• snö 81

Bf mars 2015

Villhaenbebbe skrev 2014-09-01 20:09:31 följande:
    Jaa jag håller absolut med om att alla borde få möjligheten att göra KUB! Det är väääldigt långt till v 18, men som du säger så kommer det såklart vara värt väntan!

Jag skulle iaf vara glad för minsta lilla bekräftelse på att h*n lever där inne, bara höra hjärtljuden skulle räcka!

Men än så länge har jag en "känsla" av att allt är ok :) så får hoppas det stämmer!
    Jag har också en känsla att det är som det ska därinne. Idag när jag satt vid köksbordet kände jag ett hastigt litet kittlande precis vid blygdbenet. Inbillar mig att det var bebis som sa hej :)
  • snö 81

Fick ett samtal från en läkare idag att ett urinprov jag lämnat förra veckan visade på streptokocker. När jag sedan pratade med barnmorskan hade jag tydligen haft det sedan jag lämnade ett urinprov som dom odlade vid inskrivningen den 13/8.

Blev jätteorolig eftersom jag gått med detta i 3 veckor nu...

• snö 81
    RoZ29 skrev 2014-09-02 08:42:09 följande:
    Va i vecka 13, det avstannade i vecka 8.
    Fy så hemskt att upptäcka det så sent och veta att det har varit så i jättemånga veckor.
  • snö 81
    Trollmoran skrev 2014-09-03 16:25:12 följande:

Känner mig väldigt fånig! Jag är på 14+1 idag och oroar mig för att pyret ska vara dött! Ska på kontroll (blodprov och vägning) vid 16+3, tror ni att det är någon vits att be om att få höra hjärtat?

Jag vet att det kanske inte går att hitta(/höra) och att det i så fall inte behöver betyda att något är fel, men det hade varit så skönt att få chans att höra hjärtat! Annars får jag vänta tills 19+6 och RUL, och det känns så himla långt fram!

Jag inbillar mig att jag skulle vara mindre nojig om jag hade några ordentliga symptom! Rapar känns liksom lite "fattigt"

Jag är på 11+6 och oroar mig för samma sak. Önskar att bården var lite mer givmild så att man skulle kunna få kolla upp om man är orolig.

Jag har gått med streptokocker (UVI) i en månad och när jag ringde gyn och ville få kolla med VUL/UL att inget hänt med den lilla så säger dom bara att så länge jag inte blöder så får jag ingen koll... Det räcker tydligen inte att man har ont i magen, sammandragningar och är orolig
  • snö 81

Är det fler än jag som har hunger-skov?
    Jag var jättehungrig en period för ett antal veckor sedan, men sen helt plötsligt försvann det och hungern var tillbaka till det normala igen. Nu verkar jag dock ha trillat dit igen. Jag kan bli akuthungrig helt plötsligt trots att jag åt nyss och får jag inte i mig något snabbt så blir jag yr och illamående. Kvällar och förmiddagar är värst!

Minns inte att det var såhär när jag väntade dottern. Då var jag nog mer konstant hungrig :)

• snö 81
    Skumbollen skrev 2014-09-03 19:39:36 följande:
    Streptokocker? Vad är det? Varför hörde inte bm av sig om det när du lämnade första provet?

Ja, man kan ju undra varför hon inte hörde av sig första gången. Men det är i alla fall ungefär som att jag har kisshalsfluss :) Alltså halsfluss i urinblåsan.

Tydligen måste jag få penicillin under förlossningen eftersom att jag har streptokocker nu - tydligen en säkerhetsåtgärd för att inte smitta bebis med något. Fattar egentligen inte, jag äter ju medicin för att få bort bort det nu och det är ju 28 veckor kvar till jag ska föda?!

• snö 81
    Lola8200 skrev 2014-09-03 19:45:51 följande:

Vi köpte en doppler för att lugna min rädsla..det var helt fantastiskt att få höra på lillen om så bara i några sekunder

Men tänk på att livmodern gömmer sig i bäckenet och då kan det vara svårt att hitta hjärtat..och då kanske du blir ännu mer orolig..jag skulle riva i ordentligt åt barnmorskan om jag var riktigt orolig och hon sa nej..hon ska ju se till att du mår bra och att ditt barn mår bra..ge henne en känga och ljug om en liten blödning om du måste.eller säg att du är symptomfri,då får de bråttom. Lycka till och håll hakan uppe,det är säkert ingen fara med den lille

Hur tidigt kan man höra med en doppler?
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2014-09-05 07:08:54 följande:
    Hmm tänk vad enkelt det är på andra ställen. Här är allt så segt, vi får även bara ett ul och det i v 18. Och för det måste vi åka 12 mil enkel resa. Ibland vill jag flytta till en större ort
    Ibland skulle man önska att landstinget gjordes om lite så att det inte hänger på i vilken kommun/stad man bor i. Att samma sak ska gälla överallt...

Här får vi inte heller göra något mer UL än det i v.18-19. Om man har en blödning kan man om man har tur få komma till gyn och kolla, men det är inte så säkert.
  • snö 81

Nu blev jag nästan chockad :)

Hade kontakt med gyn igen pga mina symptom på UVI'n jag har. Och jag ska få komma på koll till gyn nästa vecka på tisdag. Längtar och är samtidigt dönervös...

• snö 81
    Skumbollen skrev 2014-09-05 15:54:12 följande:
    Ser där ja! Hon vakna till liv tillslut! Hoppas du får kika på pyret som kompensation för sin klantighet. Vi skall göra vårt kub-ul på tisdag så vi går väl se om vi har samma bf sen :)
    Ja det är tur att dom låter mig komma. Fick brev från läkaren idag med namnet på exakt vilken bakterie jag har och när jag googlade på den så visar det sig att det är GBS jag har.

Typ inte alls det bästa att få när man är gravid. Antingen får man missfall eller att fostret för i magen. Alternativt att bebisen kan smittas vid förlossning och få blodförgiftning, hjärnhinneinflammation eller lunginflammation. Eller så går allt alla tiders utan komplikationer.

Svårt att inte oroa sig :(
Svar på tråden Bf mars 2015