• Anonym (Mamma)

Han vill träffa vår dotter efter fyra års frånvaro

Pappan har efter 4 år tagit kontakt och vill börja träffa vår 10 åriga dotter igen.

Hur börjar man? Hur lägger man upp allt? Ska jag vara med eller låta henne åka själv till honom och hans familj som hon bott med tidigare också?

• Svar på tråden Han vill träffa vår dotter efter fyra års frånvaro
  • SupersurasunkSara

Fråga dottern, hon är tio år och bör kunna tala om hur hon vill ha det. Troligen är det bäst med dagumgänge i början, med dig först och sen ensam när hon vant sig vid pappa igen.

En del beror det också på hur mycket hon bodde med pappan och hans familj tidigare.
    Är pappan beredd på att hon kanske är avig pga att hon känner sig övergiven?

• korralin

Prata med din dotter? 
    Hon är ändå 10 och har en egen vilja och egna åsikter. 

Jag skulle nog se till att träffas på en neutral plats till en början - du, hon och hennes pappa. Kanske ett fik, på ett museum etc. Se till att GÖRA något och att det inte bara blir "häng hemma hos pappa" för då kan det vara svårt att skapa en relation så här efter fyra års frånvaro.

I övrigt tror jag din tioåring har ganska mycket egna tankar kring hur länge ni ska träffas alla tre och när hon är redo att umgås själv med pappan, när hon är redo att ex sova där osv. 

BELLA CIAO
  • Anonym (Mamma)

Pappan tror att det kan flyta på som innan skulle jag tro. Hon bodde lika mycket hos dom som mig tidigare men en tragisk händelse gav ett uppehåll och efter det var det tydligen svårt att ta kontakt igen enligt pappan.

Min dotter vet inget ännu, jag vill ha en plan hur jag ska lösa det först.

• Anonym (Mamma)
    korralin skrev 2014-06-22 22:28:57 följande:
    Prata med din dotter? 

Hon är ändå 10 och har en egen vilja och egna åsikter. 

Jag skulle nog se till att träffas på en neutral plats till en början - du, hon och hennes pappa. Kanske ett fik, på ett museum etc. Se till att GÖRA något och att det inte bara blir "häng hemma hos pappa" för då kan det vara svårt att skapa en relation så här efter fyra års frånvaro.

I övrigt tror jag din tioåring har ganska mycket egna tankar kring hur länge ni ska träffas alla tre och när hon är redo att umgås själv med pappan, när hon är redo att ex sova där osv. 

Pappan vill träffas med hela sin familj på någon roligt aktivitet
  • korralin
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-22 22:34:18 följande:

Pappan vill träffas med hela sin familj på någon roligt aktivitet
    ifall ni har en helt ok relation så fråga ifall inte du kan hänga på, förutsatt att dottern vill det. tycker nog att du borde vara med på första umgänget, men att ni tre tillsammans kan fundera ut hur umgänget skulle gå till i framtiden.
    skulle nog också försöka fråga pappan ifall det inte vore bäst om hans familj väntade lite, och att umgänget till en början handlade om han + dottern (och ev du till en början), det är nog lätt för henne att känna sig bortglömd annars.. 

jättefint att du försöker reda ut och göra en "plan", men involvera din dotter! hon har säkert massor att säga till om!
    lägg fram ett förslag att typ  "pappa vill gärna träffa dig och vi tänkte att vi kunde på på zoo på fredag tillsammans vi tre. Vad tycker du om det?" och låt sedan dottern vara med och bestämma och utforma umgänget.
    BELLA CIAO
  • Anonym (Mamma)

Jag erbjöd pappan att komma hem till oss men han var noga med att poängtera hur viktig hans familj är. Jag är rädd att han inte kommer att fullfölja detta därför vill jag ha ett planerat umgänge innan jag pratar med dottern. Hon tog det hårt att bli utesluten ur sin ena familj och stod även sin bonusmamma nära då hon varit delaktig sen vår dotter var något år.

Men ska försöka prata med pappan om enskilt umgänge, men vill inte att dottern ska tro att vi blir en familj igen och tror även inte hans fru är så imponerad av idéen att vi umgås utan henne.

