Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Han vill träffa vår dotter efter fyra års frånvaro

Pappan har efter 4 år tagit kontakt och vill börja träffa vår 10 åriga dotter igen.

Hur börjar man? Hur lägger man upp allt? Ska jag vara med eller låta henne åka själv till honom och hans familj som hon bott med tidigare också?

• Svar på tråden Han vill träffa vår dotter efter fyra års frånvaro
  • Anonym (Mamma)

Pappan tror att det kan flyta på som innan skulle jag tro. Hon bodde lika mycket hos dom som mig tidigare men en tragisk händelse gav ett uppehåll och efter det var det tydligen svårt att ta kontakt igen enligt pappan.

Min dotter vet inget ännu, jag vill ha en plan hur jag ska lösa det först.

• Anonym (Mamma)
    korralin skrev 2014-06-22 22:28:57 följande:
    Prata med din dotter? 

Hon är ändå 10 och har en egen vilja och egna åsikter. 

Jag skulle nog se till att träffas på en neutral plats till en början - du, hon och hennes pappa. Kanske ett fik, på ett museum etc. Se till att GÖRA något och att det inte bara blir "häng hemma hos pappa" för då kan det vara svårt att skapa en relation så här efter fyra års frånvaro.

I övrigt tror jag din tioåring har ganska mycket egna tankar kring hur länge ni ska träffas alla tre och när hon är redo att umgås själv med pappan, när hon är redo att ex sova där osv. 

Pappan vill träffas med hela sin familj på någon roligt aktivitet
  • Anonym (Mamma)

Jag erbjöd pappan att komma hem till oss men han var noga med att poängtera hur viktig hans familj är. Jag är rädd att han inte kommer att fullfölja detta därför vill jag ha ett planerat umgänge innan jag pratar med dottern. Hon tog det hårt att bli utesluten ur sin ena familj och stod även sin bonusmamma nära då hon varit delaktig sen vår dotter var något år.

Men ska försöka prata med pappan om enskilt umgänge, men vill inte att dottern ska tro att vi blir en familj igen och tror även inte hans fru är så imponerad av idéen att vi umgås utan henne.

Vår relation är inte den bästa speciellt inte efter att han försvann men jag kommer göra mitt bästa för dottern.

• Anonym (Mamma)
    MadHatter skrev 2014-06-23 07:28:41 följande:
    Jag skulle ha en träff, bara jag (och ev pappans sambo) först för att höra hur pappan tänkt sig det hela.

Det är ju väldigt viktigt att han är beredd på att han behöver arbeta aktivt på att vinna tillbaka dotterns förtroende och att han måste anpassa umgänget efter hennes behov och önskemål.

Det verkar som att du är lite osäker på hur pass stor förståelse han har för flickans behov?

Så där skulle jag börja.

Jo jag har levted pappan och tyvärr saknar har förmågan att se andras behov. Han har säkert saknat dottern massor och samtidigt tror jag inte hans fullspäckade liv passar den tid vår dotter kommer behöva.

Jag känner hur negativ jag låter, men jag vet hur svårt pappan haft innan att prioritera dotterns behov. Skolkuratorn var ett bra tips ska kolla med henne men det blir ju först efter sommaren
Svar på tråden Han vill träffa vår dotter efter fyra års frånvaro