Inlägg från: Lejonhierta |Visa alla inlägg
  • Lejonhierta

Bf mars 2015

Fortfarande enormt trött, antar det har att göra med mitt låga Hb. Kräkningarna lugnat sig och inte kräkt på dryga veckan, bara mått illa -tills igår kväll, var i badrummet och gjorde nattrutiner och älskad man kommer in och kissar, samtidigt kom en kaskadkräkning från mig så blev att rensa handfat Rynkar på näsan.. Då var jag lipfärdig att jag inte fick ha toan ifred, för då hade jag kunnat vända mig om och spy i toastolen. Tänk vad världen kan rasa för små händelser numera ;)
    Magen är gigantisk och alla jag träffar kommenterar den... Går in i v 13 imorgon och KUB i övermorgon.
    Avstängd från jobbet pga hot/våld mot mig pga graviditet, så gör mest jobbpyssel som ligger efter. Känns konstigt och jag saknar jobbet och kollegorna mycket.

• Lejonhierta
    RoZ29 skrev 2014-08-26 14:10:21 följande:
    Verkar som att jag får göra det ändå, han säger att han vet inte vad som är "farligt" för mig nu och han vill inte komma å säga att jag kan göra nått och sen nått händer det nått. Han vill inte ha det på sitt samvete säger han.
    Nej, det är arbetsgivarens ansvar att tillsammans med skyddsombud och helst arbetstagare genomföra riskanalys. Vad som framkommer i den ska ligga till grund för vilka åtgärder arbetsgivaren måste vidta för att säkerställa att den gravida inte utsätts för fara. Åtgärd kan vara, beroende på arbetet, kortare arbetstid, andra sysslor/omplacering, annan arbetstid eller avstängning.

Jag är själv i detta läget nu då jag arbetar på ett ställe med mycket hot och våld och varje arbetspass sedan jag kom åter från semester så har jag mordhotats pga min graviditet. Som första åtgärd blev jag direkt avstängd med full lön (+ ob) i två veckor. Nu idag kom nya direktiv trots att jag är avstängd att jag ska utföra administrativa saker hos chefen, vilket jag nu gör. Chefen ska kontakta regionchefen för att klargöra om jag ska placeras på kontoret och om de har behov av heltid eller deltid och om jag ska stängas av resten och få graviditetspenning från försäkringskassan. osv.

Detta arbetsmiljöansvar är reglerat i lag. Det du kan göra är att vända dig till facket om du är medlem där och då är det att rekommendera att ta kontakt med det regionala skyddsombudet dvs RSO. Är du inte medlem så kontakta arbetsmiljöverket, du hittar dem på www.av.se

Lycka till
  • Lejonhierta
    Hallon16 skrev 2014-08-27 19:17:35 följande:

Idag fick jag missfall, hade så svåra smärtor att jag fick åka in till gynakuten. Fostret hade troligen dött för några dagar sedan, är i v. 11+5. Håller alla tummar att det går bra för er andra! Jag och min sambo är hoppfulla om en bebis lite senare på 2015 :) lycka till! Nu lämnar jag denna tråd.

Usch, beklagar verkligen :(
  • Lejonhierta

Jag vet ju exakt så när som på någon timme när mitt barn blev till eftersom vi gjort ivf, ändå säger ultraljudet att den är ett-två dygn yngre. Inte mycket att oroa sig för, det intressanta är att de så beslutsamt går efter vad ul säger, även i mitt fall. Men jag fick ju tillbakatvådagarsodlat och det hade delat sig korrekt för den tiden. Så vissa växer olika, bara sjukvården som har svårt att erkänna det ;)

• Lejonhierta

Ujja, mina har diffat ett hekto från lättast till tyngst så alla har i princip vägt 3100 g, tre var 48 cm och en var 47 cm. Återstår att se hur denna blir.

