AnnC skrev 2014-11-13 12:28:51 följande:
Visst är det även troligt att det bara var något fel på embryot, men jag vill inte chansa med denna höjningen av tsh.. Och med tanke på att jag mår dåligt. Jag förlorade ju min dotter i våras och därför har det inte varit konstigt att jag mått dåligt. Men jag tror inte det beror på det längre, inte fullt ut iaf. Om det finns en liten chans att levaxin är mitt svar så tar jag den! För det kan väl inte skada att ta vad jag förstår? Det skulle väl vara om värdet blev för lågt, men då får man ju sluta/ändra dos antar jag.
Ja visst, i vissa lägen är andra människors erfarenheter det som ger mest och på så sett är ju såna här forum jättebra även om man inte ska lyssna på precis allt. Man får sålla ordentligt.
Underbart att du lyckades lösa ditt "problem" själv på det sättet!
Tydligen kan man få bl a utbrändhets- och depressionssymptom om man har fel TSH-värden och vilket värde som passar en är väldigt individuellt.
Tyvärr har inte vården i allmänhet så bra koll på detta. Men att du mår dåligt samtidigt som ditt värde stigit rejält kan ju tyda på att det hänger ihop.
Läkaren som skrev ut Levaxin till mig sa att det inte gav några direkta biverkningar och jag tror inte att lägsta dosen ska sänka ditt värde så att det blir för lågt. Du skulle ju kunna börja med medicinen och se om du mår bättre och/eller blir gravid.
För när man väl är gravid, då har MVC stenkoll på ens TSH-värde. De tog prover på mig med jämna mellanrum och när mitt värde hade gått upp lite och de inte fick tag på mig direkt, ringde de min man!
Så viktigt var det helt plötsligt att jag skulle höja dosen samma dag... Så olika delar av vården har olika sätt att se på det där med TSH-värden.
Nu när jag väl visat att jag behöver Levaxin för att kunna bli gravid så tycker VC-läkaren (visserligen en annan än den som jag pratade med från början) att det är helt ok att skriva ut mer medicin till mig. Ska faktiskt ta nya prover nästa vecka för att förlänga mitt recept. Ska försöka övertyga läkaren att jag vill ha ner mitt TSH-värde under två, eftersom det verkar ta lång tid att bli gravida. Denna gången med...
Håller tummarna för att det är en väl uppdaterad läkare du får prata med!