• sommarbarnet

amningsnapp

Hej! Jag har en flicka på knappt två veckor som ammas med amningsnapp. Detta för att hon inte vill ta ett ordentligt grepp om bröstvårtan. Jag brukar pröva utan napp vid nästan varje amningstillfälle och några enstaka gånger har hon fått rätt grepp och det går bra utan. Men för det mesta leker hon bara med tungan på vårtan och blir till slut riktigt arg när det inte går. Sätter jag då dit nappen så ammar hon hur bra som helst. Jag är väldigt glad att det funkar med den då jag gärna vill amma, men det är ju så bökigt med den. Det kommer så mycket mjölk att både hon och jag blir gemonblöta, den ska sköljas och kokas, man ska veta var den är och det går inte vara diskret och sätta dit den utan att visa hela bröstet vilket funkar när man är hemma men det är ju inte alltid man vill visa bröstet för folk. Har ni några erfarenheter om en sån här napp om det går att sluta eller är det bara att gilla läget?

• Svar på tråden amningsnapp
  • Leola

Jag använde också amningsnapp i början, min dotter fick inte så bra tag på bb o neo (hon är inte för tidigt född men fick lite infektion under den långa förlossningen) så på neo gav de mig en amningsnapp och då gick det bättre!

Gjorde som du veckorna efter, försökte ofta utan nappen men hon fick inte tag ordentligt för det mesta så då fick vi ta på nappen för att hon skulle få i sig något! Efter några veckor började det gå bättre och därefter behövdes nappen bara på natten (det var svårt för henne o mig att i mörkret se till att hon fick rätt tag så istället för att behöva sätta mig upp (liggammar på natten) o tända lampan så körde vi ett tag på nappen då. Efter kanske 2 1/2 månader så la jag undan nappen helt och det har fungerat fint sen dess! Dottern är nu snart 1 år och vi ammar på för fullt utöver vanlig mat!

Ang. att det är lite krångligare med amningsnapp så måste jag säga att jag tror inte man behöver koka amningsnapparna varje dag, det gjorde inte jag iaf, tvättade med diskmedel mellan varje användning och kokade dom kanske med 2-3 dagars mellanrum! På natten hade jag två som jag turades om några gånger med, alltså gick jag inte o tvättade dom förns på morgonen.

Att amma offentligt med nappen var lite jobbigt men jag såg till att sitta lite avskilt och hade sambon till hjälp att hålla dottern framför bröstet medan jag diskret satte fast nappen

• Malima

Amningsnapp är ett jäkla bök, men den räddade min amningð???
    Jag fick tipset att börja amma med amningsnappen, när sonen var som hungrigast,just för att han skulle slippa bli arg. Sen sugs bröstvårtan ut också, så efter ett tag avbröt jag amningen och tog bort den.

Det kanske inte underlättar just när man är på stan, men man kanske kan öva upp dottern så!?

• cloudberry79

Köp på dig ett par extra nappar som du har i förvaringsask när du är ute, det räcker att skölja i kallt vatten (ev tvätta med tvål eller diskmedel) efter användningen. Du steriliserar ju inte brösten vid varje amning om du ammar utan Jag ammade med amningsnapp helt de första två månaderna, sedan började jag trappa av när jag var hemma och kunde liggamma. Efter det lärde vi oss laid-back-tekniken och då kunde jag amma utan nappen även när vi var ute.

Just NO.
  • Numberthree

Tyckte det var värdelöst med allt kladd med mjölken med amningsnapp och vi fick det aldrig att funka så jag slutade amma efter 2 månader.

• första gången

Är hemma med en tjej på 8 veckor. Har använt amningsnapp sedan BB då jag fick så ont av såriga bröstvårtor amningen inte funkade utan. Tjejen vande sig MYCKET fort och hon vägrar ta bröstet utan. Tycker det är jobbigt att behöva mecka med dem vid varje amning, parera så hon inte sliter bort dem, hela tiden komma ihåg att ha dem med (katastrofvarning!) Försökte i början att vänja av henne, men, det gick inte. Nu börjar jag vänja mig vid tanken att de är nödvändiga resten av tiden för att det skall gå att amma, men, hade det gått utan skulle jag vara överlycklig. Orkar inte ta konflikten, försöker jag utan bara slickar hon på bröstvårtan och börjar till slut gråta/skrika.

