-
Ok :)Axo skrev 2014-10-24 02:11:43 följande:Nej, jag gör inte det. Nässug har jag dålig erfarenhet av från äldsta sonen så det vill jag inte använda.
-
Det jag gjorde i början (gett smakisar i en månad, min tjej är fem mån) var att amma först och sedan ge en smakis. Då är hon inte lika hungrig och blir inte lika arg att hon inte får så mycket. Nu efter en månad ger jag henne mer åt gången av det som är etablerat (morot, avokado, banan) och ammar efteråt för att hjälpa hennes mage. Funkar fint :)soffipropp1987 skrev 2014-10-25 12:39:38 följande:
Jag har försökt att vända L till mage när han sover, men då vaknar han :( tror han skulle sova sååå bra på mage...
En sak jag har tänkt på, när ger nu smakisar? Precis innan de ska få mjölk/ersättning? L blir så arg när han inte får mer än ca en tesked (vilket är lite för mkt, men han tycker det är så gott!).
-
Heter din tjej Elsa? Det heter ju min med :) och dessutom verkar du ha en Viola hemma? Det heter min Elsa i andranamn, efter mig !LovaViola skrev 2014-10-30 07:56:15 följande:
Alltså jag har en bebis som somnar 22.30 och vaknar kl. 07!!! Ätit tre gånger under natten.. Alltså detta kan ju inte vara normalt.. De ska väl typ sova 12 h på en natt?? Eeeh det har inte Elsa förstått..
Så då är det bara att säga grattis på namnsdagen till båda dina tjejer (idag och igår)
Angående sovmönstret: hur många gånger sover hon om dagen och när sover hon sista gången innan natten? Min tjej somnar kl 19 ca, men vaknar igen vid 22-23 för att äta (mysa). Så somnar hon om och sover till typ 3-4 och sedan sover hon till 7-8. Så det är väl mest det att din tjej inte sover kvällspassen som skiljer. -
En grej som vi har börjat med här hemma, och som har hjälpt mig väldigt med sömnbristen, är att efter nattmatning nr 2 vid 3-4tiden (min tjej vaknar alltså två gånger om natten) lägger jag mig i ett annat rum. Jag brukar klara att somna inom en halvtimme. Efter några morgnar där pappan har haft ansvaret om morgonen medan jag sover slappnar jag nu av mer och får mer effektiv sömn. Min tjej är som gladast och minst mammig om morgonen så det funkar bra. Pappan behöver dessutom inte gå på jobb förrän vid 9.
Det kanske är något att testa för er som har möjlighet? Ett bra sätt också att öva sig på att släppa in pappan mer och mer i ansvaret, om man har svårt för det. -
Ni som upplever tristessens i mammaledigheten och som saknar ork att göra någonting: jag förstår er. Det som håller igång mig är att jag blir så sjukt deppig om jag inte kommer ut, om så bara för en kort kort promenad.
Det jag har gjort också är att jag har hittat en enkel, kravlös babyaktivitet: babysång. Min tjej älskar det, jag får en ursäkt att piffa mig lite (läs: kamma håret och klä på mig) och vi kommer ut en stund. Ibland stannar vi och leker, ibland går vi på en gång efter sången är klar.
Angående vädret och snålblåst: investera i en rejäl regnjacka, på med gummistövlarna och ut i ur och skur. Pissigt, men så jäkla skönt att komma hem sedan och dricka en kopp varmt av något slag! -
Idag har jag varit på jobbet och intervjuat kandidater. Ska få personalansvar när jag börjar jobba igen i januari. Skönt att vara på jobbet och känna sig intelligent igen, men också skönt att komma hem och sätta sig i soffan.
Just nu sover min tjej. Liksom igår är hon på väg mot en 2 timmar nap, vilket är helt nytt. Vanligtvis sover hon 40-50 min 3 ggr om dagen. Man kan ju hoppas att detta är en nu rutin för henne. Att få 2 timmar mitt på dagen är guld! Då hinner man både laga mat och äta den i lugn och ro.
Om natten fortsätter hon att vakna och äta. Kan bli en matning eller två. Det tycker jag är ok. Jag känner mig utvilad så jag vill inte klaga, även om jag hoppas att hon snart vill sova hela natten igenom. Särskilt som jag snart ska tillbaka till jobbet. Vill inte behöva amma om natten när jag ska till jobbet på morgonen. -
Eftersom du skrev i ett tidigare inlägg att du vill ge din bebis ekologisk barnmat tänkte jag bara säga det att vad jag har sett är det palmolja i nestles gröt. Kanske det bara är i Norge de säljer den med palmolja, men ta en extra titt på ingredienslistan ändå tycker jag.Kela1981 skrev 2014-11-14 18:10:16 följande:Kan du inte ha nån mumsig fruktpure på gröten? Jag ger katrinplommon mest för magens skull men hon tycker det är gott också :) Kanske byta gröt? Jag gav Sempers gröt innan och det funkade ett tag sen var det tvärstopp så jag bytte till nestle istället och den är lenare i konsistensen så den slinker ner fint nu ;)
Jag ger gröt på kvällen som det är nu och tycker att hon oftast sover bättre då. På eftermiddagen vid 4 brukar hon få lite fruktpure men tänkte börja ge henne lite gröt på morgonen också plus lite lunch vid 12-snåret. Ger såklart ersättning först så maten inte konkurrerar ut flaskan :)
Palmolja är sällan ekologiskt och är dessutom hög på mättad fett. Semper är palmoljefritt. -
Hjälp nu är min bebis definitivt inne i en utvecklingsspurt. Hon gråter högljutt och hjärtskärande i sömnen hela nätterna igenom. Det går inte att amma henne lugn för hon är inte vaken. Ibland funkar det att vagga, ibland funkar det inte. Det jag vill är att plocka upp henne men då blir det bara värre för då väcker jag henne. Jag testade att lägga henne bredvid mig i sängen inatt, men det gjorde ingen skillnad.
Blir inte många timmar sömn för tillfället zzzzzz
Fler som har det så här helt plötsligt ? -
Jag har testat majskrok. Det var väldigt spännande tyckte bebis. Jag var däremot lite nojjig för hon bet av en ganska stor bit och jag var nervös att hon skulle sätta i halsen. Det går säkert inte att sätta i halsen, men jg blev nervös ändå :) det gick hursomhelst bra, men sitta och tugga på den utan mig bredvid får hon inte göra.
-
En fantastisk uppfinning hade ju varit en vagn på räls som man kan montera upp i hemmet. I vår lägenhet kan man gå genom tre rum i cirkel (om ni förstår hur jag menar). Där hade jag gärna haft en vagnräls där man kunde låta vagnen gå och man själv kan sova samtidigt som bebisen.