Inlägg från: Juronjaure |Visa alla inlägg
  • Juronjaure

Junibebisar 2014

Var ett tag sedan jag skrev, ungen har blivit stor och sitter och ålar och snackar och är inte alls särskilt bebisig längre... Vad hände, liksom?!

Har ni lämnat bort ungen till andra ännu? Det var tänkt att vi skulle gå på teater om några dar, och barnet skulle var med morfar och mormor i 2,5h. Tyvärr blir hon ledsen så fort hon blir lämnad till dem, vill inte ens sitta i knä ett par minuter... Vill mest hänga på mamma eller pappa hela tiden, och när hon i enstaka fall accepterar att sitta hos någon annan handlar det om enstaka minutrar, inte 2,5 h... Så, det blir nog så att vi bokar om teatern och går om ett par månader istället, men vem vet om hon är mindre mammig/pappig då? Suck. Känns som om hon kommer vara klistrad vid oss för evigt :P Hur är era små? Kan de lämnas till andra i ett par timmar, ännu?

• Juronjaure

Pust. Min unge har somnat runt 21.15-21.30 senaste månaderna. Nu är det helt hopplöst svårt att få henne i säng. Hon hatar sin säng!!! Inte när hon vaknar, då kan hon ligga och snacka och vara nöjd ett bra tag, men när vi lägger ner henne efter att hon somnat...OMÖJLIGT. Hon vaknar, skriker HYSTERISKT, och det spelar verkligen ingen roll hur mycket vi klappar, håller om, sjunger, gungar, hon blir inte lugn förrän vi lyfter upp. Då återstår ett par alternativ: Mata igen (funkar om hon inte är proppmätt) eller kånka runt på henne tills hon somnar igen (börjar bli jobbigt för ryggen numera), och sedan försöka lägga ner henne igen. Inte alltför sällan upprepas detta 3-4 gånger innan hon slutligen somnar av utmattning och sover så djupt att hon inte vaknar vid nedläggningen... Vid 22.30-24. Till saken hör att hon är dödstrött redan vid 18-tiden, så hon behöver verkligen somna tidigare än så här!

Vår önskan är att hon ska somna i sin egen säng. Detta känns för närvarande helt ouppnåeligt... Hon har ju alltid somnat i famnen, så hon förknippar självklart inte sin egen säng med att somna. Hon har ju bara VAKNAT i den hittills :P

Om någon av er har tips på hur sjutton vi ska få ungen att kunna somna i sin säng, tas dessa tacksamt emot. Nu känns det som att vi om sju år kommer bära runt på ett skolbarn som fortfarande inte vet att sängar är till för att somna i ;) Hjäääääälp!

• Juronjaure
    Kela1981 skrev 2015-01-04 11:32:53 följande:
    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med hur ni ska få henne att somna själv i sängen för vi vaggar fortfarande här hemma och kommer nog att göra så ett bra tag till.

Hur länge har hon hållt på att vakna och skrika när ni lägger ner henne? A gjorde det i nästan en vecka och sen blev hon jätteförkyld och febrig så det var precis som att hon kände att sjukdomen var på g och därför ville ha lite extra närhet. Kan det vara något sådant?

Har ni provat vyssanlull-tassar? Kanske kan hjälpa lite?

Jag tycker också att det hade varit jätteskönt om hon hade kunnat somna själv i egen säng men det är inget jag kommer att stressa fram. Nu ser vi till att natta henne när hon är riktigt trött så slipper man vagga så länge ;) Hoppas det vänder snart för er och hon blir lättare att lägga
    Vyssanlull-tassar har vi, utan dem skulle hon nog ALDRIG gå att lägga ned ;) Hon har varit (extra) svår att lägga ned i ett par veckor, och jag hoppas så att det beror på att julen och nyår rört till rutinerna lite (sovit borta etc). Söva brukar inte vara så svårt, men det är just det där att läggas ned i sängen... Man orkar bära henne i en kvart för att söva liksom, men om man måste ta upp henne för att hon vaknar tre gånger till och bära i timtal så blir man lite trött...

