• Tedrickare1

Decemberbarn!

Hejsan!

Jag vill starta denna tråd för alla mammor och pappor som har ett decemberbarn (dvs ett barn fött i december månad). <3
    Oavsett vilket år ditt barn är fött, så är du välkommen hit! :)

Här tänkte jag att vi kunde utbyta lite tankar och funderingar, ge tips och råd, eller bara snacka rent allmänt.

För det är ju lite speciellt med att vara född under årets sista månad. Man är yngst och får göra allt sist. Så om det inte vore nog med det, så infaller födelsedag och julafton ganska tätt inpå varann - årets två viktiga paketdagar!

Hur gör ni andra föräldrar? Ser ni till att fira barnets namnsdag lite mer än vad ni annars skulle ha gjort? Eller har ni någon sommarfest för barnet?

Själv har jag en son som föddes i början av december år 2010, och jag har valt att fira sonens namnsdag (som infaller i april) lite extra. Han får ha ett mindre kalas med bästa kompisarna inbjudna. Saft, bullar, chokladbollar, kakor, glass eller mindre tårta är vad som står på menyn. Paket får han också (något som är användbart på sommaren - exempelvis sparkcykel, vattenleksak, hopprep, fotboll, trädgårdsprylar, etc).

Sedan har vi ju den ständigt återkommande frågan, nämligen hurivida decemberbarnen ska följa sin årskull till skolan, eller vänta ett år med skolstart.
    Hur tänker ni? Hur har ni gjort eller hur planerar ni att göra med den biten?

Ni som har ert barn på någon sport eller annan fritidsaktivitet, där man har delat in barnen efter årskull; hur funkar det? Fördelar och nackdelar (för jag antar att det finns både bra och mindre bra saker med att vara yngst i en grupp)? Har ni haft möjligheten att välja huruvida barnet ska gå med sin årskull, eller med nästa års årskull?

Joina gärna tråden och berätta lite om hur du tänker kring de sakerna jag tagit upp här i trådstarten, eller kom gärna med andra funderingar, tips och råd - eller bara ett allmänt skrivglatt humör! ;)

• Svar på tråden Decemberbarn!
  • Tedrickare1
    Penida skrev 2014-06-25 21:42:05 följande:

Har en son född sent i December 2008. Han börjar förskoleklass i augusti och det känns helt rätt för vår del.

Det vi brukar tänka på lite extra är att när det är hans födelsedag så är det hans födelsedag och bara det, vi håller inte på och julstökar den dagen t.ex. Har en bekant som också har ett decemberbarn som är född sent som mitt i all julstress slog in barnets födelsedagspresenter i julpapper, den var inte så lyckad

Hej!

Roligt att du ville skriva! :)

Nä, det har jag förstått genom åren att man inte slår in födelsedagspresenter i julklappspapper. ;)

Ja, men så tror jag är schysst att göra - att endast fokusera på födelsedagen och inget juligt just den dagen.

Min son är född under den första delen av december, så jag funderar på att börja med allt julstök dagen efter hans födelsedag. Att först då börja pynta och fixa inför julen.

Fast, jag vet inte. På nått sätt känns det så självklart att ha julstjärnan i fönstret till första advent, osv.

Jag skulle ju dock kunna ha julstjärna, adventsljusstake, samt julkalender innan födelsedagen, och dra igång med det riktiga julstöket (så som bakning, gran och övrigt pynt) efter födelsedagen.

Hm, tåls att funderas på... ;)
  • mammalovis

Här har vi födelsedagsfirande precis när julen är över, vilket inte är helt praktiskt. Ifjol hann inte halvsysterns kusiner träffas förrän efter jul, så det blev både "julafton" och födelsedag samma dag. Jag tror inte dottern på 3,5 år brydde sig egentligen, men det blev VÄL många paket på samma dag. Totalt fick hon nog ett 40-tal saker under dessa 5 dagar. Mormor och morfar kom dagen efter ... Så jag har förlorat glädjen i julklappar och födelsedagspresenter då hon typ drunknar i grejer sedan sambons familj kom in i bilden med givmild bonusfarmor och hans 5 syskon. Samtidigt är hon så stor att hon inte accepterar att saker läggs undan heller. Visst vi sparade en stor del av de 14 typ Barbieklänningarna till senare, men annars ville hon helst ha allt framme. Sedan fick hon inte för hela summan pengar från farmor heller. Å andra sidan får hon ju kläder och sådant hon behöver.  Farmor kommer upp då det passar hennes son.

