Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU
Försöker att inte räkna, blir så psykiskt jobbigt..
Du har rätt! Men känns som att ALLA andra plussar tidigt, så därför känns det hopplöst.. Har mensvärk också, så tror inte på gravid denna gången heller.. tyvärr!
Jag har tydligen också väldigt höga östrogen nivåer, så tänker att testet borse ge utslag tidigt(vet inte om det hör ihop iof, men man talar ju ofta om låg och höghormonare...)
Grattis till dig
Hade du några symptom denna månad? När var det du plussade?
Jag hade INGA som helst symtom och fick plus på BIM+1! Dagen efter fick jag mensvärk och det kändes som att jag fick mens flera gånger!
Östrogen tror jag inte spelar någon roll för testet, de plockar ju upp hCG-hormonet.. hCG bildas av någon del av fostret (alltså INTE av mamman). Cellerna börjar bilda hCG dag 5 eller 6 efter befruktningen.
Innan dess finns alltså inget hCG alls i kroppen. Det är detta hormon som grav-testen mäter.
Fostret börjar fästa till livmodern dag 6 efter befruktningen. Blodkärl börjar bildas mellan fostret och mamman i livmodern först på dag 10-11 och det är alltså först då som det kan börja komma ut hCG från foster till mammans blod så att det därmed kan filtreras i njurarna och komma ut i urinen så att man kan mäta det.
Med andra ord kan man mäta hCG i urinen innan förväntad mens, men i teorin kanske max 4 dagar innan man väntar den. Dessutom dubbleras halten av hCG varannan till var tredje dag till att börja med. Därför kommer många i ett tidigt skede att testa negativt trots graviditet, halten av hormon är för låg för att testerna ska kunna mäta den. (Info lånad av annan användare här på FL)