Inlägg från: Juronjaure |Visa alla inlägg
  • Juronjaure

Junibebisar 2014

Sessan4 skrev 2014-08-21 15:53:52 följande:

Jag var o träffade en mammagruppen idag och såg en del ammande mammor som såg avslappnade ut och har harmoniska barn.. Såååå skall det ju vara men så känner inte jag och min son bara knölar o skriker

Jag skall på 2 månaders koll snart o tänkte ta upp att jag vill sluta amma.. Jag tror det blir bäst så.

Vill oxå veta vilken ersättning som är bäst?!

Min son har mycket gaser i magen men har slukat både NAN och Semper (tetra) när han fått flaska..

Tror du inte att han blir mätt, eller varför vill du sluta amma?
  • Juronjaure
    Sessan4 skrev 2014-08-21 22:22:51 följande:

Nej inte riktigt.. Han somnar ofta vid bröstet fastän jag försöker hålla liv i honom. Mycket snuttande. Vi kommer aldrig in i nån rutin, känner mig obekväm med amningen, speciellt när vi är ute bland folk osv.

Han småäter och kan ligga vid bröstet jämt.

Jag har en dotter som oxå behöver sin mamma. Min man jobbar ibland kvällar o helger och då är jag ensam med barnen.

Han skriker innan jag hinner få fram bröstet, måste amma med amningsnapp. Han märker väl att jag blir stressad...

Osv osv.. Jag har dåligt samvete men oxå lovat mig själv att inte köra mig själv i botten pga amning igen..

Flaskmatade barn mår oxå bra!

Usch ja, man känner sig mer som mjölkmaskin/levande napp än människa och mamma ibland... Förstår verkligen att folk tycker det är påfrestande. Men personligen tycker jag det är väldigt praktiskt att ha maten med mig överallt, lagom tempererad och bara att hiva fram ;)

Självklart mår flaskmatade barn också bra! Lägg ned det dåliga samvetet, ditt barn förtjänar en mamma som mår bra, och kan flaska lösa problemet så är det ju suveränt :) Lycka till!
  • Juronjaure
    soffipropp1987 skrev 2014-08-25 13:42:34 följande:

Har ni börjat någon mammagrupp än? Eller alla län kanske inte har det?

Vi ska börja torsdag nästa vecka :)

Hur vet man om det finns någon sådan?
  • Juronjaure
    Kela1981 skrev 2014-08-26 19:08:10 följande:

I helgen satt jag hemma hos min pappa och pratade med hans flickvän. Diskussionen rörde skötväskor där jag inte kunde greppa riktigt varför dom är så jäkla stora. Vi fick en startväska från Libero på BB som jag har använt istället för jag tycker den är bättre i storleken. Hon sa bara "vänta tills hon börjar bajsa ner sig från topp till tå så det läcker igenom kläderna, då behöver du massa klädombyten med dig också". Nä nä tyckte jag, det händer inte henne. Joho! Det gör det visst!!! I dag på BVC sket hon ner sig från topp till tå och inte hade jag något ombyte med mig inte! Som tur är hade dom en "fynd-hörna" där man kan dels hämta akut-ombyten som detta eller byta till sig kläder mot sådana man inte vill ha eller som inte passar. Så idag har Alice fått ett nytt set med kläder. Får ta med mig några som jag kan lämna nästa gång :)

Kan meddela att den där turen till City Gross efteråt blev inställd, det blev raka vägen hem istället eftersom det hade läckt ut på min tröja också :(

Haha! Ja, herregud vad de bajsar, de små liven... Det känns som att jag tvättar bajskläder hela tiden. Ifall ni har problem med bajsfläckar som inte går bort finns det en fantastisk tvättvål som faktiskt får bort dem, även från vita kläder, även om det krävs en del gnuggande. www.tvaleriet.se/sidor/tvalar.htm, vet inte vad jag skulle göra utan denna tvål...!

I vår skötväska ligger MINST 6 blöjor om vi ska vara borta en eftermiddag, plus extrabyxor, extrabody, extrastrumpor, kofta, mössa, solhatt (märkligt väder nu, man behöver ju ALLT) Sedan säger min syster att skötväskor med tiden fylls på med diverse "bra att ha-saker", så du kommer nog behöva en stor väska du med, så småningom ;)
  • Juronjaure

Min är också 10 veckor idag. Tycker att hon börjat bli orolig på sistone, på kvällarna. Kan ligga och snutta helt frenetiskt och när jag plockar bort henne från tutten för att hon håller på att bryta ihop så flaxar hon med armarna och verkar jättestirrig/orolig. Vad kan detta bero på...?

