Decemberbarn!
Här har vi födelsedagsfirande precis när julen är över, vilket inte är helt praktiskt. Ifjol hann inte halvsysterns kusiner träffas förrän efter jul, så det blev både "julafton" och födelsedag samma dag. Jag tror inte dottern på 3,5 år brydde sig egentligen, men det blev VÄL många paket på samma dag. Totalt fick hon nog ett 40-tal saker under dessa 5 dagar. Mormor och morfar kom dagen efter ... Så jag har förlorat glädjen i julklappar och födelsedagspresenter då hon typ drunknar i grejer sedan sambons familj kom in i bilden med givmild bonusfarmor och hans 5 syskon. Samtidigt är hon så stor att hon inte accepterar att saker läggs undan heller. Visst vi sparade en stor del av de 14 typ Barbieklänningarna till senare, men annars ville hon helst ha allt framme. Sedan fick hon inte för hela summan pengar från farmor heller. Å andra sidan får hon ju kläder och sådant hon behöver. Farmor kommer upp då det passar hennes son.
Då det inte är idé med sommarsaker till jul har hon fått en "sommarpresent" för ca 200 kr. Ett år en trehjulig scooter typ bobbycar och hopphäst, förra året fick hon rutschkana. I år har det väl bara blivit en rockring och gunga ännu. Sedan får hon ju nya böcker vid bokrean och spel, pussel och annat när det passar hennes utveckling. Att bara ge allt vid födelsedagar och jul tycker jag känns galet, då så mycket händer på ett år.
Jag är också decemberbarn, men före jul, så det tråkiga var väl att det var lättare resmässigt att slå ihop firandena. Mormor och morfar bodde 2 timmar bort.
Tedrickare: Du kan ju fråga barnet vad det tycker är mysigast!
Skola och sådant har vi inte funderat över än. Däremot hade jag fått vänta, om skolmognadsprovet hade funnits kvar. Kanske hade det betydelse i början, men på högstadiet tillhörde jag de bästa i klassen. Kanske är det tuffare för pojkar.