• Tedrickare1

Decemberbarn!

Hejsan!

Jag vill starta denna tråd för alla mammor och pappor som har ett decemberbarn (dvs ett barn fött i december månad). <3
    Oavsett vilket år ditt barn är fött, så är du välkommen hit! :)

Här tänkte jag att vi kunde utbyta lite tankar och funderingar, ge tips och råd, eller bara snacka rent allmänt.

För det är ju lite speciellt med att vara född under årets sista månad. Man är yngst och får göra allt sist. Så om det inte vore nog med det, så infaller födelsedag och julafton ganska tätt inpå varann - årets två viktiga paketdagar!

Hur gör ni andra föräldrar? Ser ni till att fira barnets namnsdag lite mer än vad ni annars skulle ha gjort? Eller har ni någon sommarfest för barnet?

Själv har jag en son som föddes i början av december år 2010, och jag har valt att fira sonens namnsdag (som infaller i april) lite extra. Han får ha ett mindre kalas med bästa kompisarna inbjudna. Saft, bullar, chokladbollar, kakor, glass eller mindre tårta är vad som står på menyn. Paket får han också (något som är användbart på sommaren - exempelvis sparkcykel, vattenleksak, hopprep, fotboll, trädgårdsprylar, etc).

Sedan har vi ju den ständigt återkommande frågan, nämligen hurivida decemberbarnen ska följa sin årskull till skolan, eller vänta ett år med skolstart.
    Hur tänker ni? Hur har ni gjort eller hur planerar ni att göra med den biten?

Ni som har ert barn på någon sport eller annan fritidsaktivitet, där man har delat in barnen efter årskull; hur funkar det? Fördelar och nackdelar (för jag antar att det finns både bra och mindre bra saker med att vara yngst i en grupp)? Har ni haft möjligheten att välja huruvida barnet ska gå med sin årskull, eller med nästa års årskull?

Joina gärna tråden och berätta lite om hur du tänker kring de sakerna jag tagit upp här i trådstarten, eller kom gärna med andra funderingar, tips och råd - eller bara ett allmänt skrivglatt humör! ;)

• Svar på tråden Decemberbarn!
  • Mamman02

Har en son som föddes på julafton 2002.
    Han börjar nu tycka att det är lite trist att de två stora dagarna kommer så tätt...
    Vi firar alltid honom någon helg i december (oftast lördagen innan julafton).

• Tedrickare1
    Mamman02 skrev 2014-06-25 09:21:14 följande:

Har en son som föddes på julafton 2002.

Han börjar nu tycka att det är lite trist att de två stora dagarna kommer så tätt...

Vi firar alltid honom någon helg i december (oftast lördagen innan julafton).

Hej och välkommen!

Vad kul att du ville skriva och dela med dig. :)

Är det först nu som din son börjat reflektera över detta? Finns det andra tillfällen eller situationer där han anser att det är lite "kasst" att vara född så sent på året?

Ni har alltså löst det med att inte fira hans födelsedag på julafton?

Firar ni hans namnsdag? (Om inte också den infaller i december? - Min son har sitt förnamn i april, men andranamnet är i mitten av december, haha!). ;)

Började din son i skolan tillsammans med sin årskull?

Går han på någon sport eller annan fritidsaktivitet? - Går han med sin årskull där? Hur funkar det? Hänger han med? Eller är det kanske så att han till och med utvecklas snabbare iom att han är tillsammans med barn som, en del av dem, nästan är ett helt år äldre?

(Som sagt så tror jag att det även kan ha sina fördelar).
  • slätstruket

Hej!

Jag har en son som är född i mitten av dec -08.

Skolfrågan har varit något jag grunnat på mycket under åren (kanske extra mycket eftersom jag själv är lärare?). Till hösten är det dags för sonen att börja i förskoleklass och det mesta av min oro är bortblåst! Han kan räkna, läsa och tycks inte vara omognare än hans jämnåriga (fast tidigarefödda) vänner. Jag tror att det kommer att gå bra.

Mitt tips blir därför att vänta och se. Det går inte att veta innan det är dags

• Mamman02
    Tedrickare1 skrev 2014-06-25 09:38:55 följande:
    Hej och välkommen!

