Inlägg från: sommarbarnet |Visa alla inlägg
  • sommarbarnet

amningsnapp

Hej! Jag har en flicka på knappt två veckor som ammas med amningsnapp. Detta för att hon inte vill ta ett ordentligt grepp om bröstvårtan. Jag brukar pröva utan napp vid nästan varje amningstillfälle och några enstaka gånger har hon fått rätt grepp och det går bra utan. Men för det mesta leker hon bara med tungan på vårtan och blir till slut riktigt arg när det inte går. Sätter jag då dit nappen så ammar hon hur bra som helst. Jag är väldigt glad att det funkar med den då jag gärna vill amma, men det är ju så bökigt med den. Det kommer så mycket mjölk att både hon och jag blir gemonblöta, den ska sköljas och kokas, man ska veta var den är och det går inte vara diskret och sätta dit den utan att visa hela bröstet vilket funkar när man är hemma men det är ju inte alltid man vill visa bröstet för folk. Har ni några erfarenheter om en sån här napp om det går att sluta eller är det bara att gilla läget?

• Svar på tråden amningsnapp
  • sommarbarnet
    Malima skrev 2014-06-11 11:29:21 följande:
    Amningsnapp är ett jäkla bök, men den räddade min amningð Jag fick tipset att börja amma med amningsnappen, när sonen var som hungrigast,just för att han skulle slippa bli arg. Sen sugs bröstvårtan ut också, så efter ett tag avbröt jag amningen och tog bort den. Det kanske inte underlättar just när man är på stan, men man kanske kan öva upp dottern så!?

Jag tycker inte att bröstvårtan sugs ut nånting.. vet inte om hon suger fel eller om jag helt enkelt har för små bröstvårtor..
  • sommarbarnet
    cloudberry79 skrev 2014-06-11 11:31:47 följande:
    Köp på dig ett par extra nappar som du har i förvaringsask när du är ute, det räcker att skölja i kallt vatten (ev tvätta med tvål eller diskmedel) efter användningen. Du steriliserar ju inte brösten vid varje amning om du ammar utan Jag ammade med amningsnapp helt de första två månaderna, sedan började jag trappa av när jag var hemma och kunde liggamma. Efter det lärde vi oss laid-back-tekniken och då kunde jag amma utan nappen även när vi var ute.
    Just NO.

Nä jag brukar bara skölja av dom. Ibland glömmer jag det och använder ändå samma. Tänker som du, brösten rengör man ju inte efter varje amning. Och inte kokas de heller ;)
  • sommarbarnet
    Elsis00 skrev 2014-06-15 08:54:00 följande:
    Första gången: har du testat att ta bort amningsnappen när bebis ätit en stund? Då är bröstvårtan större och man brukar diskret kunna ta bort nappen och ge bebis den istället.

Jo har testat att ta bort den, men tycker inte att bröstvårtan är nått större.. det konstiga är att hon ibland hux flux klarar av att amma utan. Eller iaf en stund tills hon släpper taget och ska fortsätta. Då märker hon att nått är fel. Men jag fortsätter pröva utan lite då och då..
  • sommarbarnet
    Mrs Firren skrev 2014-06-15 21:03:14 följande:
    Jag körde med amningsnapp tre månader. Jag tyckte det funkade rätt okej, och jag ville verkligen amma. Visst lite slabbigt och i efterhand insåg jag att det tog lång tid för bebisen att äta, men det var vårt första barn och jag visste inget annat. Jag är jätteglad att jag körde på.

När bebisen var tre månader tog han tag om bröstet av sig själv en gång och då funkade det. Jag tror att han helt enkelt hunnit bli lite större och starkare.

Så håll ut, är mitt tips. Om du verkligen vill amma och inte mår skitdåligt psykiskt av att det strular, så kan det vara värt att hålla ut. Men det kan bara du känna efter om det är värt det.

Jo jag vill också verkligen amma så jag tänker köra med den och prövar utan då och då. Ibland lyckas hon ju få rätt grepp och det gå bra tills hon släpper taget och ska fortsätta.Då märker hon att nått inte är 'som det ska' och blir frustrerad. En dag var jag helt förstörd över nappen men nu går det bra. Måste dock lära mig att få dit den och henne på ett smidigt sätt så inte hela världen behöver se mitt bröst om jag är bland folk..
  • sommarbarnet
    ulle86er skrev 2014-06-14 22:41:29 följande:
    Hade också väldiga problem i början, eftersom han hade svårt att få ett bra tag. Fick då tips på BB om amningsnapp. Då funkade det bättre. Men det visade sig sedan när vi var på BVC, när han var 2 veckor, att han inte gått upp i vikt, vilket var väldigt frustrerande eftersom jag ammade nästan en gång i timmen. Då sa de på BVC att vissa bebisar inte får i sig tillräckligt pga av amningsnappen, jag som trodde att han var nöjd eftersom han alltid somnade efter ett tag. Men det visade sig att han var så utmattad av att suga på nappen så han somnade...

