Decemberbarn!
Hejsan!
Jag vill starta denna tråd för alla mammor och pappor som har ett decemberbarn (dvs ett barn fött i december månad). <3
Oavsett vilket år ditt barn är fött, så är du välkommen hit! :)
Här tänkte jag att vi kunde utbyta lite tankar och funderingar, ge tips och råd, eller bara snacka rent allmänt.
För det är ju lite speciellt med att vara född under årets sista månad. Man är yngst och får göra allt sist. Så om det inte vore nog med det, så infaller födelsedag och julafton ganska tätt inpå varann - årets två viktiga paketdagar!
Hur gör ni andra föräldrar? Ser ni till att fira barnets namnsdag lite mer än vad ni annars skulle ha gjort? Eller har ni någon sommarfest för barnet?
Själv har jag en son som föddes i början av december år 2010, och jag har valt att fira sonens namnsdag (som infaller i april) lite extra. Han får ha ett mindre kalas med bästa kompisarna inbjudna. Saft, bullar, chokladbollar, kakor, glass eller mindre tårta är vad som står på menyn. Paket får han också (något som är användbart på sommaren - exempelvis sparkcykel, vattenleksak, hopprep, fotboll, trädgårdsprylar, etc).
Sedan har vi ju den ständigt återkommande frågan, nämligen hurivida decemberbarnen ska följa sin årskull till skolan, eller vänta ett år med skolstart.
Hur tänker ni? Hur har ni gjort eller hur planerar ni att göra med den biten?
Ni som har ert barn på någon sport eller annan fritidsaktivitet, där man har delat in barnen efter årskull; hur funkar det? Fördelar och nackdelar (för jag antar att det finns både bra och mindre bra saker med att vara yngst i en grupp)? Har ni haft möjligheten att välja huruvida barnet ska gå med sin årskull, eller med nästa års årskull?
Joina gärna tråden och berätta lite om hur du tänker kring de sakerna jag tagit upp här i trådstarten, eller kom gärna med andra funderingar, tips och råd - eller bara ett allmänt skrivglatt humör! ;)