• Juronjaure
    soffipropp1987 skrev 2014-08-29 22:11:21 följande:
    Jag pratade med min syster och hon sa att min bebis kanske har upptäckt något nytt, världen kanske är större än han trodde och att han då är lite rädd och vill vara nära sin mamma. Min mamma sa däremot att han kanske kommit på att han ju faktiskt inte sitter ihop med sin mamma längre och vill därför ha närhet.

Ja man tycker ju att de ska va nöjda o glada när de har ätit färdigt. Men det är väl en fas (hoppas den går över fort!!!).
    Naaaw, kan hon inte få tro att hon är en del av mamma ett tag till? ;) Och tänk om jag har bidragit till denna hemska insikt genom att visa upp hennes fötter och säga "Titta, SIGNES FÖTTER" samtidigt som jag pillat på hennes tår. Jag har traumatiserat mitt barn.....

Skämt åsido, ja det är väl en fas. I alla fall måste man intala sig själv att det går över snart, annars blir man ju knäpp. Är det så här det kommer vara nu i 18 år? ;) "Det går snart över, det går snart över, det går snart över"-mantra att repetera genom varje utvecklingsfas, trotsålder och tonårseländet ;)
  • Juronjaure

(Jag försöker intala mig själv att hon nog känner sig mer trygg hos mig än utan mig, även när hon skriker i panik och verkar tok-orolig...)

• Juronjaure

Jag har 4 amningsbehåar som knappt räcker till, eftersom man ju behöver på natten också. Och 2 amningslinnen som jag aldrig använt. Och 2 amnings-t-shirtar som jag bara använde på bb. Tycker det är lättare att ha vanlig t-shirt/linne som dras upp eller ned vid amning, då amningskläderna lätt glider ned över tutten och rakt på puttans näsa eller mun, opraktiskt...Att jag visar tuttarna lite mer än jag skulle gjort med speciella amningskläder skiter jag fullständigt i :P

Det enda som besvärar mig lite vid amning är om jag drar upp tröjan så att min tigerrandiga bulldegsmage sticker fram, men det brukar jag lösa med en filt ;)

• Juronjaure

Angående vaccinationer så tänker jag på hur många barn som dog innan massvaccinationprogrammet startade, mot hur många som dör nu, och det räcker för att jag ska låta mitt barn vaccineras. Sedan sa bvc att de vaccinerar mot nåt virus som kan vara skadligt för gamlingar nu också. Barnen som vaccineras klarar alltså av viruset bra, men de kan sprida det vidare till äldre människor som kan dö av det... Så, Sansa Snark har en poäng där, det är ett solidariskt val...

• Juronjaure
    Kela1981 skrev 2014-09-08 23:10:20 följande:

Små bebisar är underbara men verkligen frustrerande när mamma är kontrollfreak!! I går sov hon nästan ingenting på dagen och var skitsvår att lägga både på dagen och kvällen. I dag har hon sovit större delen av dagen, inte alls varit lika ljudkänslig och nu ikväll somnade hon i vagnen för 3,5 timme sedan. Har precis burit upp henne och lagt henne i sängen och det verkar som att hon somnat om igen själv nu. Varje dag är ett lotteri känns det som och det är svårt att planera in aktiviteter osv för man vet aldrig om man har världens goaste bebis med sig eller om det är en vandrande skrikfest :/

Men fantastisk är hon det lilla livet om än tålamodsprövande ibland ;)

Signe hade verkligen vakendagar och sovdagar förut, man visste aldrig vad hon planerat för dagen ;) Nu har hon lagt ned det där med sovdagar och är vaken större delen av dagen, varje dag, istället...

Visst är det gulligt när de skriker? ;) Not. Jag har märkt att folk som inte har barn eller inte har haft småbarn på länge totalt har glömt hur det är... Om man försöker gnälla av sig så kan man få kommentarer som "Jamen, hon är ju så gullig ändå..." Eller "Nämen stackarn är väl tröööött" och så vidare. Det vet jag väl att hon är underbar och att hon skriker för att hon vill förmedla nåt, men det är ÄNDÅ SKITJOBBIGT och ibland behöver jag få SÄGA DET. Numera gnäller jag mest inför en vän som också har en bebis, för hon vet PRECIS hur det är... Inga fåniga "nämen" eller "jamen". Det ÄR jobbigt med bebisskrik! Punkt.
Svar på tråden Junibebisar 2014