Så lösningen blev att jag fick börja varje amningstillfälle med amningsnappen, så när han fick tag så tog jag bort den. Ska tillägga att det tog ca 1-2 dygn innan detta fungerade helt hundra.  Efter några veckor behövdes inte nappen alls, tror han var ca 4-5 veckor. Hoppas det löser sig, för håller med att amningsnappen är bökig!

Va skönt att det löste sig för er. Hon verkar gå upp i vikt, iaf när hon var en vecka så hade hon gått upp till mer än sin födelsevikt.

Jo den är bökig som attans men jag vill verkligen amma så det är väl bara bita i det sura äpplet ;)
  • sommarbarnet
    Tessa76 skrev 2014-06-11 16:34:27 följande:
    Jag har använt amningsnapp med båda mina döttrar och sen successivt kunnat sluta med den o sen ammat "normalt".

Ge bebisen lite tid, hon är ju bara 2 veckor o det tar ju lite tid att vänja/lära sig, för er båda.

Lycka till

Jo jag har insett det nu. Var bara så frustande i början då jag aldrig hört nån som inte kunnat amma (förutom pga mediciner osv..) visste inte ens att det fanns en amningsnapp..

tack så mycket :)
  • sommarbarnet

Har köpt MAM'S amningsnapp som jag ibörjan tyckte var bättre än esskas, men efter ett tag slutar de sitta! Då har jag dessutom vart duktig och sköljt dom direkt efter varje amning!

Sen så tycker jag att hon kan bli superledsen mitt i maten, har börjat fundera på om jag har för lite mat. hon vill dessutom äta mycket oftare under dagen, ibland redan efter 1-1.5h. Vet att en del äter så ofta men hon har nästan alltid ätit med 3-4h mellan. Ska till bvc på tisdag så får höra vad de säger..

• sommarbarnet
    Leola skrev 2014-07-14 08:02:26 följande:

Tänk på att din tjej troligtvis bara försöker öka mängden mjölk i dina bröst om hon vill ha mat oftare. Hon växer och måste signalera till dina bröst att producera ännu mer mjölk!

I den åldern ammade min tjej 1 gång i timmen i princip dygnet runt (förutom om hon sov 2-3 timmar i sträck) i några månader och jag helammade henne tills 6 månader då vi började med smakisar=min mjölk räckte gott och väl i 6 månader trots att hon också kunde bli ledsen mitt i maten och ammade jätteofta.

Ledsen mitt i maten kan ju bero på gaser, pröva att rapa henne mitt i maten så att säga så kanske det löser sig! Det behöver absolut inte vara så att du har för lite mjölk, det är inte så vanligt om man tillämpar fri amning!

Jag har även läst en del om att vissa bvc är snabba med att rekommendera tilläggs-matning om mamman säger någonting om att bebisen inte verkar nöjd, och även om tilläggs-matning kan behövas för vissa bebisar så kan man ju ändå försöka att amma så ofta som bebisen vill och se så att den går upp i vikt som den ska ändå (om man vill helamma förstås), om den gör det så är det ju inte för lite mjölk!

Har varit på bvc idag och sköterskan sa att jag inte behöver oroa mig för att ha för lite mat då hon går upp i vikt som hob ska. Så det känns riktigt skönt! :)
  • sommarbarnet
    önskarhoppaslängtar skrev 2014-07-16 04:55:50 följande:

Jag ammade också med napp till en början men fasade ut den successivt efter några månader. Då läste jag någonstans att om barnet vant sig vid nappen och inte ville amma utan kunde man klippa bort toppen på nappen så att vårtan kom fram lite. Då vänjer sig barnet lite successivt vid känslan av något annat än plastnappen och man kan fortsätta klippa bort lite mer och mer. Till slut är bara själva ringen kvar som ligger över vårtgården och då kan man ta bort nappen helt. Jag behövde aldrig prova detta men jag tyckte det var lite smart! Lycka till!

Åh vad smart. Kanske ska prova klippa lite. Tack för tipset! :)
Svar på tråden amningsnapp