• Tedrickare1

Decemberbarn!

Hejsan!

Jag vill starta denna tråd för alla mammor och pappor som har ett decemberbarn (dvs ett barn fött i december månad). <3
    Oavsett vilket år ditt barn är fött, så är du välkommen hit! :)

Här tänkte jag att vi kunde utbyta lite tankar och funderingar, ge tips och råd, eller bara snacka rent allmänt.

För det är ju lite speciellt med att vara född under årets sista månad. Man är yngst och får göra allt sist. Så om det inte vore nog med det, så infaller födelsedag och julafton ganska tätt inpå varann - årets två viktiga paketdagar!

Hur gör ni andra föräldrar? Ser ni till att fira barnets namnsdag lite mer än vad ni annars skulle ha gjort? Eller har ni någon sommarfest för barnet?

Själv har jag en son som föddes i början av december år 2010, och jag har valt att fira sonens namnsdag (som infaller i april) lite extra. Han får ha ett mindre kalas med bästa kompisarna inbjudna. Saft, bullar, chokladbollar, kakor, glass eller mindre tårta är vad som står på menyn. Paket får han också (något som är användbart på sommaren - exempelvis sparkcykel, vattenleksak, hopprep, fotboll, trädgårdsprylar, etc).

Sedan har vi ju den ständigt återkommande frågan, nämligen hurivida decemberbarnen ska följa sin årskull till skolan, eller vänta ett år med skolstart.
    Hur tänker ni? Hur har ni gjort eller hur planerar ni att göra med den biten?

Ni som har ert barn på någon sport eller annan fritidsaktivitet, där man har delat in barnen efter årskull; hur funkar det? Fördelar och nackdelar (för jag antar att det finns både bra och mindre bra saker med att vara yngst i en grupp)? Har ni haft möjligheten att välja huruvida barnet ska gå med sin årskull, eller med nästa års årskull?

Joina gärna tråden och berätta lite om hur du tänker kring de sakerna jag tagit upp här i trådstarten, eller kom gärna med andra funderingar, tips och råd - eller bara ett allmänt skrivglatt humör! ;)

• Svar på tråden Decemberbarn!
  • Mamman02
    Tedrickare1 skrev 2014-06-26 10:22:06 följande:
    Nä, man fyller ju faktiskt bara 15 år en gång, 18 år en gång och 20 år en gång. - Sedan är decemberbarnen sist av alla med att fylla 30, 40, 50, etc. ;) Det finns nått positivt med det mesta. :)

Min son kommer alltid att firas det datum han fyller. Däremot kommer jag att anpassa hans kalas med kompisarna, till helgen innan eller helgen efter födelsedagen (om födelsedagen infaller mitt i veckan). Det som faller sig bäst, helt enkelt.

Fast så gör väl de flesta skulle jag tro? - Dvs flyttar självaste kompiskalaset till helgen innan eller helgen efter födelsedagen.
    Ett tips ang. barnkalas: ha det så tidigt i december som möjligt! Helst i slutet av november! Desto fler barn kommer att kunna komma, enligt vår erfarenhet.
  • Tedrickare1
    Mamman02 skrev 2014-06-26 14:00:38 följande:

Ett tips ang. barnkalas: ha det så tidigt i december som möjligt! Helst i slutet av november! Desto fler barn kommer att kunna komma, enligt vår erfarenhet.

Hittills har vi haft alla kalas på födelsedagen (sonen är 3,5 år). Detta år får det nog bli helgen efter födelsedagen (trots att helgen innan är närmare i tid, men vi har julmarknad här i byn då, vilken brukar vara väldigt populär). Dessutom så känns det bättre för mig att få fira honom på rätt dag INNAN han firas av kompisarna. Så hellre helgen efter födelsedagen, än helgen innan (jag vill alltså att han ska ha hunnit fylla år innan han har kalaset, om födelsedagen inte inträffar under en helg, dvs). ;)
  • mammalovis

Här blir det nog svårt att få till kalaset så tidigt som möjligt, då hon fyller den 27. Istället får hon nog ha kompiskalas i januari när skolan har börjat igen. Jag hade tänkt haft ett litet med typ 3 kompisar från förskolan, men då vi var sjuka i princip hela januari-februari, så blev det inget av och tösen ställde ju inte krav på det. Tanken med kalas vore mer att komma igång att bjuda hem några kompisar då vi bor på gränsen och tillhör ett annat skolområde. Troligen har hon förskolekompisar från annan avdelning i huset mittemot, men det är inga vi känner.

Vad gället pyntet, så lär det nog vara framme och så blir det ballonger och serpentiner på det. Däremot har jag blivit mindre för att pynta för varje år som går. Visst har vi stjärnor och ljusstakar i fönstren, men knappt några tomtar tog vi fram, då det är svårt med två klåfingriga barn, utöver någon på köksbordet fick de mjuka räcka. Julgran blev det inte heller, dottern fick en en med ljus och småkulor. En barrig gran åker ut när man inte vill sopa längre. Sedan får allt fönsterljus gärna vara kvar några veckor till, då det är så härligt med ljus mitt i mörka vintern, medan resten ska plockas bort vid Knut.

• Tedrickare1
    mammalovis skrev 2014-06-26 15:48:55 följande:

Här blir det nog svårt att få till kalaset så tidigt som möjligt, då hon fyller den 27. Istället får hon nog ha kompiskalas i januari när skolan har börjat igen. Jag hade tänkt haft ett litet med typ 3 kompisar från förskolan, men då vi var sjuka i princip hela januari-februari, så blev det inget av och tösen ställde ju inte krav på det. Tanken med kalas vore mer att komma igång att bjuda hem några kompisar då vi bor på gränsen och tillhör ett annat skolområde. Troligen har hon förskolekompisar från annan avdelning i huset mittemot, men det är inga vi känner.