• Lejonhierta
    LillLouise84 skrev 2014-09-04 14:45:14 följande:

Ibland blir jag galen på sjukvården. Bm ringde igår angående att jag ska få lergigan mot illamående, men då var jag tvungen att ringa hälsocentralen. Sagt och gjort jag ringde, men de hade inte tid så det var bara att återkomma idag. I morse ringde jag och fick tid kl 13.00, jag åkte dit med min lilla ettåring som följeslagare. Då har de bokat mig i morgon, men det löser sig säger de och jag ska vänta i väntrummet. 13.45 kommer en sköterska och säger att det kommer ta tid, upp emot några timmars väntetid med en ettåring i knät. Det slutade med att jag fick en ny tid i morgon, så vi får väl försöka igen då

Vad märkligt, jag bara ringer till "min" bm-mottagning och säger vad jag behöver så vidarebefordrar dom det till min bm som sedan fixar recept alt remiss. Inte varit något bekymmer alls, vare sig med lergiganet, primperanet eller foglossningsbälte.
  • Lejonhierta

Har de senaste dygnen haft en grym huvudvärk, Åå pass ont att jag äter citodon men det hjälper föga. Vart till jobbet ändå igår och tog ett blodtryck o det var något högre än normalt. Ringde bm för att prata om det hela då jag endast känner igen den här huvudvärken från en tidigare händelse och det var lumbalpunktion dvs det som i folkmun kallas ryggmärgsprov. Fick först prata med en annan bm som inte tyckte blodtrycket var nåt att ojja sig över, däremot var mina järndepåer något låga för en månad sen. Så vi bestämde att min bm skulle höra av sig under dagen, hon ringde kvart över tre, riktigt otrevlig och enligt henne var inte mina järndepåer låga och hon hänvisade mig till vårdcentralen. Jag lyfte frågan om det kan vara min bindvävssjukdom som spökar men även det hänvisade hon till vc trots att hon på inskrivningen slog sig för bröstet om att de minsann kunde en massa om just min sjukdom, kontrade då med att det var konstigt eftersom vårdcentralen samt sjukhuset oftast inte ens hört talas om den. Har inte kännt mig så avfärdad och negligerad på många år. Vc ville inte heller ta emot mig men krävde faktiskt en läkartid och fick en till idag. Har så förbaskat ont att jag inte ens kan sova och åtta citodon per dygn är maxdos och ganska mycket särskilt med tanke på att jag är gravid. Sambon och jag är rörande överens om att det blir ett barnmorskebyte för hon är inte trevlig och det var hon inte på hälsosamtalet heller men något bättre på inskrivningen. Usch, numera både ont o ledsen är inte kul.. :(

• Lejonhierta

Fick en stor blödning inatt, precis innan jag skulle lägga mig, gästerna hade precis åkt och jag mådde lite illa och fick världens kaskadkräkning, medan jag. Kräks i toastolen så känner jag bara hur det rinner :( hade dock inte inte Åå avvaktade nu till morgonen, blödningen avstannade så vid femsnåret kom det inget nytt. Att få tag på gynakuten på helgen är ett helt företag och måste ringa via sjukvårdsrådgivningen 1177 och hon ville veta rubbet Åå tröttnade och så jag är i vecka femton, och det här runnit ganska rejält, jag har redan en problemgraviditet och tänker inte dra allt för dig, ge dom mitt personnr och jag kommer få komma direkt. Hon i luren hittade inget nr att ringa gyn på ens så det blev en lång väntan, sen när hon hittade rätt så mycket riktigt, hon ska komma på en gång! Sagt och gjort. Sedan blev det en del väntan där, men fick träffa en av de läkare jag känner störst förtroende för. Grundlig undersökning för att se om det är den döda tvillingen som kroppen försöker stöta ut -vilket var min gissning. Visade sig också att min moderkaka ligger för cervix dvs för livmodermunnen/tappen och det är ju inte bra. Det syntes även att jag hade blod stående som bara är att vänta på... Så till min stora förvåning sjukskrev han mig med stränga order om att ta det lugnt, inga lyft, inget sex, inga promenader etc. Så nu ligger jag här. Har dock varit och röstat... Tvilling nr ett växer och ser ut att må bra men låg förstås med fötterna mot moderkakan och sparkade på den... Typiskt nu när vi är lite oroliga för den. Men det var bra puls i navelsträngen. Livet ska uppenbarligen inte vara lätt alla gånger....

Min bm lär ju bli snopen, har ju mått skit hela veckan och ringde henne i torsdags pga måendet vilket hon ganska snäsigt så inte var

• Lejonhierta

Oj mitt ilägg hann ju inte bli klart.. nåväl bm var så pass snäsig och så att de inte ville hjälpa mig utan jag fick vända mig till vårdcentralen. Bestämde mig för att be om att få byta bm.

Svar på tråden Bf mars 2015