Inlägg från: smalljey |Visa alla inlägg
  • smalljey

Junibebisar 2014

Boken jag skrev om verkar helt underbar förresten! Har bara läst en del än så länge, men jag har en riktigt bra känsla i maggropen att den kommer att hjälpa oss massor! Det är massa olika tips man kan använda sig av både för att få henne att somna och för att inte vakna upp konstant. Kan verkligen rekommendera so far

• smalljey

Åh jag som kände mig så positiv och hoppfull igår hade den värsta natten hittills inatt. Hon vaknade 2-3 ggr per timme, HELA natten så jag har knappt sovit nånting överhuvudtaget. Fy fan har gråtit precis hela dan, men nu tog jag mig i kragen och gick iväg till mitt jobb för där vet jag att jag kan få hjälp. Får panik över att behöva vara själv med henne när jag mår så här dåligt och bara gråter, får så dåligt samvete över att må så dåligt när jag har den här fina lilla varelsen. Det här är den absolut största livskrisen jag nånsin haft, och det gör mig ännu mer ledsen för jag vill inte minnas hennes bebistid så

• smalljey
    Kela1981 skrev 2014-11-05 13:32:03 följande:
    Sluta stressa upp dig med tankar om vad du borde känna eller göra, det hjälper dig inte alls. Ingen vet hur man reagerar på att skaffa barn förrän man gör det. Det är ok att må skit ibland, vissa gör det oftare än andra men det betyder inte att du älskar henne mindre för det. Två steg fram och ett tillbaka är det allt som oftast men det går i alla fall framåt!

Det är ju superbra att du tog dig iväg till ditt jobb där du kan få hjälp och stöd! Se det som en styrka! Du gör något åt det istället för att sitta hemma och vara destruktiv :)

Skit i bebistiden! Jag tycker också den är skit, ser fram emot när hon blir lite större. Acceptera istället att du inte är någon renodlad "bebismamma". Det är vi fler som inte är så du är inte ensam. Hoppas du får nya krafter efter besöket på jobb. Styrkekram till dig <3
    Tack snälla du för dina ord, det var precis vad jag behövde höra!! Nu har min blivande man varit hemma med henne i 2 dagar och jag känner mig såå mycket lugnare och lyckligare redan. Att vakna upp och äta frukost tillsammans med båda henne och honom har varit guld värt! Att jag kan gå ifrån och bara göra som jag känner lite till och från under dan är helt fantastiskt. Plus att man hinner längta efter sin lilla bebis äntligen. Fantastiskt!
  • smalljey

Måste lägga upp denna på vår lilla tjej dom fick sin första pulka idag! Så spännande!

• smalljey
    nica skrev 2014-11-08 08:25:33 följande:

Smallley- så söt hon är smile1.gif Hur stor är hon tycker min lilla loppa ser så liten ut jämfört med din.

Asjak- måndag eller onsdag på nova hade passat mig bäst smile1.gif

De med språng märker jag inte alls av så tydligt som många av er. Visst cassie är svårare att lägga och sova men inte så de är överdrivet jobbig. De enda som möjligtvis har varit jobbigt är att hon är gnällig ibland för hon inte vill sitta i bilbarnstolen.

( skönt att ha en "lätt" bebis då brosorma tycker om att testa mitt tålamod :-P )

Hoppas ni allq underbara mammor dår en härlig helg smile1.gif

Tack hon var 65 lång och vägde 7,5 hos bvc för 2 veckor sen, hon blir 5 månader på måndag
  • smalljey
    nica skrev 2014-11-08 13:43:07 följande:

Smalljey- då väger hon närmare 2kg mer och 6 cm längre så det så inte konstigt hon ser större ut:-P

Kela, Asjak- ska vi säga onsdag? smile1.gif

Men oj, jäklar vilken skillnad!

Vi är förvånade över vår bebis som börjar kännas lugnare och tryggare. Hon snackar som fasiken och kommunicerar på ett helt annat sätt än tidigare. Hon har de senaste dagarna varit jättelätt att få att sova på någon timme eller två 1-2 ggr/dag. Har bara behövt lägga henne i vagnen med nappen så har hon tittat på oss en stund och sen lagt sig tillrätta och somnat. Natten känns liiiite liiiite bättre...hoppas, hoppas att detta är något bestående nu! *håller alla fingrar och tår*
  • smalljey

Åh inatt har hon vaknat varannan timma bara! 1, 3, 5, 7 och så vaknade hon som en solstråle vid 9. Hon rycker inte och vrider och vänder inte, utan mest bara gnäller tills hon får napp eller mat och somnar lugnt om efteråt. Glad och hoppfull mamma idag! Vågar inte ropa hej än, men kaaanske att det börjar lugna ner sig. Tror oxå att hon har så bråttom i utveckligen och att det är det som stör, men det borde ju sakta av i fart kanske?

• smalljey

Vi fäller också upp liggdelen så hon kan sitta, hon är så nyfiken så hon älskar att sitta och titta runt på allt som dyker upp runtomkring

Här har vi oxå börjat sova på dagarna. Nånting har hänt verkligen, hon känns som en helt annan bebis. Så glad, nöjd och lugn. Jag har fortfarande inte läst färdigt boken men har börjat ta fasta på rutiner som det stod var superviktigt. Att lägga henne mellan 19-20 på kvällen (vi har märkt att mellan 20-21 funkar bättre), att hon ska sova 2-3 ggr under dan och vaknar hon fort så ska man vaka som en hök under några dagar och vara för och försöka få henne att somna om igen så att hon sover åtminstone en timma per gång. Jag tror jag gjorde det i en dag och sen sov hon bättre på dagarna. Nu lan jag börja lägga mig när hon sover äntligen, har inte hunnit testa än men ska försöka

Sen står det att man ska försöka skapa en lugn och trygg stämning en timma innan läggning. Om hon ska sova vid 21, så får man börja strax efter 20 att dämpa ljudnivån och ev lite dämpad belysning, kanske ta ett lugnande bad (våran galenpanna simmar dock som en tok när vi badar så det är inget lugnande för hennes del haha), man kan byta blöja, ta på pyjamas, kanske massera in babyolja, mata och läsa en eller två böcker några ggr om. Så de börjar tycka att det är mysigt när det närmar dig läggdags. Funkar super! Har inte varit några ledsna miner alls här sen vi började med det. OCH största förändringen är att vi iakttar henne och när hon börjar gnugga sig i ögonen så är det sängdags, INNAN hon blir övertrött och aktiv istället. Mamma passade henne idag och sa att det är en helt annan bebis redan

• smalljey

Sen ett annat tips jag läste om var för såna bebisar som absolut måste ha napp, flaska eller bröst för att kunna somna om på natten och då skulle man ge det de behöver varje gång. Nu har inte jag testat än, men jag ska för det här gäller verkligen min tjej.

Så när hon vaknar och gnäller ska hon få nappen och när hon slutat suga så där intensivt som de gör första stunden de får den i munnen så ska man lirka ut nappen och antingen sätta ett finger under hakan med ett litet tryck så att munnen hålls stängd eller ett litet tryck nedanför underläppen. Det står att de kommer att protestera i början och då är det bara att stoppa in nappen igen efter en liten stund och göra om proceduren tills hon somnar utan nappen i munnen. Det stod att det kan ta 3-5 försök, men att det kommer att gå till slut. Gör man detta några nätter i sträck så kommer dem tydligen att vakna mer och mer sällan för att sugbehovet under natten kommer att minska. Så detta måste testas!

Svar på tråden Junibebisar 2014