket 
    1/11 sofi1981, 2:a försöket
    Leonas, 1:a försöket

Plussat Oktober Hjärta
    Diamant 8:e försöket 
    Fjällsippa, 6:e försöket
    Lisen84, 2:a försöket
    Trestobbs, 6:e försöket
    Sserena86, 7:e försöket
  • Diamant
    ronja111 skrev 2014-10-06 13:18:07 följande:

Och DÄR kom mensen!!!! Fan fan fan!! Jag visste det

Rynkar på näsan STOR kram Ronja! 
  • Diamant
    {#emotions_dlg.flower} BIM-lista {#emotions_dlg.flower}

5/10 SC 2014 3:e försöket

6/10 Milie, 7:e försöket
    8/10 hulda83, första försöket
    9-10/10 Ammela, 3:dje försöket
    10/10 unni 4:e försöket
    11/10 Solsken82

12/10 joss82, 6:e försöket 
    15/10 Annastanna, 1:a försöket
    15/10 Solros 10:e försöket
    27/10 Karimag 4:e försöket
    28/10 Ellonbellon,17 försöket 
    1/11 sofi1981, 2:a försöket
    3/11 Ronja111
    Leonas, 1:a försöket

Plussat Oktober Hjärta
    Diamant 8:e försöket 
    Fjällsippa, 6:e försöket
    Lisen84, 2:a försöket
    Trestobbs, 6:e försöket
    Sserena86, 7:e försöket

Jag la in en ny ungefärlig BIM Ronja, ingen mening att stanna upp och deppa ihop, på't igen bara! *Kör en hejja-ramsa!* 
  • Diamant
    joss82 skrev 2014-10-06 18:10:05 följande:

Hur har det gått med din magsjuka Diamant?

Tack för att du frågar <3 

Det går bättre, låg på sjukhus i 2 dar med dropp men fick komma hem inatt vid 2 så känns bra! Alltid skönare att ligga i soffan/sängen hemma när man är dålig :) 

Det är väl inte helt bekräftat vad jag råkat ut för, det är antingen något som var fel på mitt frukostpålägg (färdigskivad skinka) eller så är det något annat.. Får se med tiden hur det blir. Just nu är jag hemma och vilar upp mig iallafall! 
  • Diamant

Grattis Milie! {#emotions_dlg.flower}

Jösses vilken månad detta blev! Vad är det som händer!? :P 

• Diamant

Ja ta Folsyra redan nu!!

Det tar ca en månad för kroppen att ta upp folsyran och fostret behöver det som mest i början! :)

• Diamant

Angående vitaminer och folsyra: 
    Jag tar MittVal Kvinna plus MittVal Folsyra, men vill man bara ta en tablett så är AcoGravid bra, även om man inte är gravid! Folsyra ska man som sagt ta redan i planeringsstadiet då det tar ett tag för kroppen att bygga upp en depå av folsyran och det skadar ju aldrig att ta vitaminer liksom :) 

AcoGravid har lite mer av alla vitaminer i sig än om man jämför med MittVal, så man väljer det man känner är bäst för en. Jag är jodallergiker och MittVal innehåller precis på gränsen av vad jag klarar i jodväg (får äta livsmedel med låga jodvärden i övrigt annars får jag reaktion) och i AcoGravid är dosen jod högre, därför tar jag inte den. 

• Diamant

Håller tummarna som tusan för er allihop, jag tror både november och december blir riktiga plusmånader precis som oktober! <3

• Diamant

Tänk på att redan nu äta extra Folsyra tjejer!

Fick veta av BM att det var bra av mig att jag åt Folsyra redan innan jag blev gravid då det tar ca en månad för kroppen att faktiskt bygga upp det i kroppen så att det faktiskt är lönt för fostret.

Det är i början det är som allra viktigast för den då den utvecklar nervsystemet samt ryggmärgen tidigt. :)

Och alkohol och kaffe behöver ni nog inte vara så rädda för, man kan dricka upp till 3 koppar per dag när man är gravid utan att det skadar och alkohol tas inte upp av embryot, det är först i typ v.5-6 som fostret börjar ta upp av det mamman äter och dricker och ni kommer ju veta omgående när ni är gravida och kommer sluta direkt då :)

Ni måste komma ihåg att njuta av livet under er väg till plusset <3

• Diamant
    vinterros skrev 2014-11-17 06:51:03 följande:
    Nu har jag lyssnat på podden och den ingav lite hopp. Tack för tipset!

--> Lavelii, du är kting BIM nu. Några "känningar"? Själv har jag ca en vecka till BIM men känner ingenting. Inte ens den vsnliga svullnaden om magen och brösten som jag brukar få. Men det kanske kommer.

