RoZ29 skrev 2014-08-26 14:10:21 följande:
Verkar som att jag får göra det ändå, han säger att han vet inte vad som är "farligt" för mig nu och han vill inte komma å säga att jag kan göra nått och sen nått händer det nått. Han vill inte ha det på sitt samvete säger han.
Nej, det är arbetsgivarens ansvar att tillsammans med skyddsombud och helst arbetstagare genomföra riskanalys. Vad som framkommer i den ska ligga till grund för vilka åtgärder arbetsgivaren måste vidta för att säkerställa att den gravida inte utsätts för fara. Åtgärd kan vara, beroende på arbetet, kortare arbetstid, andra sysslor/omplacering, annan arbetstid eller avstängning.
Jag är själv i detta läget nu då jag arbetar på ett ställe med mycket hot och våld och varje arbetspass sedan jag kom åter från semester så har jag mordhotats pga min graviditet. Som första åtgärd blev jag direkt avstängd med full lön (+ ob) i två veckor. Nu idag kom nya direktiv trots att jag är avstängd att jag ska utföra administrativa saker hos chefen, vilket jag nu gör. Chefen ska kontakta regionchefen för att klargöra om jag ska placeras på kontoret och om de har behov av heltid eller deltid och om jag ska stängas av resten och få graviditetspenning från försäkringskassan. osv.
Detta arbetsmiljöansvar är reglerat i lag. Det du kan göra är att vända dig till facket om du är medlem där och då är det att rekommendera att ta kontakt med det regionala skyddsombudet dvs RSO. Är du inte medlem så kontakta arbetsmiljöverket, du hittar dem på
www.av.se
Lycka till