Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

Junibebisar 2014

I morgon blir vår sessa 11 veckor och helt plötsligt så flyger tiden iväg. Utvecklingen går framåt i en rasande fart och hon har börjat äta på sina små händer, diggar att ligga i babygymmet mer och mer och har börjat "snacka" riktigt mycket nu. Men när ska dom börja vända på sig? Ibland rullar hon från rygg till någon sida men hon är inte i närheten av att ta sig runt till mage än.

• Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-08-25 13:42:34 följande:

Har ni börjat någon mammagrupp än? Eller alla län kanske inte har det?

Vi ska börja torsdag nästa vecka :)

Vi ska den 11/9 :)
  • Kela1981
    Juronjaure skrev 2014-08-25 22:09:17 följande:
    Hur vet man om det finns någon sådan?
    Vi fick inbjudan via BVC för det är dom som anordnar den som vi ska på. Tror att man säkert kan hitta andra varianter via Facebook eller liknande kanske :)
  • Kela1981

I helgen satt jag hemma hos min pappa och pratade med hans flickvän. Diskussionen rörde skötväskor där jag inte kunde greppa riktigt varför dom är så jäkla stora. Vi fick en startväska från Libero på BB som jag har använt istället för jag tycker den är bättre i storleken. Hon sa bara "vänta tills hon börjar bajsa ner sig från topp till tå så det läcker igenom kläderna, då behöver du massa klädombyten med dig också". Nä nä tyckte jag, det händer inte henne. Joho! Det gör det visst!!! I dag på BVC sket hon ner sig från topp till tå och inte hade jag något ombyte med mig inte! Som tur är hade dom en "fynd-hörna" där man kan dels hämta akut-ombyten som detta eller byta till sig kläder mot sådana man inte vill ha eller som inte passar. Så idag har Alice fått ett nytt set med kläder. Får ta med mig några som jag kan lämna nästa gång :)

Kan meddela att den där turen till City Gross efteråt blev inställd, det blev raka vägen hem istället eftersom det hade läckt ut på min tröja också :(

• Kela1981

Ska på efterkontroll på måndag och efter det är det äntligen tillbaka till gymmet och börja reclaima min kropp! Det ska bli min egentid så bebis får vackert stanna hemma med pappa ;) Fy vad jag längtar!

• Kela1981
    Sansa Snark skrev 2014-09-01 22:50:13 följande:

Ang, utvecklingssprång har jag en rolig app som heter The Wonder Weeks där man kan se när barnet (vanligtvis) har utvecklingssprång, vilka tecken man ska titta efter och lite vad de brukar lära sig i varje fas. Hittills har den stämt väldigt bra (vi är strax igenom språng 2).

Den har jag också :) Snart på väg in i språng 3 om den stämmer :)
  • Kela1981
    smalljey skrev 2014-09-02 18:07:45 följande:

Jag vet att de flesta vaccinerar sina barn utan att ens fundera en liten sekund, och det förstår jag. Men jag är en sån som inte bara följer massan och låter andra bestämma vad som är bra och inte utan jag väljer att forska i saker själv innan jag tar viktiga beslut. Så om det är någon mer än jag som ifrågasätter hela grejen och inte är helt säkra så kan jag tipsa om det här föredraget som jag precis tittat på. Så jäkla intressant!! Det ät dock i 10 delar, så det är långt! Men väl värt det.

Sen sa hon i föredraget nåt intressant också. Hon valde med sitt sista barn att inte gå till BVC alls (Hon bodde i Finland) Så länge barnet växer och mår bra finns det ingen anledning att sitta och bli uppläxad om man följer en kurva eller inte. Och egentligen, lät rätt logiskt. Att man bara går om man undrar något eller om barnet beter sig annorlunda. Men är det frivilligt att gå till BVC? Eller blir man typ anmäld som oansvarig eller nåt då? Bara lite funderingar utanför boxen liksom smile1.gif

Alla barnfamiljer i Sverige erbjuds denna förebyggande hälsovård, som är kostnadsfri och frivillig. Det finns barnavårdscentraler i hela landet.

Så står det på 1177's hemsida, så visst är den frivillig :)
  • Kela1981

För min del så gillar jag BVC. Har en jättemysig sköterska som inte har något behov av att påpeka fel. Känner att det är skönt att ha någon att lufta tankar och funderingar med. Sen tycker jag det är roligt att få veta vikt och längd också :)

Det beror nog väldigt mycket på vilken sköterska man får hur ens upplevelse blir.

• Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-09-04 17:03:35 följande:

Har äntligen varit på första mammagruppsmötet! 8 st va vi och alla hade pojkar! Det hade bara blivit så tydligen, sen sa de att det har varit ett pojkår hittills, speciellt här i vår kommun. Mätte o vägde idag också nu är pojken 2,5 månader, väger 6660 g och är 61,6 cm lång! Han följer sin kurva riktigt fint :)

Åh vad roligt! Vi ska den 11e och enligt vår bvc-sköterska så är vi 18(!) stycken som fick barn i juni så vi blir nog många. Sen kanske det är några som inte kan/vill komma, men jag tyckte ändå 18 kändes galet mycket Förvånad
  • Kela1981
    smalljey skrev 2014-09-05 20:47:51 följande:

Åh idag vände sig min lilla tjej om! Jag la henne på rygg i babygymmet och gick in i ett annat rum, när jag kom tillbaka låg hon på mage <3 hon blir 3 månader nästa vecka!

Wow! Är det inte tidigt? Min tjej rullar över på sidan men sen kommer hon inte längre. Å andra sidan så ogillar hon starkt att ligga på mage :(

Grattis i alla fall :)
Svar på tråden Junibebisar 2014