Då det inte är idé med sommarsaker till jul har hon fått en "sommarpresent" för ca 200 kr. Ett år en trehjulig scooter typ bobbycar och hopphäst, förra året fick hon rutschkana. I år har det väl bara blivit en rockring och gunga ännu. Sedan får hon ju nya böcker vid bokrean och spel, pussel och annat när det passar hennes utveckling. Att bara ge allt vid födelsedagar och jul tycker jag känns galet, då så mycket händer på ett år.

Jag är också decemberbarn, men före jul, så det tråkiga var väl att det var lättare resmässigt att slå ihop firandena. Mormor och morfar bodde 2 timmar bort.

Tedrickare: Du kan ju fråga barnet vad det tycker är mysigast!

Skola och sådant har vi inte funderat över än. Däremot hade jag fått vänta, om skolmognadsprovet hade funnits kvar. Kanske hade det betydelse i början, men på högstadiet tillhörde jag de bästa i klassen. Kanske är det tuffare för pojkar.

• Challe N

Oj! Jag är själv född i december och även ett av mina barn! Har aldrig tänkt på det som mer märkvärdigt än att vara född i april, juni eller vad som helst! Vi klarar oss mycket bra här i livet, jag tror inte man ska göra för stor sak av när man råkar fylla år! Vi firar såklart på födelsedagen :)

• Mamman02
    Tedrickare1 skrev 2014-06-25 21:54:20 följande:
    Hej!

Roligt att du ville skriva! :)

Nä, det har jag förstått genom åren att man inte slår in födelsedagspresenter i julklappspapper. ;)

Ja, men så tror jag är schysst att göra - att endast fokusera på födelsedagen och inget juligt just den dagen.

Min son är född under den första delen av december, så jag funderar på att börja med allt julstök dagen efter hans födelsedag. Att först då börja pynta och fixa inför julen.

Fast, jag vet inte. På nått sätt känns det så självklart att ha julstjärnan i fönstret till första advent, osv.

Jag skulle ju dock kunna ha julstjärna, adventsljusstake, samt julkalender innan födelsedagen, och dra igång med det riktiga julstöket (så som bakning, gran och övrigt pynt) efter födelsedagen.

Hm, tåls att funderas på... ;)
    Jag tar fram julstjärna och ljusstakar till första advent. Men har som regel att inga tomtar kommer fram före kalaset
  • Tedrickare1
    mammalovis skrev 2014-06-25 23:00:57 följande:

Här har vi födelsedagsfirande precis när julen är över, vilket inte är helt praktiskt. Ifjol hann inte halvsysterns kusiner träffas förrän efter jul, så det blev både "julafton" och födelsedag samma dag. Jag tror inte dottern på 3,5 år brydde sig egentligen, men det blev VÄL många paket på samma dag. Totalt fick hon nog ett 40-tal saker under dessa 5 dagar. Mormor och morfar kom dagen efter ... Så jag har förlorat glädjen i julklappar och födelsedagspresenter då hon typ drunknar i grejer sedan sambons familj kom in i bilden med givmild bonusfarmor och hans 5 syskon. Samtidigt är hon så stor att hon inte accepterar att saker läggs undan heller. Visst vi sparade en stor del av de 14 typ Barbieklänningarna till senare, men annars ville hon helst ha allt framme. Sedan fick hon inte för hela summan pengar från farmor heller. Å andra sidan får hon ju kläder och sådant hon behöver.  Farmor kommer upp då det passar hennes son.

Då det inte är idé med sommarsaker till jul har hon fått en "sommarpresent" för ca 200 kr. Ett år en trehjulig scooter typ bobbycar och hopphäst, förra året fick hon rutschkana. I år har det väl bara blivit en rockring och gunga ännu. Sedan får hon ju nya böcker vid bokrean och spel, pussel och annat när det passar hennes utveckling. Att bara ge allt vid födelsedagar och jul tycker jag känns galet, då så mycket händer på ett år.