Vad gället pyntet, så lär det nog vara framme och så blir det ballonger och serpentiner på det. Däremot har jag blivit mindre för att pynta för varje år som går. Visst har vi stjärnor och ljusstakar i fönstren, men knappt några tomtar tog vi fram, då det är svårt med två klåfingriga barn, utöver någon på köksbordet fick de mjuka räcka. Julgran blev det inte heller, dottern fick en en med ljus och småkulor. En barrig gran åker ut när man inte vill sopa längre. Sedan får allt fönsterljus gärna vara kvar några veckor till, då det är så härligt med ljus mitt i mörka vintern, medan resten ska plockas bort vid Knut.

Jag kommer nog inte heller att pynta så värst överdrivet mycket.

Jag hade tänkt mig en stående julstjärna i köksfönstret, julduk, samt levande adventsljus att tända till frukosten (ev även ett kalenderljus).

I vardagsrummet, - framför altandörren som ändå inte används under smällkalla vintern, - hade jag tänkt att ställa (plast)granen, med pynt och elljus.

Eventuellt att jag även ställer dit nån adventsljusstake (el) i nått vardagsrumsfönster - ev. nån hängande stjärna.

Sonen får ha sina lampor (som är som städer med hus, bilar, snö, osv) i sitt fönster. Ev. nån stjärna.

Jag slänger väl dit nån adventsljusstake i mitt rum, kanske.

Utöver detta blir det nog inte så mycket mer. Krans på dörren samt utebelysning på balkong och uteplatsen på framsidan typ.

Lagom är bäst! ;)
  • Alexi

Vår dotter fyller år första veckan i december. Vi firar då med kompiskalas och släktkalas, släktkalaset blir dock ofta 1-2 veckor före då det är ihopslaget med lillebrors födelsedag som är tre veckor innan dotterns.

Hon har fått cyklar i födelsedagspresent som hon då får först till våren men i övrigt blir det ingen konstigt, mer än att det är svårt att så tätt med julen komma på bra saker att köpa.

Vi firar inte namnsdagen särskilt och de leksaker osv man vill att barnen ska få till sommaren får de ju ändå då, det behöver inte vara en påhittad firardag sommartid för det.

Dottern har varit väldigt sen socialt och språkligt så framför allt för något år sedan pratade en förskollärare mycket om att ev hon borde vänta med skolan ett år. Men vi har inte velat det om det inte kändes nödvändigt och dottern har knäckt läskoden och är väldigt intresserad av att lära sig och har hela sista året varit så inställd på att börja skolan nu så det har aldrig på allvar varit aktuellt att vänta. Hon har också mognat så rejält så det är ingen som längre tycker att hon borde vänta.

• Tedrickare1
    Alexi skrev 2014-06-26 21:23:51 följande:

Vår dotter fyller år första veckan i december. Vi firar då med kompiskalas och släktkalas, släktkalaset blir dock ofta 1-2 veckor före då det är ihopslaget med lillebrors födelsedag som är tre veckor innan dotterns.

Hon har fått cyklar i födelsedagspresent som hon då får först till våren men i övrigt blir det ingen konstigt, mer än att det är svårt att så tätt med julen komma på bra saker att köpa.

Vi firar inte namnsdagen särskilt och de leksaker osv man vill att barnen ska få till sommaren får de ju ändå då, det behöver inte vara en påhittad firardag sommartid för det.

Dottern har varit väldigt sen socialt och språkligt så framför allt för något år sedan pratade en förskollärare mycket om att ev hon borde vänta med skolan ett år. Men vi har inte velat det om det inte kändes nödvändigt och dottern har knäckt läskoden och är väldigt intresserad av att lära sig och har hela sista året varit så inställd på att börja skolan nu så det har aldrig på allvar varit aktuellt att vänta. Hon har också mognat så rejält så det är ingen som längre tycker att hon borde vänta.

Jag ser till att ta alla tillfällen i akt att fira olika saker. Tycker det är trevligt! :)

Får man vara nyfiken och fråga vilket datum din dotter är född? Och vilket år, framförallt.
  • Alexi
    Tedrickare1 skrev 2014-06-26 21:39:14 följande:
    Jag ser till att ta alla tillfällen i akt att fira olika saker. Tycker det är trevligt! :)

Får man vara nyfiken och fråga vilket datum din dotter är född? Och vilket år, framförallt.
    2008. Och nej, datum tycker jag inte känns befogat att skriva ut här.
  • Tedrickare1
    Alexi skrev 2014-06-26 21:42:27 följande:

2008. Och nej, datum tycker jag inte känns befogat att skriva ut här.

Oki doki. :)

Min son är född under den första delen av december, fast år 2010. ;)

(Jag räknar delar, inte veckor. Så alltså 1-10, 11-20, 21-31).
  • Alexi
    Tedrickare1 skrev 2014-06-26 21:57:16 följande:
    Oki doki. :)

Min son är född under den första delen av december, fast år 2010. ;)

(Jag räknar delar, inte veckor. Så alltså 1-10, 11-20, 21-31).
    Varför ville du veta datum?
  • Tedrickare1
    Alexi skrev 2014-06-26 22:02:26 följande:

Varför ville du veta datum?

Var mest nyfiken på om våra barn fyller samma datum. Så hade du sagt att ditt barn var fött samma år som mitt, så hade jag inte gett mig. ;)
Svar på tråden Decemberbarn!