Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

Junibebisar 2014

Jag fattar INGENTING! Har försökt natta Alice i ca 3 timmar. Hon somnar gott i min famn men så fort någon kroppsdel når sängen så är hon klarvaken. Ryggen är halvt av och humöret är borta sedan länge. Till sist fick jag nog. La henne i sängen, in med nappen, pussade henne god natt och gick ut. En gång fick jag gå in och sätta i nappen igen men nu tror jag hon sover! Wtf?!? Bara att inse att jag aldrig kommer att förstå mig på henne :/

• Kela1981
    Juronjaure skrev 2014-11-19 23:41:21 följande:
    Haha, då känner man sig väldigt behövd...INTE! Hade nån sån kväll nyligen, ungen kunde inte läggas ned utan att vakna. Försökte söva i sängen (funkar sällan), och satt och gungade sängen och sjöng, sjöng, sjöng medan ungen skrek. Fick nog och lämnade rummet för att kasta i mig lite godis och höja energinivån, och ungen somnade på en minut... Tack för den, liksom.
    Jamen visst är det spännande! Det är helt ok för mig att inte vara behövd vid sänggåendet men var lite konsekvent bara! ;) Antingen vill man bli vaggad, eller inte. Men meddela mig så jag slipper bli galen! Aaarrrrgh!!!
  • Kela1981
    nica skrev 2014-11-20 10:27:43 följande:

Undrar om de har med någon fas på våra bebisar nu...jag har också fått de jobbigt att natta min lilla loppa. Hon somnar i famnen men så fort man ska lägga henne vaknar hon och skriver. Efter massa försök att få henne att sova gav jag upp och klockan 1 fick hon ligga bredvid oss, en timme senare kunde jag till sist lägga henne i hennes säng.

Åh ja hoppas det är en fas bara! Och att den går över fort!!! A är helt vidrig att få att sova nu på dagen också. Hon har ju visserligen sovit ganska mycket (uppe max 2h i taget) så hon kanske håller på och förbereder för att vara uppe längre perioder?
  • Kela1981
    nica skrev 2014-11-20 12:58:11 följande:
    Nu när cassie skulle sova middag somnade hon utan problem så hoppas verkligen att hon är lika lätt att få somna ikväll smile1.gif får se vad våra små bestämmer hur de ska vara ikväll jag som varit så bortskämd med att hon är lätt och lägga och att hon sover hela natten:-P
    Nu vid två gick det bra att få A att sova men i förmiddags vaknade hon hela tiden så till slut fick hon sova på mig i en fåtölj :/ Hoppas hon sover minst en timme nu :)
  • Kela1981

Är det någon annans bebis som också vaknar efter ca 30 min varje gång man har lagt dom? Hon har inte sovit färdigt men jag måste ta upp henne och vagga henne igen och ibland går det inte alls att få henne att somna om. Tar jag då upp henne och låter henne vara uppe så är hon trött en halvtimme senare igen. Man ser på henne att hon inte sovit färdigt. Samma sak på dagarna som på kvällarna. Svårt att försöka vila själv när man vet att man blir avbruten :(

• Kela1981
    nica skrev 2014-11-20 21:05:53 följande:

Nattningen gick bra och hon sover gott! Hoppas de håller sig hela natten.

Asjak - hoppas du får de trevligt smile1.gif de ska säker gå bra smile1.gif

Kela- hur har de gått för er?

Soffipropp - njut av de smile1.gif

Ööööö det är bara skit här hemma! Hon skulle ätit 20 men blev övertrött och kom inte till ro när hon skulle så hon somnade 20 istället! Så ja, nu sover hon och jag måste väcka henne men hon blir så jäkla arg :( Kul! Ingen sömn förrän tidigast midnatt ikväll också. Sambon passade på att gå och lägga sig en stund när jag fick sitta och sova henne så honom har jag lust att gå upp och skalla! Grrrr.... Trevlig stämning här hemma ;)
  • Kela1981
    smalljey skrev 2014-11-20 23:06:43 följande:

Gick förresten in på appen wonder weeks och läste nästa utvecklingsfas och då stod mardrömmar med. Kanske att hon är lite före där då för det känns som att hon verkligen är rädd/orolig/ledsen när hon vaknar..

Oj är ni redan så långt framme? Alice ska precis in i "Relationships"-leapet :) eller om ca en vecka är det dags enligt appen :)
  • Kela1981
    ellami skrev 2014-11-20 23:29:39 följande:

Min beb har varit i relationship fasen (det är väl den med mardrömar?) 2 veckor nu enl appen och det stämde rätt bra med att han, som övriga faser, plötsligt började vakna var 30-60 min hela natten. Bara gnäll och gråt. Nu har det lugnat ner sig lite men nattningarna är fortfarande ett mysterium. Ikväll tex,. Somnade 19.30. Sen dess vaknade han var 5-15 minut och bara gråter. Inte alls lätt att söva om. Runt 22 var han klarvaken. Låg mellan oss i sängen och lekte med sina fötter och sjöng för full hals. What liksom???? Nu har jag ÄNTLIGEN lyckats söva om.. Mina förhoppningar om en hyfsat bra natt är små!

Nej det är fasen efter Relationships som är med mardrömmar vad jag kunde utläsa. Men sömnsvårigheter ingår väl nästan i alla leapsen :( så man verkligen får njuta av det ;)

Hoppas du får en hyfsad natt i alla fall :)
  • Kela1981
    smalljey skrev 2014-11-21 00:26:54 följande:
    Nä, klev nog in i relationship perioden förra veckan. Jag var bara inne och smygläste på nästa period och tänkte att eftersom vår lilla är så extremt ivrig så kanske hon nosar på delar av den redan nu oxå. Just att hon är så ledsen på nätterna. Hon kan vakna och gråta hysteriskt och liksom skaka. Men det kanske hör till den här oxå?

Något jag funderar över...det står ju t ex att den här fasen börjar nångång mellan v23-26 och håller på några veckor. Sen drar nästa fas igång v33-37 nångång och sen igen v41 osv...det känns ju lite som att dem är i utvecklingsfaser typ 90% av tiden och borde alltså alltid sova dåligt och krångla. Men det verkar som att mångas bebisar sover bra och bara vaknar kanske 1-2 gånger om natten max. Konstigt att det kan vara så olika?!
    Aha då är jag med :)

Så som jag fattar det så är väl hela första året nästan ett enda långt språng :/ Men det är ju mycket dom ska lära sig på ganska kort tid :) Alla bebisar kanske inte känner av sprången med samma intensitet plus att dom kanske inte automatiskt får sömnsvårigheter bara för att dom är i ett språng men det är vanligt? Det kan ju också betyda att dom är svårare att natta och det verkar ju vara en trend just nu i denna gruppen ;) Vad vet jag, här spekuleras det hejvilt! Sömnen har väl mycket att göra med matvanor osv också. I alla fall för Alice har det varit så om man tänker nattsömn. Igår fick hon, efter en katastrofal kväll, gröt vid 22 och i natt har vi bara haft ett uppvaknande och ville ha napp. Sen vart det tyst fram till halv 8! Yay, sa denna mamman!

Synd dom inte kommer med användarmanual ;)
  • Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-11-21 13:54:46 följande:

Vill inte somna, gick 5 km unna jag gav upp och började gå hemåt. 500 meter hemifrån sover han. Det är så himla mycket som man måste titta på när man är ute och åker :) phpx2znQC41093.jpg

Gud vilken sötis!
Svar på tråden Junibebisar 2014