Vad kul att du ville skriva och dela med dig. :)

Är det först nu som din son börjat reflektera över detta? Finns det andra tillfällen eller situationer där han anser att det är lite "kasst" att vara född så sent på året?

Ni har alltså löst det med att inte fira hans födelsedag på julafton?

Firar ni hans namnsdag? (Om inte också den infaller i december? - Min son har sitt förnamn i april, men andranamnet är i mitten av december, haha!). ;)

Började din son i skolan tillsammans med sin årskull?

Går han på någon sport eller annan fritidsaktivitet? - Går han med sin årskull där? Hur funkar det? Hänger han med? Eller är det kanske så att han till och med utvecklas snabbare iom att han är tillsammans med barn som, en del av dem, nästan är ett helt år äldre?

(Som sagt så tror jag att det även kan ha sina fördelar).
    Tack!

Ja, det är nog de senaste två födelsedagarna han själv har uttryckt att det är lite tråkigt.
    Vi firar inte hans namnsdag, då den inte var i almackan när han var liten (det finns där nu dock).

Ja, han har alltid gått med sin årskull. Det har aldrig varit tal om nåt annat. Sen är ju min son väldigt lång för sin ålder (längst i sin klass) så det hade nog sätt rätt roligt ut om han gått med en årskull yngre

Han har prövat på lite olika sporter och då alltid med sin årskull.

• slätstruket

Ang. fritidsaktiviteter så är det ofta indelat med barn födda -06-08 här. Det har inte varit något alternativ för oss (i fotboll och simskola) eftersom vi varit rädda för att sonen skulle känna sig "sämre" än de andra (det är stor skillnad fysiskt på en tidig -06 och en sen -08).

Nu är han med i grupper som är blandade -08 och -09, det fungerar jättebra!

• Tedrickare1
    slätstruket skrev 2014-06-25 09:41:21 följande:

Hej!

Jag har en son som är född i mitten av dec -08.

Skolfrågan har varit något jag grunnat på mycket under åren (kanske extra mycket eftersom jag själv är lärare?). Till hösten är det dags för sonen att börja i förskoleklass och det mesta av min oro är bortblåst! Han kan räkna, läsa och tycks inte vara omognare än hans jämnåriga (fast tidigarefödda) vänner. Jag tror att det kommer att gå bra.

Mitt tips blir därför att vänta och se. Det går inte att veta innan det är dags

Hej och välkommen du med! :)

Vad skönt att din oro kring skolstart släppt och jättekul att din son redan kan läsa och räkna! :)

Ja, det är nog så som du säger. Man får helt enkelt avvakta och se. :)

Har din son börjat prata om att det är trist att fylla år så sent på året, eller så nära julafton, än?

Firar ni honom någon annan dag på året också - exempelvis namnsdag, sommarfest, eller liknande?
    Mamman02 skrev 2014-06-25 09:47:54 följande:

Tack!

Ja, det är nog de senaste två födelsedagarna han själv har uttryckt att det är lite tråkigt.

Vi firar inte hans namnsdag, då den inte var i almackan när han var liten (det finns där nu dock).

Ja, han har alltid gått med sin årskull. Det har aldrig varit tal om nåt annat. Sen är ju min son väldigt lång för sin ålder (längst i sin klass) så det hade nog sätt rätt roligt ut om han gått med en årskull yngre

Va skönt att läsa att det gått så smidigt för honom i sin årskull, trots att det skiljer ett helt år mellan honom och den äldsta i hans klass (gissar jag på?). ;)

Varför inte börja fira hans namnsdag nu då? :) Nu när namnet finns i almanackan, samt att han själv börjat ge uttryck för att det är lite trist att fylla år så nära julafton (eller PÅ julafton, för hans del).

Vilken månad infaller hans namnsdag?