Jag är också decemberbarn, men före jul, så det tråkiga var väl att det var lättare resmässigt att slå ihop firandena. Mormor och morfar bodde 2 timmar bort.

Tedrickare: Du kan ju fråga barnet vad det tycker är mysigast!

Skola och sådant har vi inte funderat över än. Däremot hade jag fått vänta, om skolmognadsprovet hade funnits kvar. Kanske hade det betydelse i början, men på högstadiet tillhörde jag de bästa i klassen. Kanske är det tuffare för pojkar.

Ja, det där med att det blir lite väl mycket presenter hit och dit känner jag väl till.

Släktingarna är dock väldigt bra på att se till att skicka födelsedagspresent innan födelsedagen, om det skulle bli så att vi inte hinner ses förns kring jul (så att man separerar se olika presenterna).

Jag funderade på detta en del här i morse, och jag kom fram till att dagarna faktiskt faller sig rätt så bra i december. Jag ska göra hela december till en riktigt speciell månad! :)

* Kring slutet av november-början av december så infaller första advent och då ska det fram med adventssakerna (börja lite smått - endast i köket).

* Sedan infaller sonens födelsedag och då ska det vara fullt fokus på födelsedagsfirande och kalas! :)

* Därefter infaller sonens andranamns-namnsdag, vilket även råkar vara halvvägs till julafton, vilket jag tänkte att man kunde fira med gran och granpynt, samt övrigt julpynt med belysning inne och ute. Samt att man även kan dra igång stora julbaket (perfekt då dagen efter är Lucia - då har vi lussebullarna och pepparkakorna klara). ;)

* Sedan är det som sagt Lucia.

* Sedan brukar det ju vara jullov strax innan julafton och det kan man fira med att göra julgodis (typ knäck och ischoklad).

* Sedan är det julafton!

* Sedan nyårsafton!

- Supermysig månad ju!!! :)

Dock har jag hört att folk födda i december tyckte det var trist att "allt" kul hände i just december, - varför jag även ser till att fira sonens namnsdag (i april), samt att vi firar vårt inflyttningsdatum, firar in sommaren, samt firar halvår i juni. (Yes, jag älskar att fira och anser att man bör ta alla tillfällen i akt att ställa till med festligheter!). ;)

Sedan firar vi ju Midsommar, Kräftsäsongen och Halloween. - Samt alla hjärtans dag och våffeldagen tidigare under året. ;)
    Challe N skrev 2014-06-25 23:30:02 följande:

Oj! Jag är själv född i december och även ett av mina barn! Har aldrig tänkt på det som mer märkvärdigt än att vara född i april, juni eller vad som helst! Vi klarar oss mycket bra här i livet, jag tror inte man ska göra för stor sak av när man råkar fylla år! Vi firar såklart på födelsedagen :)

Jag är själv född i mitten av februari, så jag vet ju inte hur det känns att fylla år sent på året. Jag har bara hört hur andra har funderat och reflekterat över det - en del trivs alldeles ypperligt, medan andra vittnar om att det varit lite trist att fylla så sent på året, av olika anledningar.

Söker man på exempelvis "Decemberbarn familjeliv" på Google, så får man ju en hel del minst sagt ..."intressanta"(?)... trådträffar...

Skönt att läsa att du aldrig ens reflekterat över det iaf. :)

När i december är du född och när i december är ditt barn fött?
  • Tedrickare1
    Mamman02 skrev 2014-06-26 07:27:50 följande:

Jag tar fram julstjärna och ljusstakar till första advent. Men har som regel att inga tomtar kommer fram före kalaset

Ja, men det låter ju faktiskt riktigt schysst! :)

Jag funderade på detta tidigare i morse och kom fram till att jag nog bara ska adventspynta i köket (och ev i vardagsrummet) innan sonens födelsedag. Resten av julpyntet får komma fram halvvägs till jul - strax innan Lucia.

Av erfarenhet så vet jag ju även att, iaf jag, hinner tröttna på allt juligt ganska fort - varför det kan vara bra att sprida ut det lite och inte ta allt på en gång. ;)

På tal om jul och julpynt och allt; när tar ni ner ert julpynt?

