Junibebisar 2014
Vad för alvedon använder du? Flytande eller sup?
Jag står med en situation som jag inte trodde att jag skulle ha förrän om tidigast tre månader.
Alice har redan börjat få tänder!!!
Jag trodde bara att det var anlagen som syntes genom tandköttet men när vår bvc-sköterska tittade på det så sa hon "nej, dom är igenom båda två".
Vad gör jag nu då? Att det kliar på henne och spänner är det inget snack om för hon tuggar på allt hon kommer över. Vilket brukar innebära hennes egna eller mina fingrar plus min axel. Hyfsat gnällig är hon också men det kan ju fortfarande vara vaccinet till stor del. Bitring känns som en överkurs för hon kan ju inte hålla i den själv. Kanske får jag sitta och hålla den till henne?
Kan man ge alvedon för att dom har ont när dom får tänder? Är själv väldigt restriktiv med värktabletter så jag vill verkligen inte ge henne mer än jag måste men om det hjälper henne så får jag kanske tänka om.
Precis när man trodde man hade listat ut allting så kommer det nya utmaningar ;)
Skrattar? Nä, det gör min unge bara i sömnen. Men hon ger oss fantastiskt charmiga leenden titt som tätt :) Vänder sig från mage till rygg eller tvärtom gör hon inte heller, hon har precis börjat gilla att ligga på mage. Ingen brådis, säger vi, det kommer när det kommer ;)
Glömde fråga hur stora era bebisar är nu?. Vägde Cassandra igår (blir 3 månader fredag nästa vecka)
Då vägde hon 5035g och 58cm.
Fy fan vilken natt! Stått eller suttit och vaggat bebis heeela natten. Fick sova mellan 4 och 5 sen har jag suttit med henne i famnen. Nu tror jag att hon kanske kan somna i vagnen så jag får äta lite och kanske sova en stund. Blääää för det här med tänder :( Sambon försökte ta henne när han kom hem vid 6 men hon vill bara ha mamma, åååå vad gulligt säger mamma-hjärtat men åååå vad drygt säger resten av kroppen :/
I vårat landsting har dom infört rekommendationer om minismakisar, kanske är så överallt? Dvs från 4 mån endast doppa ens egna finger i min mat & låta bebisen få smaka. Inget mer än så först vid 6 mån då vi börjar med "riktiga" smakisar. Är det samma rek hos er? 2010 var det inte så.
Vi är snart påväg till sjukhuset till audiologen eller vad dom heter, för att örontestet vid efterbesöket på bb inte godkändes. Känns tråkigt, hoppas det blir godkänt nu :( kunde visst bara vara fosterfett, men man vet ju inte säkert ännu.
Min tjej är oxå 62 lång och väger 6500, så hon är en stadig bit hon har bråttom oxå med allt känns det som. Hon vänder sig om, hon tar tag i saker helt själv och stoppar i munnen. En blå bitring är en favorit nu, håller man den framför så tar hon den ur handen och stoppar i munnen och biter ett bra tag. Hon skrattar högt och har långa diskussioner med läten som är helt fantastiskt gulliga. Och nu har hon börjat röra sig ur babygymmet också. Hittade henne en meter ifrån det imorse...hon trycker sig upp med bakbenen och liksom sprattlar till som en fisk haha. Hon blev 3 månader den 10e, hur ska detta sluta?!
Vi var också på bvc idag. 5900g och 60cm lång har lilltjejen blivit :) Hon hatade sprutorna! Eftermiddagen var lugn, hon sov lite mer än vanligt, men på kvällen började hon skrika helt vansinnigt hysteriskt, och jag grät och funderade på att ringa akuten (hon fick rotavirusvaccin också idag, tänkte att hon säkert fått tarmvred - ovanlig biverkning) Meeeeen, pappa fick ta över och hon lugnade ner sig till slut och somnade redan klockan sju.
Vad fruktansvärt det känns när man inte kan hjälpa barnet!!! Man vet ju inte om hon skriker för att hon har ont nånstans, eller bara är övertrött eller känner sig lite allmänt småsjuk, VAD GÖR MAN?! Snyft. Tack och lov att hon sover och slipper vara ledsen :(
Hon har sovit sedan klockan 19...:) Så skönt. Ska smyga in snart och titta på det lilla fridfulla ansiktet en gång till. Jag har också hört det där om att skriket kan vara mer rädsla än smärta, men det hjälper mig inte, för jag lider nästan lika mycket av att barnet är rädd som om hon har ont...:P