Jag får rådet att "låta henne skrika lite" eller "låta pappan söva om han klarar av att höra skrik bättre", men jag VILL INTE att hon ska skrika, herregud, då får hon hellre sitta i mitt knä förankrad vid min tutte hela kvällarna (ja, DÄR sover hon bra, minsann) ;) Någon föreslog att jag ska låta henne sova hos oss i soffan på kvällarna så att vi får lite lugn och ro, och lägga henne när vi lägger oss själva. Lät inte som en så dum idé faktiskt ;)
  • Juronjaure

JÖSSES, vart tog lilla plutten vägen? Går knappt att klä på ungen längre, för hon snurrar runt och har sig, vrider sig som en ål. Armarna verkar vara tre meter långa och det ska pillas på och dras i precis ALLT. Och vilket temperament sedan! Signe bestämmer nästan allt här hemma, haha, kommer sluta illa! Hm. Hon är fullkomligt underbar...men alltså...de som har tvillingar... hur orkar de?! ;)

(Och samtidigt längtar jag efter syskon till ungen, hur fungerar min hjärna egentligen?!)

• Juronjaure

*snyft* Fick ungen i säng (slutgiltigt?!) vid 23.30... Är SÅ JÄKLA TRÖTT på nattning från 20.30-22/23/24... Slutar alltid med att ungen som varit trött sedan kl 18 somnar av utmattning och mamma sitter i soffan och har dåligt samvete över att hon varit irriterad på ungen... :(

• Juronjaure

För tredje kvällen i rad somnade barnet innan kl 21 (ist för 22-23.30), fantastiskt! Och det enda vi gjort är att ta bort tuppluren hon brukar ta vid 18-tiden. Inte sova efter kl 17 gäller här hemma nu, och visst är hon helt slut på kvällen, men det brukar hon vara även om hon sovit vid 18... SÅ himla skönt att ha tid att typ...dricka te och se på dåliga tv-program...på kvällen ;) Var evigheter sedan.

• Juronjaure
    Axo skrev 2015-01-18 21:43:44 följande:

Hur mycket mat äter era? Malte får gröt morgon/kväll, en burk med mat till lunch och sen mellanmål, typ en banan, två gånger om dagen. Tycker det känns lite. För bara några veckor sen drack han två flaskor ersättning också, men nu blir han bara arg när han får det.

Vad ger ni till mellanmål?

Min ammas nästan bara + några få portioner (fjärdedels portioner...) gröt i veckan + ett par majskrokar per dag. Känner mig så efter vad gäller detta med MAT...:P
  • Juronjaure
    soffipropp1987 skrev 2015-01-19 19:32:44 följande:

Åhhh jag dör! Ludwig har börjat vinka, sötaste vinken också med bara handen och en urgullig rörelse med pekfingret samtidigt! Sluta väx! Han blir 7 månader imorgon min lilla plutt <3

Ojoj, min plutt blir ju också 7 månader imorrn! Vi försöker lära henne vinka, går inte alls, haha ;) Däremot har hon lärt sig klappa händerna... Jättesött. låter ju absolut ingenting när hon slår ihop sina mjuka små gosehänder... Men lika glad är hon för det ;)
  • Juronjaure

Idag satte sig Snuttan upp i vår säng... Jösses :)

Hur blir era ungar i magen av att äta riktig mat? Vi har gett ganska lite mat hittills, det handlar om typ en måltid per dag, bestående av några tuggor gröt/potatis/banan. Plus lite bröd eller majskrokar. Och bröstmjölk då ;) Problemet är att hon är sååååå pruttig numera. Kan inte sova ordentligt, vaknar och pruttar och måste sövas om. Verkar inte direkt ha ont, men ja...besvärad på natten. Kan man göra något åt saken eller är det bara att vänta ut tiden och hoppas att magen snart vänjer sig vid mat...?

• Juronjaure
    boogiewoogie skrev 2015-01-31 19:30:19 följande:

Hur tycker ni att er relation till er man/sambo/pojkvän har förändrats sedan ni fick barn?I

Mycket mindre närhet (får nog av att ha en liten klängis på mig dygnet runt!!! Närhetsbehovet överskridet med råge). I övrigt tycker jag att det är ungefär som innan...
  • Juronjaure

...och nu är min också förkyld. Hon hostar och är så hes att hon inte ens kan skrika! Man ser när hon blir ledsen/arg, men när hon försöker låta kommer det bara ett väsande :( Föredrar hennes skrik framför tystnad pga heshet, lillputtan!