Har ni det hela december ut?

Jag känner spontant att jag gärna plockar ner allt julpynt (däribland gran och adventssaker) så snart julafton har varit. Det som kan vara mysigt att ha kvar, är våra vackra vinterlampor (små byar i keramik - med hus, bilar, osv som det lyser genom), samt ljusslingor utomhus.

Fast jag vet inte - hur "brukar" man göra?

Jag har aldrig gjort detta på egen hand, så att säga. ;)
  • Mamman02
    Tedrickare1 skrev 2014-06-26 07:44:04 följande:
    Ja, men det låter ju faktiskt riktigt schysst! :)

Jag funderade på detta tidigare i morse och kom fram till att jag nog bara ska adventspynta i köket (och ev i vardagsrummet) innan sonens födelsedag. Resten av julpyntet får komma fram halvvägs till jul - strax innan Lucia.

Av erfarenhet så vet jag ju även att, iaf jag, hinner tröttna på allt juligt ganska fort - varför det kan vara bra att sprida ut det lite och inte ta allt på en gång. ;)

På tal om jul och julpynt och allt; när tar ni ner ert julpynt?

Har ni det hela december ut?

Jag känner spontant att jag gärna plockar ner allt julpynt (däribland gran och adventssaker) så snart julafton har varit. Det som kan vara mysigt att ha kvar, är våra vackra vinterlampor (små byar i keramik - med hus, bilar, osv som det lyser genom), samt ljusslingor utomhus.

Fast jag vet inte - hur "brukar" man göra?

Jag har aldrig gjort detta på egen hand, så att säga. ;)
    Tjugonda knut åker julen ut! Jag älskar ju julen och allt som hör där till! Men brukar nog börja plocka undan nån vecka efter nyår.

• Tedrickare1
    Mamman02 skrev 2014-06-26 07:49:29 följande:

Tjugonda knut åker julen ut! Jag älskar ju julen och allt som hör där till! Men brukar nog börja plocka undan nån vecka efter nyår.

Det är den 13:e januari va?

Vet inte om jag pallar ha en julgran framme ända tills dess!?

Beror kanske på hur pass man lyckats med pyntningen av granen just det året? ;)

Fast att ha granen kvar när den inte längre fyller någon funktion (dvs spänning och förväntan med alla klappar inunder), det vetetusan... Hm...
  • Challe N

Jag fyller den 14 och min dotter den 4. Har alltid tyckt det varit mysigt att ha kalas inne med tända ljus och mys! Hade tyckt det kändes jättekonstigt att fira födelsedag en annan dag än när man fyller! Varken jag eller dottern har haft svårare i skolan eller nånting sånt, tvärtom nästan :) Visst var det en sommar man inte kom in på krogen och sånt men det gjorde ju inte mina vänner födda i september och november heller!

• Tedrickare1
    Challe N skrev 2014-06-26 10:06:47 följande:

Jag fyller den 14 och min dotter den 4. Har alltid tyckt det varit mysigt att ha kalas inne med tända ljus och mys! Hade tyckt det kändes jättekonstigt att fira födelsedag en annan dag än när man fyller! Varken jag eller dottern har haft svårare i skolan eller nånting sånt, tvärtom nästan :) Visst var det en sommar man inte kom in på krogen och sånt men det gjorde ju inte mina vänner födda i september och november heller!

Nä, man fyller ju faktiskt bara 15 år en gång, 18 år en gång och 20 år en gång. - Sedan är decemberbarnen sist av alla med att fylla 30, 40, 50, etc. ;) Det finns nått positivt med det mesta. :)

Min son kommer alltid att firas det datum han fyller. Däremot kommer jag att anpassa hans kalas med kompisarna, till helgen innan eller helgen efter födelsedagen (om födelsedagen infaller mitt i veckan). Det som faller sig bäst, helt enkelt.

Fast så gör väl de flesta skulle jag tro? - Dvs flyttar självaste kompiskalaset till helgen innan eller helgen efter födelsedagen.
Svar på tråden Decemberbarn!