Vår relation är inte den bästa speciellt inte efter att han försvann men jag kommer göra mitt bästa för dottern.

• Anonym (cred)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-22 23:03:16 följande:

Jag erbjöd pappan att komma hem till oss men han var noga med att poängtera hur viktig hans familj är. Jag är rädd att han inte kommer att fullfölja detta därför vill jag ha ett planerat umgänge innan jag pratar med dottern. Hon tog det hårt att bli utesluten ur sin ena familj och stod även sin bonusmamma nära då hon varit delaktig sen vår dotter var något år.

Men ska försöka prata med pappan om enskilt umgänge, men vill inte att dottern ska tro att vi blir en familj igen och tror även inte hans fru är så imponerad av idéen att vi umgås utan henne.

Vår relation är inte den bästa speciellt inte efter att han försvann men jag kommer göra mitt bästa för dottern.

Du är en bra mamma TS, kudos till dig!

Hoppas allt går bra och att pappan lever upp till sina ord nu, för er dotters skull. 
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-22 23:03:16 följande:

Men ni kan ju ALLA träffas på neutral mark först. På picnic, på ett fik, hemma hos dig och dottern om det känns bekvämt för er.

HAN och hans familj har gjort fel här så det är på sin plats att de är lite ödmjuka inför att få ynnesten att få träffa dottern igen. Och som sagt, jag hoppas de är beredda på att hon inte bara så där tar dem till sig igen. Ha noga koll och kontakta gärna bup eller skolkuratorn så hon får någon att tala med som bara är på hennes sida utan att ha eget intresse i saken.
  • SupersurasunkSara

Jag ser att det ser ut som att jag menar att du har eget intresse och därmed inte ser till dottern, så menar jag inte, men om dottern pratar med en utomstående kan hon nog säga saker på ett annat vis samt att pappan kan inte anklaga DIG för påverkan om dottern väljer bort honom.

• 2020

Fyra år för en sexåring går inte att jämföra med fyra år hos en vuxen! Det måste ta den tiden det tar. Jag tycker du gör helt rätt som gör upp en plan, vilket han måste acceptera. Jag hade även diskuterat med min dotter. Sedan undrar jag vad som kan vara så stort att man inte kunde träffa sin dotter på fyra år! Ett barn är ju inget som man kan se när man behagar, för ett barn finns inget värre än att när en förälder tar avstånd. Deras värld är ju väldigt liten och föräldrarnas betydelse väldigt stor. Så han måste förstå att man kan inte bara dyka upp en dag och börja vid där man slutade. Detta kommer att ta tid och planering.

• MadHatter

Jag skulle ha en träff, bara jag (och ev pappans sambo) först för att höra hur pappan tänkt sig det hela.

Det är ju väldigt viktigt att han är beredd på att han behöver arbeta aktivt på att vinna tillbaka dotterns förtroende och att han måste anpassa umgänget efter hennes behov och önskemål.

Det verkar som att du är lite osäker på hur pass stor förståelse han har för flickans behov?

Så där skulle jag börja.

• Anonym (Mamma)
    MadHatter skrev 2014-06-23 07:28:41 följande:
    Jag skulle ha en träff, bara jag (och ev pappans sambo) först för att höra hur pappan tänkt sig det hela.

Det är ju väldigt viktigt att han är beredd på att han behöver arbeta aktivt på att vinna tillbaka dotterns förtroende och att han måste anpassa umgänget efter hennes behov och önskemål.

Det verkar som att du är lite osäker på hur pass stor förståelse han har för flickans behov?

Så där skulle jag börja.

Jo jag har levted pappan och tyvärr saknar har förmågan att se andras behov. Han har säkert saknat dottern massor och samtidigt tror jag inte hans fullspäckade liv passar den tid vår dotter kommer behöva.

Jag känner hur negativ jag låter, men jag vet hur svårt pappan haft innan att prioritera dotterns behov. Skolkuratorn var ett bra tips ska kolla med henne men det blir ju först efter sommaren
Svar på tråden Han vill träffa vår dotter efter fyra års frånvaro