• Juronjaure
    Kela1981 skrev 2015-02-05 20:36:32 följande:

Ikväll har vår sessa somnat i sängen för första gången :) Jag la ner henne och satt och vaggade sängen lite, hade en hand på hennes mage och sa shhhhh typ miljoner gånger :) Lite gråt och skrik men mindre än vad jag väntat mig faktiskt :) Hoppas nu hon sover heeeela natten ;)

Fantastiskt! Hoppas det fortsätter så. jag försökte få min unge att somna i sängen igår, som vanligt blev hon mer och mer upprörd och jag stod inte ut med att höra henne skrika särskilt länge. Nä, jag får väl kånka runt på ungen tills hon flyttar hemifrån helt enkelt. Blir nog bra ;)
  • Juronjaure

Kul (?) att höra att fler ungar sover dåligt, haha! Min vaknar kl 1 varje natt och ska äta, fastän hon börjat äta en hel flaska välling på kvällen. Tror inte alls att hon är hungrig. Ibland vaknar hon vid 11 och måste gungas till sömn, ibland äter hon vid 3, men i bästa fall "bara" vid 1 och 5. Somnar fortfarande BARA genom att kånkas runt, meeeen sedan vi började med välling kan iaf pappa också natta, framsteg! Men kan ju inte påstå att det känns som om vi har nån vidare ordning på det här med nattning... Tungt att bära runt på en 8-måning.

Övrigt...fasen vad det händer grejer!!! Senaste veckan har Puttan fått sin första tand, rest sig OCH börjat krypa framåt. Hon FLYGER fram om hon ser en sladd, dator eller liknande, och jag blir helt svettig av oro för vad hon kan råka ut för. Vakar som en hök över henne ;) Favoritsysselsättning: Dra i sladdar, äta smör och kasta ärtor på golvet ;)

• Juronjaure
    Asjak skrev 2015-02-26 22:28:06 följande:

Juronjaure du har inte funderat på att sluta mata på natten?

Jag va så slut och för ca tre veckor sedan orkade ja inte mata tre ggr per natt längre, så varje gg hon vaknade så vaggade jag och sscccchhhhade henne tills hon somnade igen.

Hon va jätte ledsen men hon log bredvid mig i min säng.

Tog tre nätter sedan dess sover hon hela nätter utan mat, och hon sover mycket djupare och bättre nu.

Tänkte bara för er egna skull.

Fy fasen att behöva bära runt för att somna, min väger ju 10,5 haha hade fått träningsvärk :)

Det låter ju super att det kan gå så lätt att få henne att sova på nätterna! Helt klart värt att pröva. Mest handlar det väl om att man är bekväm av sig och hellre slänger fram tutten än kämpar med (eventuellt) ledsen bebis och vaggning/kånkning. Men om det bara tar några nätter kan jag stå ut ;)

Förresten... Idag somnade ungen UTAN kånkning. Fick välling i gungstolen, sedan satt jag kvar och gungade tills hon somnade (tog bara nån minut) och lade ner henne i sängen efter en kvart. Så härligt att slippa bära runt på henne, wow!
  • Juronjaure

Heeeeej! Jag har inte varit här på 100 år, ungefär! Min plutt blev ett år på midsommardagen, jösses, vad fort det går! Hon somnar fortfarande inte på egen hand, ligger i mammas eller pappas famn och gosar... MEN, framsteg, hon har slutat vakna vid 1-2 på natten, vilket hon gjort senaste halvåret. Jag slutade helt enkelt amma henne på natten, och hon vande sig vid att sova hela nätter på en vecka, UNDERBART!

Någon som börjat längta efter fler bebisar?

• Juronjaure

Hejhej allihop! Tänk vad stora våra pluttar blivit :) Min har visserligen inte börjat på förskola ännu, hon är hemma med pappa som har fullt upp! (Haha, ungen river stället ;) ) Jag däremot har fått jobb på förskola och tar hand om pluttar i hennes ålder. Japp. Lite konstigt är det allt att lämna sin egen hemma och ta hand om andra jämnåriga hela dagarna, menmen, man måste ju jobba liksom...

Försöker få till barn nr 2, men räknar med att det kommer ta tid, som förra gången. Hur många av er försöker få till syskon i nuläget?

Svar på tråden Junibebisar 2014