• Natulcien

Jag hade också amningsnapp den första månaden ungefär. Detta p.g.a. att brösten var hårda som bowlingklot i början. Det - i kombination med små bröstvårtor gjorde det för svårt för sonen att få bra tag. Med napparna gick det mycket, mycket bättre. Så de hjälpte mycket. Men visst var det lite bökigt och kladdigt.
    Jag gjorde så att jag provade utan med jämna mellanrum, och plötsligt en dag så funkade det jättebra utan. Jag tror det var för att brösten hade mjuknat lite också. Och då kunde vi slänga napparna med en gång. Så det var ett sånt där "moment" som man ser i Trisslottreklamen..."plötsligt händer det". Glad
    Så fortsätt prova utan med jämna mellanrum så ska du se att det snart går bra utan.
    Amningen blir ju mycket mer effektiv utan napp också. Men napp tog det 30-40 min för sonen att ammas, när vi tog bort nappen var han klar på 10 min.

• sommarbarnet
    Malima skrev 2014-06-11 11:29:21 följande:
    Amningsnapp är ett jäkla bök, men den räddade min amningð Jag fick tipset att börja amma med amningsnappen, när sonen var som hungrigast,just för att han skulle slippa bli arg. Sen sugs bröstvårtan ut också, så efter ett tag avbröt jag amningen och tog bort den. Det kanske inte underlättar just när man är på stan, men man kanske kan öva upp dottern så!?

Jag tycker inte att bröstvårtan sugs ut nånting.. vet inte om hon suger fel eller om jag helt enkelt har för små bröstvårtor..
  • sommarbarnet
    cloudberry79 skrev 2014-06-11 11:31:47 följande:
    Köp på dig ett par extra nappar som du har i förvaringsask när du är ute, det räcker att skölja i kallt vatten (ev tvätta med tvål eller diskmedel) efter användningen. Du steriliserar ju inte brösten vid varje amning om du ammar utan Jag ammade med amningsnapp helt de första två månaderna, sedan började jag trappa av när jag var hemma och kunde liggamma. Efter det lärde vi oss laid-back-tekniken och då kunde jag amma utan nappen även när vi var ute.
    Just NO.

Nä jag brukar bara skölja av dom. Ibland glömmer jag det och använder ändå samma. Tänker som du, brösten rengör man ju inte efter varje amning. Och inte kokas de heller ;)
  • Leola
    första gången skrev 2014-06-11 12:20:57 följande:
    Är hemma med en tjej på 8 veckor. Har använt amningsnapp sedan BB då jag fick så ont av såriga bröstvårtor amningen inte funkade utan. Tjejen vande sig MYCKET fort och hon vägrar ta bröstet utan. Tycker det är jobbigt att behöva mecka med dem vid varje amning, parera så hon inte sliter bort dem, hela tiden komma ihåg att ha dem med (katastrofvarning!) Försökte i början att vänja av henne, men, det gick inte. Nu börjar jag vänja mig vid tanken att de är nödvändiga resten av tiden för att det skall gå att amma, men, hade det gått utan skulle jag vara överlycklig. Orkar inte ta konflikten, försöker jag utan bara slickar hon på bröstvårtan och börjar till slut gråta/skrika.

När du försöker amma utan amningsnappen trycker du ihop bröstet då när bebis ska ta tag? Typ som du trycker ihop en hamburgare (ungefär) när du ska äta den? Att själva ytan blir mindre för bebis att suga tag i, det brukar bli lättare då.

Kanske har du redan provat det men ville tipsa ändå!

Sen är din tjej bara 8 veckor, det kan ta längre tid än så innan det börjar funka utan nappen, fortsätt öva och ge det tid!
  • Tessa76

Jag har använt amningsnapp med båda mina döttrar och sen successivt kunnat sluta med den o sen ammat "normalt".
    Ge bebisen lite tid, hon är ju bara 2 veckor o det tar ju lite tid att vänja/lära sig, för er båda.
    Lycka till

Svar på tråden amningsnapp