Jag brukar lägga undan cirka 300:-, för att vara säker på att kunna köpa en ordentlig present åt sonen även på namnsdagen. De 300:- tar jag från födelsedags- eller julklappskassan (så nej, jag skämmer inte bort honom hejvilt). ;)
  • Mamman02
    Tedrickare1 skrev 2014-06-25 09:59:00 följande:
    Hej och välkommen du med! :)

Vad skönt att din oro kring skolstart släppt och jättekul att din son redan kan läsa och räkna! :)

Ja, det är nog så som du säger. Man får helt enkelt avvakta och se. :)

Har din son börjat prata om att det är trist att fylla år så sent på året, eller så nära julafton, än?

Firar ni honom någon annan dag på året också - exempelvis namnsdag, sommarfest, eller liknande?
    Mamman02 skrev 2014-06-25 09:47:54 följande:

Tack!

Va skönt att läsa att det gått så smidigt för honom i sin årskull, trots att det skiljer ett helt år mellan honom och den äldsta i hans klass (gissar jag på?). ;)

Varför inte börja fira hans namnsdag nu då? :) Nu när namnet finns i almanackan, samt att han själv börjat ge uttryck för att det är lite trist att fylla år så nära julafton (eller PÅ julafton, för hans del).

Vilken månad infaller hans namnsdag?

Jag brukar lägga undan cirka 300:-, för att vara säker på att kunna köpa en ordentlig present åt sonen även på namnsdagen. De 300:- tar jag från födelsedags- eller julklappskassan (så nej, jag skämmer inte bort honom hejvilt). ;)
    Fast min son hakar inte upp sig på att bli firad så tätt inpå jul - utan det handlar om att han faktiskt fyller år/blir ett år äldre på julafton.
    Vi har fler barn, och det blir rätt orättvist om vi skulle fira ett barn två gånger (namnsdag + släktkalas). Sen har vi inte möjlighet att fira födelsedagar mitt i veckan, utan är hänvisade till helger.

Det jag däremot är stenhård på är att han ska få lika mycket i present som de andra barnen. Och ALDRIG blanda ihop födelsedagspresenter och julklappar.
  • Sanjos

Båda mina barn är födda i December. Födda -01 & 07.
    Har aldrig tyckt det varit något problem med att de är födda så sent, då jag är van sen tidigare med födelsedag i December.
    Är själv December barn samt så är även min bror och mamma födda i December.
    Man är ju liksom uppvuxen med det!!

• Tedrickare1
    Mamman02 skrev 2014-06-25 10:04:25 följande:

Fast min son hakar inte upp sig på att bli firad så tätt inpå jul - utan det handlar om att han faktiskt fyller år/blir ett år äldre på julafton.

Vi har fler barn, och det blir rätt orättvist om vi skulle fira ett barn två gånger (namnsdag + släktkalas). Sen har vi inte möjlighet att fira födelsedagar mitt i veckan, utan är hänvisade till helger.

Det jag däremot är stenhård på är att han ska få lika mycket i present som de andra barnen. Och ALDRIG blanda ihop födelsedagspresenter och julklappar.

Ja, har man syskon så är det väl kanske lite skillnad.

Bra att inte blanda ihop födelsedagspresenter med julklappar - inte ens när det kommer till omslagspappret (dvs inga tomtar på födelsedagspresenterna), vad jag har hört. ;)
    Sanjos skrev 2014-06-25 10:07:49 följande:

Båda mina barn är födda i December. Födda -01 & 07.

Har aldrig tyckt det varit något problem med att de är födda så sent, då jag är van sen tidigare med födelsedag i December.

Är själv December barn samt så är även min bror och mamma födda i December.

Man är ju liksom uppvuxen med det!!

Oj, haha, december torde vara er dyraste månad då kanske? ;)

Vilka datum har ni? Några som är födda samma datum?
  • Penida

Har en son född sent i December 2008. Han börjar förskoleklass i augusti och det känns helt rätt för vår del.
    Det vi brukar tänka på lite extra är att när det är hans födelsedag så är det hans födelsedag och bara det, vi håller inte på och julstökar den dagen t.ex. Har en bekant som också har ett decemberbarn som är född sent som mitt i all julstress slog in barnets födelsedagspresenter i julpapper, den var inte så lyckadGlad

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Decemberbarn!