--> Diamant, kul att du tittar in! Precis, viktigt med bra folsyranivåer redan INNAN man blir gravid. Jag tar folsyra och en multivitamintablett för kvinnor.
    Klart att jag gör, håller tummarna för er allihop och undrar ju såklart hur det går för er :)
  • Diamant
    joss82 skrev 2014-11-25 18:02:34 följande:
    Roligt! Vi funderar på att "snabbfixa" ett bröllop om det inte tar sig den här månaden. Förhoppningen var ju att ha bebis till sommaren men så blir det ju inte riktigt. Hinner man fixa ett bröllop på sex månader?
    Det hinner du Joss! :)

Jag satte ihop vårt drömbröllop i Italien med 25 gäster på 6-7 månader, ALLT går! :)
  • Diamant

Grattis till er som plussat i November!

Kom över o häng med oss i plustråden "Vi runt 30 som plussat för första gången"!

• Diamant
    Sserena86 skrev 2014-11-26 20:40:27 följande:
    Hur går det för dig diamant? Har du en bra graviditet? Vilken vecka är du i nu?
    Åh jag vågar knappt berätta i den här tråden hehe, är ju såklart glad att vara gravid liksom och vill inte klaga på ett tillstånd jag satt mig själv i ;) 
    Jag är i v. 13 (12+3) och har haft ett rent helvete men fokuserar på att vila och på att jag längtar efter att få träffa slutresultatet i Juni! :) 

Jag hoppas du kommer tillbaka till oss snart, som de andra skrivit här så behöver du nog inte oroa dig så mycket, nu VET du ju att du KAN bli gravid, nu handlar det bara om NÄR, jag tror det blir en fin julklapp till er i år! Hjärta 
  • Diamant
    vinterros skrev 2014-11-28 06:40:27 följande:

Hej tjejer! Kan inte riktigt tro det än men jag har plussat :) Är väldigt glad men det känns overkligt.

Nu håller jag tummarna för lite gravid-baciller sprids här i tråden så ni alla får det efterlängtade plusset <3

Grattis!! :D
  • Diamant
    grodansmamma skrev 2015-02-25 10:42:41 följande:

OMG! Jag är gravid! smile1.gif

Grattis!! :D

Blir så glad för varenda plus här inne!

Säger som Sserena, även om man inte längre skriver i tråden så följer man ju er fortfarande! <3
  • Diamant
    Godisrumpan skrev 2015-02-26 15:02:56 följande:

En fråga, vet att alla kanske inte är jätte öppna och vill berätta men ändå:

När ni har ÄL, hur många gånger har ni sex då? Ni som lyckats bli gravida?

När började ni äta folsyra?

Jag har ÄL på fredag nästa vecka ????

Jag började med Folsyra när vi började försöka, det tar nån månad för kroppen att bygga upp folsyran och det är de första typ 10 veckorna som fostret behöver det som mest :)

Så lika bra att ta dom!

Vi körde varannan dag med start några dagar före beräknad ÄL, efter 8 mån tog det sig :)
  • Diamant

Hej tjejer! 
    Hur går det för er? 

Är inte inne på FL så ofta längre men kikar in lite då och då här, ser några nya namn men även några av stammisarna :( Saknar er, kom över till plustråden snart! <3 

Håller tummarna så himla mycket att ni alla snart får era efterlängtade plus.. 
    Solros, Leonas, emzerus, joss mfl.. Hur har ni det? Kram! 

• Diamant
    Solros skrev 2015-05-08 15:22:13 följande:
    Hur går det för dig?

Här fortsätter mensen komma månad efter månad. Väntar svar från sista testet pä sambons spermaprov så får vi se hur det går vidare. Men vet också att väntetiderna för ivf är väääligt långa tyvärr.
    Ja de kan vara långa, men ofta kan bara att stå i kö kännas skönt för då är det ändå på "G" liksom :) Håll ut! <3 Hoppas hans prover är bra!
    emzerus skrev 2015-05-08 22:12:14 följande:
    Tack! Önskar jag med att jag kunde få komma över till er i plus-tråden snart!!! Jag plussade i oktober men fick missfall o sen dess har det inte velat ta sig igen, såå frustrerande!

Är på ÄL+11 och bim-5 idag o hoppas såklart att få det efterlängtade plusset denna månad!! Hoppet är det sista som överger en :)

Hur går det för dig då? Vilken vecka är du i nu??

Kram!!
    Åh beklagar emzerus, jobbigt att vara så nära och så lyckas det inte riktigt. <3 

Här går det rätt bra, har haft en jäkligt tuff graviditet med mycket komplikationer, men brukar försöka peppa mig själv med att jag VERKLIGEN ville detta, och påminna mig själv om hur frustrerad jag var före plusset äntligen kom! 

Är i v.36 nu, BF om en månad. Ska bli skönt när det är över! :) 
    Kram på er! Hjärta
Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU