• snö 81

Bf mars 2015

Lejonhierta skrev 2014-09-26 14:25:14 följande:
    ahh ja menar hon så, så förstår jag precis hur hon menar. Men man brukar ju få lyssna på hjärtljuden minst en gång innan RUL. Vi fick det på den tiden de inte erbjöd KUB, så då fick man ju ändå veta om det var något eller ej.
    I mitt landsting får man inte lyssna på något hjärtljud innan RUL. Första gången man får lyssna på det är någon vecka efter RUL
  • snö 81
    LillaSandy skrev 2014-09-27 13:40:50 följande:

Snö81: Jag tillhör också Norrbottens läns landsting. Ska på inskrivning på tisdag och är då i v 11. Hoppas att barnmorskan kan erbjuda mig något som kan visa att det finns liv i magen. Men har inga stora förhoppningar. Tycker det är dåligt att man inte får göra KUB här eller ens se om allt verkar se bra ut innan v 18-20 då det är RUL. Var i Norrbotten bor du? Jag har nämligen själv lyckats hitta ett ställe där man kan göra privat UL i den vecka man själv önskar. Jag bokade in ett UL till fredag nästa vecka och kommer då vara i 11+6. Hon kunde även kolla nackspalten då sa hon. Kostnaden är dryga 500 kr. 

Oj en till norrbottning, kul!

Jag bor i Luleå och här vet jag att man kam göra VUL hos Hassler, med det var kö när jag var i rätt veckor så jag hann inte. Dom tar bara emot till vecka 12.

Dock fick jag komma på gyn och kolla i 12+6 eftersom jag haft två missfall innan och var orolig så jag har sett den en gång iaf. Men hade jag inte haft missfall innan hade jag aldrig fått komma dit
  • snö 81
    Pojkmamma01 skrev 2014-09-28 08:21:17 följande:

Jag bor i Västernorrland och här är det också inskrivning v 11-12 och Rul i v 17-19 och Bm v 24..

Imorrn är det 2 veckor till mitt Rul.. Piiiiirrrigt!!

Känner lite småpuffar och hur nåt rör sig i magen.. Fler som känner nåt?

Jag känner än då länge bara som kittlingar i magen, inga buffar än.

Imorgon har vi 3 veckor kvar till RUL.
  • snö 81
    LillaSandy skrev 2014-09-28 09:02:34 följande:

Snö81: Ja hassler hade tre månaders väntetid nu så det gick ju inte. Men det finns en i torneå som gör :) och det är ju inte så långt dit.

Nej, det är ju inte så långt dit. Men då gäller det ju att dom kan svenska i så fall (iaf för mig)
  • snö 81
    bb2014 skrev 2014-09-28 22:40:48 följande:

RUL om 2,5 veckor.

Har som sagt kännt sprattel. Som om det är en fisk. Kan också bli väldigt hård där livmodern befinner sig och sen försvinner det. Gissar att det är bebis som rör sig.

Jobbigt är att jag läcker riktigt mycket råmjölk nu (alltså inte så det sprutar, men droppar)! Inte så det läcker igenom BHn. Men ändå. Känns löjligt att köpa amningsinlägg i vecka 17.

Nån annan som börjat läcka?

Att livmodern blir hård och sen släpper är sammandragningar, livmodern tränar sig.
  • snö 81

På tal om läckande bröst och mjölk - finns det fler här dom redan nu vet att ni inte ska amma??

Jag gjorde en bröstreduktion när min dotter var lite drygt 2 år så jag kommer inte att kunna amma denna gången. Ammade med dottern, men nu blir det flaska

• snö 81
    bb2014 skrev 2014-09-29 18:17:12 följande:
    Det känns inte som sammandragningar. Utan det känns inte alls. Mer att det buktar ut på olika ställen mellan navel och blygdben. Men sammandragningarna kanske inte känns?
    Nej, sammandragningar som är "ofarliga" ska inte kännas mer än som att det blir obehagligt och spänt.
  • snö 81
    bb2014 skrev 2014-09-29 18:23:05 följande:

Har ni börjat handla grejer redan? Jag är lite vidskeplig och vi vill inte börja handla förrän efter RUL. Även om vi sett bebis två gånger redan.

Ni som har barn sen tidigare har väl redan det mesta :)

Är ju massvis att köpa, men roligt också såklart!

Min dotter är nästan 5 år och jag trodde inte att jag ville ha fler barn så jag har inte en endast liten sak kvar. Mannens barn är så stora så han har inte heller kvar något. Så vi står på ruta ett precis som förstagångsföräldrar.

Jag har börjar tjuvkika lite på håll :) men så förra veckan kunde jag inte låta bli att buda hem en liten overall och en pytteliten kofta från Tradera. Så det är ungefär det vi har nu. Vi ska börja kolla på vagn efter RUL, vet inte alls vad jag vill ha för vagn denna gången.
  • snö 81
    Malin1992 skrev 2014-10-04 09:46:49 följande:
    Hej :) va roligt att du hittat hit :) vi har samma BF :P r det vanligt med förkylning o halsont? Jag har haft det i 4 dagar nu o halsvärken blir bara värre o värre :(
    Att bli förkyld på hösten är inget ovanligt oavsett om man är gravid eller inte, men för en del vill det inte ge sig när dom är gravid. Man har ju lätt att få svällda slemhinnor så nästäppan kan bli långvarig om man blir förkyld.
  • snö 81

Jag har RUL på måndag, men jag hade nästan glömt bort det.

Bokade för en månad sedan och nu är det helt plötsligt bara några dagar kvar. Vi ska inte ta reda på kön denna gång.

• snö 81
    Villhaenbebbe skrev 2014-10-16 13:32:48 följande:
    Åh jag har också på måndag :) :) inte länge kvar nu!
    Nej, nu är det nära. Vilken vecka kommer du vara i?

Jag kommer vara i 18+4
  • snö 81
    cayote skrev 2014-10-17 01:01:55 följande:

Hej tjejer.

Grattis till alla ni som väntar smått!

Vi fick igår reda på att  vi är gravida. Superglad över det beskedet såklart även om det är chockerande då vi trodde att vi var skyddade. Men den största chocken kom när BM berättar att vi redan är i v 18 ca, kunde vara längre då hon inte kunde se så exakt på den UL maskin hon använde sig av.

Jag har en sov sedan tidigare som idag är 13 månader. Jag satte in en hormonspiral i december förra året och sökte i januari för att jag tyckte att den skavde och satt konstigt. Men allt såg fint ut med spiralen både efter vaginal undersökning och UL. Hade dock en infektion som behandlades.

Har sedan haft blödningar lite här och där precis som det kan vara med en spiral. Haft ont i magen sedan en månad tillbaka som blev värre och värre för någon vecka sedan och igår sökte jag alltså för att få det undersökt då jag trodde spiralen spökade igen. 

Spiralen syns inte till och den kan ha åkt ut utan att jag märkt det eller så gömmer den sig någonstans därinne men det är ingenting de gör någonting åt i nuläget då riskerna är större att leta efter den än att låta den vara.

Vi fick tid till RUL till den 22/10 då vi får en mer exakt tid och BF.

Jag är i chock då jag mådde skiiit hela graviditeten med sonen, mådde illa till v 17 och kräktes långt efter han kommit. Hade ömma och onda bröst som växte flera strl. Jag kände tidigt fosterrörelser både inne i magen och utanpå. Syntes att jag var gravid i v 15. 

Nu har jag inga symptom alls som kunde hinta om att jag är gravid. Inte en tanke på det alls. 

Men shit, vilken chock!

Grattis i alla fall och välkommen
  • snö 81
    Villhaenbebbe skrev 2014-10-20 12:35:00 följande:
    Jag var i 17+4 :) så ganska tidigt. Men allt såg så fint ut och det var en liten pojke där inne <3 

Jag är sååååå glad nu, bästa dagen någonsin!
    Härligt!

Jag har precis kommit från mitt RUL och allt såg toppen ut, men den ville inte alls samarbeta för foto.

Och kön tog vi inte reda på, men det hade hon inte kunnat se sa hon för den låg med händerna mellan benen :)
  • snö 81
    Pojkmamma01 skrev 2014-10-22 09:59:02 följande:

Vi var på Ul i måndags.. Vi frågade om hon kunde se vad det var.. Och när hon kollat runt lite och mätt lårbenet så pausade hon en bild typ sett underifrån så man såg rumpan och, ja..

Hon sa: ja, ni ser ju vad det är!

Jag kollade och kollade och tyckte att det såg ut som "tre streck" men sa samtidigt att jag aldrig sett "könet" på ul från min förra graviditet.

Jag tycker att det ser ut som en tjej, sa Bm.,

Hon visade vart pungen och pillen brukar vara och där var inget..

Hon fortsatte att kolla och mäta bebisen. Allt såg bra ut och hon avslutade ul undersökningen med att pausa en bild tagen på rumpan underfrån och säga: nä, det finns inget där!

Vi blev så klart jätteglada eftersom vi har varsin pojke sen tidigare förhållande.. Men hur säker kan man vara på att hon och vi såg rätt?

Min sambo såg sin sons ul och där var det klart och tydligt vad det var.. Han sa att det här såg helt annorlunda ut..

Jag är väl sån att jag tror det inte förrän jag ser det..

Missförstå mig inte.. Skulle bli superlycklig att få en pojke till också.. Är/var ju som inställd på det! smile2.gif

När jag väntade dottern visade läkaren som gjorde UL två streck och sa att det var en tjej.

Denna gång tog vi inte reda på kön, men jag tror ju att det är en pojke så jag inbillade mig att jag såg en pung :) Är det någon som vet hur en pung ser ut på UL?
  • snö 81
    Pojkmamma01 skrev 2014-10-22 13:17:57 följande:

Snö 81..

Jag googlade ultraljudsbilder pojke/flicka. Jag hade inte sett några såna bilder tidigare där man faktiskt ser vad det är.

Det finns ganska många som är tydliga.

Om jag säger så här: rätt vinkel och det finns en pille och pung så syns det tydligt.

Jag såg ingen snopp, men jag inbillade mig att jag såg en pung när hon gick nerifrån och upp genom kroppen. Dock sa hon att den låg med benen i kors och på slutet även med händerna mellan benen så det är en pryd liten rackare :)
  • snö 81

Kan ju tillägga att vi inte ville veta kön, men jag är ju så nyfiken så jag smäller av.

Men det ska bli så kul med överraskningen på förlossningen. Den fick jag ju inte förra gången då vi visste att det var en tjej.

Svar på tråden Bf mars 2015